Fiesta ST150 tråden

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » fre feb 03, 2012 1:03 am

Najs!
//Johan

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Ort: Drammen, Norge
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Medlemsnummer: 245

Inläggav Colding » fre feb 03, 2012 5:53 am

Snyggt! Mindre fälgar med lite gummi är riktigt underskattat :)
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Ort: Stockholm
Kör: Fiesta St150

Inläggav Kviborg » fre feb 03, 2012 8:16 am

Colding skrev:Snyggt! Mindre fälgar med lite gummi är riktigt underskattat :)


Verkligen blev förvånad över hur nice det blev! Sen att bilen är låg hjälper nog en hel del med.

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Ort: Stockholm
Kör: Fiesta St150

Inläggav Kviborg » fre feb 03, 2012 8:16 am

Papillon skrev:Najs!


Tackar! Kan bara instämma!

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Ort: Stockholm
Kör: Fiesta St150

Inläggav Kviborg » lör mar 03, 2012 6:24 pm

Tja boys!

Lägger upp ett mail som jag skrev till en medlem på garaget. Jag recenserar bluefin stage 2 till fiesta st. Vet att någon här va sugen så det kan kanske vara kul att läsa.

Hej,

Nu har jag installerat och kört en ca 5 mil landsväg, motorväg och en lite sväng igenom centrala stockholm.
Om man köper dosan från pumaspeed så ligger stage 2 redan inlagt så man behöver bara att koppla upp sig mot bilen. Uttaget sitter för övrigt under ratten. Det tog ca 20 min och följer man instruktionerna så går det inte att misslyckas.

Nu till det intressanta, körningen!
Bilen känns mycket mera stabil på lägre varv och det kändes lättare att komma iväg på ettan. Har annars upplevt att den kan vara lite svår om man inte är koncentrerad. Det ska tilläggas att jag nyligen har gjort rent mitt spjällhus så det kanske hjälper till.

Det som slår en mest är att bilen drar mycket bättre på låga varv och det känns nästan som att man har en mycket större motor än vad man har. När man sen börjar närma sig mellanregistret så börjar det bli väldigt kul. Redan vid 3000rpm så känner jag att bilen vaknar till på allvar. Därifrån och uppåt så varvar bilen på utan några tveksamheter ända till ca 7000rpm.

Responsen är bättre och vridet känns fetare och kommer tidigare. Bilen känns mera kraftfull överlag. Det är ju inte så att man känner att man håller på att skita på sig (det är ju bara ca 10hk till) men skillnaden är ändå påtaglig.

Bränsleförbrukningen kan jag inte säga mycket om på bara 5 mil men enligt färddatorn så drog den ca 0.7 milen och då var det ganska snabb körning. Så det känns som att bilen går snålare.

Jag känner mig mycket nöjd och man känner att bilen äntligen får ut max av avgassystemet och k&n!
Det ända jag inte gillar är att bilen inte smäller lika mycket som förut på motorbroms
Men det måste ju bara bero på att den inte går lika fett längre.

Bilen får en härlig karaktär! SÅ KÖP GRABBAR!

Ps skicka vidare till Joel_Moo och andra som vill veta!

Mvh Robban

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » lör mar 03, 2012 9:05 pm

Trevlig läsning, vad har du för avgas? Blir kanske något för framtiden!
//Johan

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Ort: Stockholm
Kör: Fiesta St150

Inläggav Kviborg » lör mar 03, 2012 9:19 pm

Papillon skrev:Trevlig läsning, vad har du för avgas? Blir kanske något för framtiden!


Tack så mycket. Kul att dela med sig!

Jag har milltek flexi, sport kat och catbak.

Det tycker jag att du ska göra om du nöjer dig med att bara byta avgassystem.

Machnow
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: lör mar 31, 2007 7:56 am
Namn: Mats Machnow
Ort: Borås
Kör: Ford Escort, Mondeo

Inläggav Machnow » sön mar 04, 2012 7:48 pm

Hej.

