Ford fiesta 98

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Cassy
Nybörjare
Namn: O.J
Kör: Ford Focus C-Max 2004

Ford fiesta 98

Inlägg av Cassy »

Jag har ett bekymmer med min bil. Igår när jag var ute och körde stannade bilen helt plötsligt. Provade att starta, men startmotorn gick ej runt. Fick släpa hem bilen.
Idag när jag gick ut för att felsöka startade bilen igen. Gjorde ett antal start och stopp med bilen. Vid det sista startförsöket vill den inte starta. Startmotorn vill inte gå. Tror inte att det är startmotorn det är fel på. Misstänker att det har med den elektroniska startspärren att göra. Kan man koppla ur denna på något sätt? Eller kan det vara tändlåset som inte känner igen nyckeln? Är det någon på forumet som har något förslag?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan mycket väl vara dess startspärr som orsakar detta.
Men pröva en annan startnyckel om sådan finns och fungerar det då bättre ligger felet i den startnyckelns så kallade transponder (sändare).

Hur reagerar eventuell startspärr lampa under startförsök?

Cassy
Nybörjare
Namn: O.J
Kör: Ford Focus C-Max 2004

Inlägg av Cassy »

Lampan blinkar. Får inte ett fast sken från lampan när jag vrider på tändningen. Tyvärr fick jag bara med en nyckel till bilen. Kan kanske beställa nycklar från Ford

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det verkar utan att känna till just den modellen vara just fel i startspärren och då troligen i den startnyckelns transponder. Det står inte något i instruktionsboken någon om möjligheten att koda om startnyckeln?
Som man med skulle kunna testa annars är det att beställa en reservnyckel som kanske ändå är bra att ha.

Skriv svar