Galaxy 2,3 -05, Strul byta bromsbelägg bak

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Mr_biggles
Nybörjare
Namn: Robert N
Kör: Galaxy Ghia 2,3 -05

Galaxy 2,3 -05, Strul byta bromsbelägg bak

Inlägg av Mr_biggles »

Hej,
Ny på forumet och kanske är en vanlig fråga men jag gick bet idag när jag försökte byta bromsbelägg.

Följde Hayes för byte, inte för min årsmodell så EJ helt säker jag gjorde rätt

Jag skruvade loss de två skruvarna på sidorna, lossade skruven för pistongen, klämde gummislangen, tog loss nippeln, fick loss oket, bytte belägg, men fick inte tillbaka pistongen tillräckligt för att få på oket igen

Är det ett känt problem eller är det något jag missat? :confused: :banghead:

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Pressade du tillbaks bromskolven innan monteringen av bromsbeläggen? Är vad jag minns vanlig pressa in kolvar på dessa och inte skruvkolvar och brukar räcka med handkraft med en större polygriptång.

Finns annars avsedda pressverktyg om det inte fungerar med handkraft att få in bromskolven, där jag mycket positivt i kärvare fall använt mig av biltemas bromskolvsverktyg 19-234.

Mr_biggles
Nybörjare

Inlägg av Mr_biggles »

Försökte pressa tillbaka, Haynes boken visade det skulle gå lätt med handkraft

Tack! ska prova med det verktyget, återkommer med resultat

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nja ofta åtgår iaf en polygrip av lite större modell men är bromsoket annars friskt bör det inte gå allt för tungt att pressa tillbaka bromskolven.

Mr_biggles
Nybörjare

Inlägg av Mr_biggles »

Äntligen kunnat testa, flunsan slog till

Köpte verktyget men får fortfarande inte tillbaka bromskolven, verkar som jag får åka till verkstad och få det gjort

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Beroende på kolvtyp kan det vara av skruvmodell som alltså måste skruvas in. Detta brukar kännas igen att det finns så gripfästen på själva kolvytan och där brukar med fungera bra med sådant universal skruvverktyg som då både pressar in samtidigt som den skruvar in kolven som bland annat med finns hos Biltema.

Mr_biggles
Nybörjare

Tack!

Inlägg av Mr_biggles »

Bestämde mig för att försöka en gång till med verktyget du tipsade om och den här gången funkade det klockrent!

Var jag som inte fattade från början hur verktyget skulle användas och försökte
bara pressa tillbaka kolven, men när jag passade in verktyget mot kolven som det var tänkt så var det bara skruva på.

Tog väl en halvtimme eller så totalt för båda sidorna när jag väl kommit igång

Tack!!!!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo detta verktyg är många gånger en ren nödvändighet och skall som du med kom på grejen att den samtidigt skall skruvas in. Men kul iaf att du fick till det till slut.

Skriv svar