Fiesta ST150 tråden

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150
Ort: Stockholm

Inlägg av Kviborg »

Hej,

Nu har jag köpt två oljekylare( så den överlever lite bankörning) till fiestan. En till styrservot och en till motoroljan. Skulle uppskatta tips på var man monterar dessa bäst då min kunskaper är rätt begränsade!

Mvh Robban

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Hej du, brukar det inte räcka med att flytta styrservon iom att den sitter direkt på motorn och därför överhettar?

Oljekylet måste du ha en adapter för som du sätter innan oljefiltret, sedan leder du slangar dit du vill ha kylaren. Förslagsvis åker du till en hydralfirma och får kopplingar pressade på slangarna när du mätt ut längd och vinklar, de kan också förse dig med rätt typ av slang om du inte redan har det.

Det sitter även en typ av oljekylare orginal, kolla länk http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-FORD- ... 2568ce0d53

som kyls av kylvätskan i motorn, den är ju dock 100grader varm, någon som kört bana utan eftermarknadskylare kan kanske ge lite input på hur bra std fungerar? Hjälper även till att få upp vattentempen i motorn vid kallstart, så helt klart bra att ha till vardags. Optimalt hade kanske varit att sätta en termostat till oljekylaren och behålla std kylaren, tänk då bara på att fylla kylaren och slangarna med olja manuellt innan. vet inte alls hur mycket utrymme där finns att röra sig med dock.
//Johan

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150
Ort: Stockholm

Inlägg av Kviborg »

Papillon skrev:Hej du, brukar det inte räcka med att flytta styrservon iom att den sitter direkt på motorn och därför överhettar?

Oljekylet måste du ha en adapter för som du sätter innan oljefiltret, sedan leder du slangar dit du vill ha kylaren. Förslagsvis åker du till en hydralfirma och får kopplingar pressade på slangarna när du mätt ut längd och vinklar, de kan också förse dig med rätt typ av slang om du inte redan har det.

Det sitter även en typ av oljekylare orginal, kolla länk http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-FORD- ... 2568ce0d53

som kyls av kylvätskan i motorn, den är ju dock 100grader varm, någon som kört bana utan eftermarknadskylare kan kanske ge lite input på hur bra std fungerar? Hjälper även till att få upp vattentempen i motorn vid kallstart, så helt klart bra att ha till vardags. Optimalt hade kanske varit att sätta en termostat till oljekylaren och behålla std kylaren, tänk då bara på att fylla kylaren och slangarna med olja manuellt innan. vet inte alls hur mycket utrymme där finns att röra sig med dock.
Hej,
Jag vet att det finns ett kitt för att flytta styrservon men det kostar en del närmar 170 pund på pumaspeed så jag köpte kylare istället 2st för ca 1000kr och tänkte att det var en bättre affär. Sen kommer ju slangar och annat kosta en del men ändå.

Det jag fick tips om av "Daniel666" här på sidan va att när han körde bana helt standard så låg oljetempen på ca 140 grader och efter han monterade oljekyl så låg den på ca 100 grader. Med andra ord så känns det som en bra försäkring med en oljekyl.

Rent generellt så är det alltså bättre/billigare att svänga förbi en slangfirma än att köpa färdiga slangkitt?

Var är det bäst att montera själva oljekylen?

Tack för svaret och hjälpen!

Mvh Robban

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1375
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Ort: Partille
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Såhär sitter dom på min.
Bilagor
8.jpg
6.jpg
9.jpg
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150
Ort: Stockholm

Inlägg av Kviborg »

*drool*Snyggt! Kommer nog att kopiera denna lösning!

Fick ditt mail med och det va just en sådan adapter jag kikade på så det får bli en så med.

Tack så mycket!

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Daniel, har du kvar std oljekyl/värmeväxlare också? Märkte du någon skillnad på hur fort motorn blir varm? Jag kör ofta korta sträckor och tycker redan den tar lite för lång tid på sig att komma upp i temp.
//Johan

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1375
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Ort: Partille
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Papillon skrev:Daniel, har du kvar std oljekyl/värmeväxlare också? Märkte du någon skillnad på hur fort motorn blir varm? Jag kör ofta korta sträckor och tycker redan den tar lite för lång tid på sig att komma upp i temp.
Ja den sitter kvar. Någon större skillnad kan jag inte säga att jag har märkt. Dock så tejpar jag dom över vintern så man får upp oljetempen lite grann.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Kör: Ford Focus ST -04
Ort: varberg

Inlägg av rcmike »

det finns inte adapter för ojlekylsmontage med inbyggt termostat , som öppnar ut till oljekylaren när oljan når en kritisk tempratur ?...

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

rcmike skrev:det finns inte adapter för ojlekylsmontage med inbyggt termostat , som öppnar ut till oljekylaren när oljan når en kritisk tempratur ?...
Jo, ska finnas, 99 på att jag sett det nånstans!
//Johan

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150
Ort: Stockholm

Inlägg av Kviborg »

Såg att det fanns på Dalhems. Sandwitchadapter med termostat kostar typ 1100. Och en "vanlig" utan går på ca 300-500.

Vad ska man satsa på? Kommer ju mest köra bilen på vår och sommar.
Men även jag kör mycket småsträckor...

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Jag kan tycka att på en bruksbil torde en med termostat vara optimalt men jag har alldeles för lite erfarenhet för att säga att det är värt de extra slantarna, om man tittar på andra bilar med standardmonterad oljekyl, har de termostat eller inte? Tex BMW e30 325? Jag vet inte.
//Johan

Kviborg
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: fre nov 04, 2011 4:38 pm
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150
Ort: Stockholm

Inlägg av Kviborg »

Papillon skrev:Jag kan tycka att på en bruksbil torde en med termostat vara optimalt men jag har alldeles för lite erfarenhet för att säga att det är värt de extra slantarna, om man tittar på andra bilar med standardmonterad oljekyl, har de termostat eller inte? Tex BMW e30 325? Jag vet inte.
Som sagt så kommer jag köra 99% gata så det är kanske värt några extra hundringar för den bästa lösningen. Men som du skriver så vore det kul att veta hur det fungerar på bilar som har oljekyl som standard. Det blir till att googla hela dagen lång nu då:D

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

På bilar med oljekylningen orginal då sitter det termostat. Tex BMW m3. Kör man utan blir aldrig oljan varm.
________________________

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1375
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Ort: Partille
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Visst är det att föredra, men jag har inga problem med att oljan inte blir varm. Dock så tejpar jag ju kylen över vintern och jag kan tänka mig att det tar lite längre tid att få upp tempen om man inte kör med termostat.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

rcmike
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: ons okt 12, 2011 6:37 pm
Namn: Mikael Gemrud
Kör: Ford Focus ST -04
Ort: varberg

Inlägg av rcmike »

nya stift + magnecor kv-85 kablar...iaf snyggt med dessa röda kablar . nån som vet när man skall byta vattenpump på ST:n , vid nåt visst miltal kanske ?

Skriv svar