Diverse frågor angående Ka.

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Då värmeväxlaren på dessa är elektriska så är det ofta dess elmotor som brunnit och ett byte är som gäller ska man med veta att dess plasthus är väldigt smäckigt,, där det är lätt att det blir småbitar av slanganslutningar som inte är bra att få in i kylsystemet.
Mer om denna finns tex i denna tråden:http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... v%E4rme+ka

Angående tickandet kan det oavsett iaf vara värt att kolla upp ventilspelen och har för mig dessa mätvärden skall finnas här på sidan (återkommer isf om det,,). Med att notera att stora delar av just denna motor härstammar från 60-talet...

Tags:

bearyouden
Erfaren
Namn: Björn
Kör: Kör på 2 hjul för att det är kul. Åker Mondeo och Ka för att jag måste.

Radiokod...

Inlägg av bearyouden »

Kan du hitta här: http://forums.moneysavingexpert.com/sho ... &page=1172

Ang Ventilspelet så brukar jag ställa med 0,2 och 0,4. Det har iaf funkat utmärkt under de 10000 mil som vår bil rullat i vår ägo.

Bortsett från rosten så måste jag iaf säga att Ford Ka är en riktigt bra bil. (Kanske vår bil som är ett undantag?!)

Det är en -01 med 15000 mil på mätaren. Har bytt en del slitdelar och servat den regelbundet. Inga otrevliga överraskningar än så länge. Tror det beror på en ganska simpel grundkonstruktion.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo självklart oavsett märke modell osv är ju grunden till en väl fungerande bil att den sköts på ett bra sätt.

Men av egna erfarenheter och även servat en del Ka så är just den ägarbilden den lite mer ska man säga "bara köra den" utan större tanke på att den med behöver pysslas om...

Tycker mig känna igen dessa ventilspel och med detta äldra snitt av motorkonstruktion är just detta av mindre kritisk art...

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

bearyouden skrev:Kan du hitta här: http://forums.moneysavingexpert.com/sho ... &page=1172

Det är en -01 med 15000 mil på mätaren. Har bytt en del slitdelar och servat den regelbundet. Inga otrevliga överraskningar än så länge. Tror det beror på en ganska simpel grundkonstruktion.
Håller med dig där, hade inga bekymmer med min Ka heller. Slipper ju dyra servicekostnader som kamrem osv och skulle något pajja är det lätt att fixa själv.
//Johan

karre
Nybörjare
Namn: mats kårud
Kör: ford ka

Inlägg av karre »

vi

Skriv svar