Fiesta ST150 tråden

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Fiesta ST150 tråden

Inläggav Papillon » tis okt 11, 2011 1:41 pm

Hallå

Tänkte vi kunde starta en tråd för st150´n där vi kan diskutera allt gällande st´n. Tipsa varandra om var man handlar bäst och billigast tillbehör och reservdelar, frågor och tankar kring kommande uppgraderingar osv ALLT är välkommet.

Har inte ägt min så länge än men jag är helt såld på bilen och har redan fiskat runt nätet på eftermarknadsutbudet. Hittade detta erbjudande från Larkspeed, mongoose flexi pipe och kn57i kit för 166£, frakten gick på 25£ så sammanlagt 191£ vilket blev ca 2030kr, återkommer med leveranstid :) http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-57i-INDUCTION-KIT-MONGOOSE-FLEXI-PIPE-FIESTA-ST150-/230630068893?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D3400897566326859820

Nästa grej jag funderar över är sänkning. Eibach verkar väldigt populärt men på många av bilderna jag kikat på verkar bilen bli lägre bak än fram. Dela gärna med er av era erfarenheter av dessa fjädrar eller om ni har några andra. Burton säljer Spax och jag tror Larkspeed hade en jävla massa att välja mellan, APEX, H&R, Weitec etc.

Vilka ET-mått fungerar på 17-18" fälgar med sänkning och lite tyskstuk på däcken?

Bakvagnsbreddning, är de bara tänkta för std hjulen eller behåller man dem om man ska ha större hjul på? Är skärmarna så att säga "rymligare" bak än fram?

Bring it on!:eclipsee_
//Johan

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Ort: Partille
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inläggav Daniel666 » tis okt 11, 2011 7:33 pm

Va gött att du har fixat dig en sådan här ;)
Flexipipen bör du byta då den är ordentligt strypt original.
Sänkningssats så kör jag själv Eibach och är grymt nöjd, billig och bra. Inte tänkte på att den blir lägre bak... Sen har ju pumaspeed en hel del till dessa bilarna, har dock ingen koll på hur dom ligger i pris.
ET har för mig att original är 52,5 och det är på 17" (dom guldiga Compomotive 18" tog i när det blev ojämt) så med andra ord, det funkar ;)
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » tis okt 11, 2011 8:56 pm

Skippade landskampen idag för att åka en lång runda i bilen med min sambo ist, ångrar mig inte trots att det verkar ha varit en underhållande match. :)

Har jag tur hinner jag få hem flexin å filtret innan helgen, har tänkt hålla mig där sen prestanda mässigt, får inte urarta med denna bilen. kanske ett cat-back system som inte dönar för mycket.

Nä din ser jämn ut, andra som jag kikat på fiestastoc varierar det från bil till bil. Såg att vissa återförsäljare anger 35mm runt om och andra 35mm fram 30mm bak på eibach pro kitet. Var köpte du dina och vad kostade dem? Har du de där breddningsdistanserna till bakaxeln också?

Pumaspeed var dyra, pumabuild har bättre priser. Jam-sport svindyra. Ebay billigast :)
//Johan

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » tis okt 11, 2011 9:04 pm

Har ju en uppsättning sådana här som knappt sett dagsljus liggande ju..*drool*
Bilagor
comp 1780.jpg
//Johan

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » ons okt 12, 2011 5:45 am

Lugn och fin nu Johan. Vi vet alla hur det börjar: det är bara en bruksbil, detta får inte urarta, jag ska bara... ;)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » ons okt 12, 2011 6:46 am

Hehe ska försöka hålla mig i skinnet men ja måste ju få lite stuk på den. :)
//Johan

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » ons okt 12, 2011 7:02 am

Papillon skrev:Hehe ska försöka hålla mig i skinnet men ja måste ju få lite stuk på den. :)


Det är så det börjar ;)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Ort: Partille
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inläggav Daniel666 » ons okt 12, 2011 10:41 am

Jag har inte inte bräddare bak. Köpte dom hos ford, och dom kostar ca 1900:- så det är ganska prisvärt tycker jag. Sen har jag ju lite rabatt med så...
Fiesta ST200 -17

