Fiesta 1,4 2003 orkeslös

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
martin_ts
Veteran
Namn: Martin Lindberg
Kör: Svart Flügel

Fiesta 1,4 2003 orkeslös

Inlägg av martin_ts »

Hejsan

Har en fiesta med 1,4 liters duratec motorn. Ibland som tyvärr nu har blivit oftare och oftare blir bilen orkeslös precis vid igångkörning. upp till ca 1600-1700 varv. Händer ingenting knappt, inte ens på full gas. Väldigt svårt att få fart på bilen, får slira på kopplingen.

Ngn som har några tips på vad det kan vara?

/Martin

Gooran

Inlägg av Gooran »

Hej,

Har en Ford Fusion -03 1.4 som hade liknande problem (samma motor tror jag), fick byta tändspole och tändkablar, sen gick den bättre...

Men kolla upp det snarast, frugan kör mest vår bil å jag trodde väl inte riktigt på henne, men sen gick det väldigt fort och den blev värre och värre för varje dag, sen blev det total stopp när jag skulle provköra den och den misstände ngt fruktansvärt. Bytte kablar och tändspole och den gick bra igen...Men tyvärr så havererade katalysatorn i samma veva, iaf enligt felkod, har precis bytt kat men inte provkört ännu...å kat vill man inte byta på en sådan bil...var lite trångt :-)

martin_ts
Veteran
Namn: Martin Lindberg
Kör: Svart Flügel

Inlägg av martin_ts »

Hejsan

Tändkablar och spole var redan bytta. Men jag hittade faktiskt felet när jag servade bilen. Förra ägaren hade precis bytt stiften när jag köpte bilen till någon Ngk kommer inte ihåg typen. Så jag provade och sätta i motorcraft stift och då blev det en helt annan bil! Konstigt att man snålar med sånt. 4 nya stift på ford fick på 160 spänn. Men tack för tipsen

/Martin

einevall
Nybörjare
Namn: Daniel Einevall
Kör: Fiesta

Inlägg av einevall »

Hej på er!

Ny här på forumet och jag har letat och letat efter den mest passande frågan här inne. Ville inte starta ny tråd i onödan ;)

Har tagit över min morfars Fiesta 1,4 ´04. Precis passerat 9000 mil. Service ska ha skötts enligt boken.

Härlig liten bil, meeen... Den tappar gaspådrag fast att jag håller det konstant. Gör så här i oregelbundna intervaller. Det har dock inte gått så långt som hos Martin_ts fall. Har inga problem med att få fart på skrället. Detta märks i stort sett bara när jag INTE accelererar.

Ligger på 700 varv på tomgången. Kanske inte har med problemet att göra men är det en rimlig nivå på tomgången för denna motor?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo gällande tändstiften är bara genom detta forum lite av en megaklassiker att många av fords iaf modernare (läs 90-tal och framåt). Uteslutande fungerar allra bäst med just fords egna Motorcraft stiften.

Men svårt i sista fallet sia om vad det kan röra sig om.
Men är den välservad kanske man kan bortse från dessa felorsaker fast kontrollera ändå upp när den var servad senast.

Dess tomgångsvarv ligger väl en aning för lågt men bör inte ha vidare betydelse till fenomenet.

Skriv svar