Svårstartad Fiesta när mortorn är kall

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
wof

Svårstartad Fiesta när mortorn är kall

Inlägg av wof »

Hallå

Har en Fiesta 1.1 Cl från -88.

Mitt Problem: När bilen har stått några nätter, framförallt nu när det börjar bli lite kallare och blötare ute, kan min siesta bli lite svårstartad. Den går igång men har den stått några nätter behöver jag ge den gas samtidigt som jag startar den för att den ska gå igång. Jag får sen hålla tomgången upp med hjälp av gaspedalen annars sjunker den och bilen dör. Så här håller bilen på de första 5 min sen blir den stegvis bättre. Innan motorn har blivit varm får den också problem om man accelererar för fort (och då menar jag egentligen inte "fort" =) ), trycker jag lite för mycket på gaspedalen går bilen ryckigt. Har jag kört 15 min med den är dessa problem borta. Vad kan problemet vara?

Nyligen bytt: Olja, oljefilter, tändstift, luftfilter

Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Slim
Erfaren
Namn: Magnus Hult
Kör: 900 2.0t, kanske en Ford påväg:)

Inlägg av Slim »

Luktar automatchoke lång väg... Låter som att den får för lite bensin. Skulle även kunna vara förgasarmembran, då våran 745a med förgasare beter sig lite liknande.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo klart verkar automatchoken inte fungera som den ska,,, men kika genom att ta bort luftrenaren och se om chokespjället är stängt med kall motor och tändningen påslagen, och chokespjället sedan står helt öppet vid varm motor. Kolla även att det inte kärvar.

Skriv svar