Fiesta Xr4 -06

Mondeo Ghia -96

Fiesta 1,1 -81

rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Ort: varberg
Kör: Ford Focus ST -04

Inläggav rcmike » ons okt 12, 2011 6:54 pm

grattis till fiestan Papillon. visst är den riktigt kul bilen! flexin och KN filer var det första jag gjorde med bilen, efter ca 1 månads körning. minns att det var en klart märkbar effektökning. sen följde eibach sänkning , den blir mycket snyggare och faktiskt mer komfortabel. dessa 2 grejer gör mycket för bilen för en rimlig peng. provade med 10 mm spacer bak men gillade inte hur den uppförde sig på vägen med det. för ca 3 veckor sen kom jag över en uppsättning OZ racing superleggera med ET 35 , vilket betyder att spårvidden ökar ca 35 MM. Å DETTA BLEV ETT LYFT YTTERLIGARE TYCKER JAG ligger ännu bättre på vägen nu. vet att det inte slutar här, kamaxlar eller extraktor grenrör ligger på lut....finns ju så mycket godis till denna bil å den vill så gärna ha det.

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » ons okt 12, 2011 9:31 pm

Tack! guess what, ännu en kväll som ägnats i bilen på kurviga landsvägar, känns som jag blivit 18 igen med färskt körkort i handen, då körde man bara runt runt runt och njöt varenda minut precis som nu :)

Vad har du för bredd på Oz fälgarna och du har inga problem med att de skrapar i skärmkanterna?

Eibach verkar onekligen vara bästa alternativet om komforten bibehålls såvida väghållningen inte blir lidande gentemot andra märken? Skulle vara intreessant att höra om någon kör på något annat märke och kan ge lite input :)
//Johan

rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Ort: varberg
Kör: Ford Focus ST -04

Inläggav rcmike » tor okt 13, 2011 10:37 am

dom är 7 tum ,alltså samma som orginal 17 tummarna. nej dom tar inte i nånstans . känner samma som du...händer ganska ofta att man bara tar en sväng för rent nöje skull. en bra uppgradering tror jag är att byta till hårdare bussningar i bärarmar fram + att det skall göra rätt mycket på gasresponsen att byta bakre motorfästesbussningarna, kraften går till hjulen å inte till att luta motorn. vad gäller fjädrar så har jag hört bara positivt om Eibach, dock om man har god ekonomi skall man nog satsa på Bilsteins kit med stötdämpare+fjädrar. sen är jag grymt sugen på att ge motorn mer effekt, är inte riktigt säker på vad man skall satsa på först : kammar, extraktor , sportkat . några förslag å synpunkter där. mest "bangs for bucks" tex

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » tor okt 13, 2011 7:45 pm

Bussningarna hade jag tänkt ge mig på efter sänkningen, man känner att motorn rör sig rätt mycket när man släpper av/ger gas när man busar runt. Om jag förstått rätt ska det främst vara "torque linken" till växellådan, vibra technics har en lösning, dyr sådan och sabbar nog komforten mer än jag är villig att offra så det blir nog en powerflex där också.

Kammarna lär ge störst effekttillskott av de alternativen. Std Grenrör är ju redan av extractor typ men antagligen avstämda för det lägre registret. Det känns dock naturligt att börja med avgasbiten om man redan har siktet på kammar och vill utnyttja de till max.

Har du ingen bild på kärran? :)
//Johan

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » fre okt 14, 2011 1:02 pm

//Johan

rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Ort: varberg
Kör: Ford Focus ST -04

Inläggav rcmike » lör okt 15, 2011 2:41 pm


rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Ort: varberg
Kör: Ford Focus ST -04

Inläggav rcmike » lör okt 15, 2011 4:15 pm

det där var riktigt billigt för ett rostfritt.ca 2800 :- med frakt, men hur många ljuddämpare är det eg, borde väl iaf inte vara mer än 2 st. finns även ett som heter scorpion som är billigt på ebay.