Jag är riktigt sugen på att skaffa en ST, den jag sett på blocket var en -05. Men då jag måste ha bilbarnstol så undrar jag om passagerarairbagen är urkopplingsbar i den modellen?

//Mats

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Ort: Stockholm
Kör: Fiesta St150

Inläggav Kviborg » mån mar 12, 2012 5:14 pm

Papillon skrev:Trevlig läsning, vad har du för avgas? Blir kanske något för framtiden!


Såg på garaget att du har fixat mudflaps. Har bestämt mig för att fixa ett par till fram jag med. Et35 och toyo r1r är som gjort för att blästra sönder min bil i vårgruset! Tänkte bara kolla om det var klurigt att få dit dom eller gick det som en dans?

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » mån mar 12, 2012 9:13 pm

Nah att få dit dem var lätt det svåra var att få dem att sitta rakt och likadant på båda sidor men tålamod, tumstock och gärna ett par extra ögon så de hamnar "rätt" kan vara bra att ha!
Det skyddar bra speciellt fram, tröskeln var helt blästrad innan.

Fick på mina axelbreddare häromdagen, 10mm, så nu har jag motsvarande et 30 bak, hade nog kunnat klämma in 12mm breddarna men oavsett blev det ett stort lyft både på utseende och väghållning.

Tänkte ja skulle vara duktig å ta mycket bilder men så blev det icke. Ett relativt enkelt ingrepp, av med oket och förslagsvis skivan om den inte satt sig allt för hårt som mina. Finns 4 bultar bakom som håller navet, lägg en låda under att lägga navet på medan man lossar absgivaren, rucka lätt med en polygrip och 5-56 så lossnar den fint. Slå av popnitarna som håller bromsskölden och fila till spacern så absgivaren går fritt. Sen är det bara att lägga spacern bakom skölden och montera, detta var rätt bökigt med skivan på navet och ensam med att hålla upp och få bultarna att ta gänga. Bultarna som följde med var även för långa, orkade inte kapa och ha mig så satte brickor emellan ist.

Har lite mer på ingång så håll ögonen öppna här :)
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1331586947.786456.jpg
ImageUploadedByTapatalk1331586917.609087.jpg
ImageUploadedByTapatalk1331586813.150769.jpg
//Johan

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Ort: Stockholm
Kör: Fiesta St150

Inläggav Kviborg » tis mar 13, 2012 10:43 am

Papillon skrev:Nah att få dit dem var lätt det svåra var att få dem att sitta rakt och likadant på båda sidor men tålamod, tumstock och gärna ett par extra ögon så de hamnar "rätt" kan vara bra att ha!
Det skyddar bra speciellt fram, tröskeln var helt blästrad innan.

Fick på mina axelbreddare häromdagen, 10mm, så nu har jag motsvarande et 30 bak, hade nog kunnat klämma in 12mm breddarna men oavsett blev det ett stort lyft både på utseende och väghållning.

Tänkte ja skulle vara duktig å ta mycket bilder men så blev det icke. Ett relativt enkelt ingrepp, av med oket och förslagsvis skivan om den inte satt sig allt för hårt som mina. Finns 4 bultar bakom som håller navet, lägg en låda under att lägga navet på medan man lossar absgivaren, rucka lätt med en polygrip och 5-56 så lossnar den fint. Slå av popnitarna som håller bromsskölden och fila till spacern så absgivaren går fritt. Sen är det bara att lägga spacern bakom skölden och montera, detta var rätt bökigt med skivan på navet och ensam med att hålla upp och få bultarna att ta gänga. Bultarna som följde med var även för långa, orkade inte kapa och ha mig så satte brickor emellan ist.

Har lite mer på ingång så håll ögonen öppna här :)


Okej tack för tipsen ska försöka mig på dom imorn.

