Lossa remhjulet till servopumpen på Ford Ka

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Kai68
Nybörjare
Namn: Kai Fahlgren
Kör: Ford Ka och Volvo 945

Lossa remhjulet till servopumpen på Ford Ka

Inlägg av Kai68 »

Håller på med ett försök till generatorbyte på en Ford Ka -00 och förstår att man behöver lossa på servopumpens remhjul och AC-kompressorn för att lyckas lirka ut generatorn nedåt. Trång och mysigt.. Nu får jag dock inte loss remhjulet på servopumpen. Det ser ju inte ut att vara helt komplicerat - en centrumskruv modell insex 8 om jag inte är helt fel ute. Men skruven sitter så in i bängen och jag är rädd för att slita sönder nå´t. Är jag rätt eller fel ute?

Tags:

bearyouden
Erfaren
Namn: Björn
Kör: Kör på 2 hjul för att det är kul. Åker Mondeo och Ka för att jag måste.

Har bytt generator...

Inlägg av bearyouden »

...på min Ka. Du behöver en avdragare. Finns en på Fordnr som är avsedd för denna operation. Dock så funkar det med en liten kloavdragare också. Hjulet är väldigt tunnt varvid det lätt blir skevt när det pressas utåt. Mitt blev lite demolerat. Fick köpa ett nytt hjul, ca 250 kr hos Ford. För att pressa på det nya hjulet så använder du hålet i mitten (M8). Ta en lång bult med lite bättre stål, ex 12.8 samt en bred och tjock bricka. På detta sätt kan du pressa hjulet på plats.

Lycka till

BTW. Byt alla spännhjul och rem till generatorn när du har det isärplockat, inte kul att komma åt när allt sitter monterat.

bearyouden
Erfaren
Namn: Björn
Kör: Kör på 2 hjul för att det är kul. Åker Mondeo och Ka för att jag måste.

Hade tydligen samma bekymmer...

Inlägg av bearyouden »

Kai68
Nybörjare
Namn: Kai Fahlgren
Kör: Ford Ka och Volvo 945

Inlägg av Kai68 »

Tack för värdefulla tips. Generatorn ute och bytt efter en del bök. Trångt och gott, men nu funkar i alla fall allt som det ska.

Skriv svar