problem med tomgång

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
brekkan

problem med tomgång

Inlägg av brekkan »

Hej!

Jag har en fiesta 88:a som börjat strula lite. Den startar alltid lätt och då ligger tomgången på jämna fina varvtal. Men när man kört ett litet tag så dör den skitsnabbt på tomgång, det räcker med att man trycker ner kopplingen för att växla ner. När man sen startar efter motorstoppet måste man pumpa som satan med gasen för att få liv i den.

Nån som har någon idé om vad som kan vara galet?

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja dessa elektroniska förgasare (1,1) och även monoinsprutaren (1,4) kan vara lite skumma med diverse än mer skumma fenomen,, vet att det sitter minst en givare som sköter tomgången på dessa som kan ha dålig kontakt i dessa kontaktstycke som kan vaar värt att kollahur dessa ser ut.

En annan grej är att pröva byta bränslefiltret som med i vissa fall kan göra underverk.

Xz3PaZ

Inlägg av Xz3PaZ »

hade ett liknande problem med min Xr2:a, jag bytte tändkablarna och nu är tomgången lite konstig men den dör inte så lätt, ska byta tändstiften så fort ja hittat hylsan :P du kan ju också passa på att kolla om den tänder på alla tändstift :) min lät förresten väldigt högt och bluddrade lite

Skriv svar