Jag har ju et35 som jag skrev tidigare så det blir nog inga breddningar för mig :nol2:

Men det blir stor skillnad på bilens karaktär när man ökar spårvidden bak. Inte alls lika nervöst där bak längre.

Sen ser ju din bil väldigt bra ut när du har breddat!

Blir det någon banträff för dig i år? Har redan satt siktet på matorp den 6 maj :)

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » tis mar 13, 2012 5:29 pm

Då ses vi nog där! Har tänkt köra på så många som bara möjligt :)
//Johan

rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Ort: varberg
Kör: Ford Focus ST -04

Inläggav rcmike » mån mar 19, 2012 9:00 pm

Kviborg skrev:Tja boys!

Lägger upp ett mail som jag skrev till en medlem på garaget. Jag recenserar bluefin stage 2 till fiesta st. Vet att någon här va sugen så det kan kanske vara kul att läsa.

Hej,

Nu har jag installerat och kört en ca 5 mil landsväg, motorväg och en lite sväng igenom centrala stockholm.
Om man köper dosan från pumaspeed så ligger stage 2 redan inlagt så man behöver bara att koppla upp sig mot bilen. Uttaget sitter för övrigt under ratten. Det tog ca 20 min och följer man instruktionerna så går det inte att misslyckas.

Nu till det intressanta, körningen!
Bilen känns mycket mera stabil på lägre varv och det kändes lättare att komma iväg på ettan. Har annars upplevt att den kan vara lite svår om man inte är koncentrerad. Det ska tilläggas att jag nyligen har gjort rent mitt spjällhus så det kanske hjälper till.

Det som slår en mest är att bilen drar mycket bättre på låga varv och det känns nästan som att man har en mycket större motor än vad man har. När man sen börjar närma sig mellanregistret så börjar det bli väldigt kul. Redan vid 3000rpm så känner jag att bilen vaknar till på allvar. Därifrån och uppåt så varvar bilen på utan några tveksamheter ända till ca 7000rpm.

Responsen är bättre och vridet känns fetare och kommer tidigare. Bilen känns mera kraftfull överlag. Det är ju inte så att man känner att man håller på att skita på sig (det är ju bara ca 10hk till) men skillnaden är ändå påtaglig.

Bränsleförbrukningen kan jag inte säga mycket om på bara 5 mil men enligt färddatorn så drog den ca 0.7 milen och då var det ganska snabb körning. Så det känns som att bilen går snålare.

Jag känner mig mycket nöjd och man känner att bilen äntligen får ut max av avgassystemet och k&n!
Det ända jag inte gillar är att bilen inte smäller lika mycket som förut på motorbroms
Men det måste ju bara bero på att den inte går lika fett längre.

Bilen får en härlig karaktär! SÅ KÖP GRABBAR!

Ps skicka vidare till Joel_Moo och andra som vill veta!

Mvh Robban
låter spännande det där !!! jag har ju iofs bara KN+ miltek flexi . men redan de modsen borde må gott av en stage 2 , tror jag?

rallyanders
Erfaren
Inlägg: 96
Blev medlem: mån okt 16, 2006 7:09 pm
Namn: Anders Englund
Ort: karlstad
Kör: Capri cosworth

Inläggav rallyanders » ons apr 11, 2012 12:36 pm

Axelbreddarna ni sätter på.. Beställer ni dom från UK? Dom finns att köpa direkt hos Fordåterförsäljarna i sverige för en billigare peng! ;)

Ja tog hem på jobbet, 170kr sen köper man bara bult löst hos järnhandlarn... 8st 35mm M10
Dessa satt orginal på Puma Racing modellen.

Mvh//Anders

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Ort: Malmö
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inläggav Papillon » ons apr 11, 2012 3:14 pm

Ha, misstänkte det orkade inte åka dit å klydda med dem utan regnr osv. Men det finns ju 3 olika bredder, vilka satt på vilken bil?
//Johan