Fiesta ST: Byte av drivknutsdamask, fråga på vägen...
- Tralla
- Veteran
- Namn: Tobias Elfström
- Kör: Ford/Saab/Toyota/Peugeot
- Medlemsnummer: 5

Fiesta ST: Byte av drivknutsdamask, fråga på vägen...
Måste byta yttre drivknutsdamask på en Fiesta ST från 2005 men har fastnat på vägen in till damasken... Nämligen vid bulten på bilden nedan.
På andra sidan fanns en mutter som jag gängade bort så jag tänkte det bara skulle vara att knacka ur bulten sedan men den rör sig icke så jag undrar om den gängas ur eller om jag bara skall bruka mer våld..
Dessutom finns någon form av clips som jag kanske skall göra något med?
Kanske någon med erfarenhet, autodata eller etis kan ge mig ett tips

På andra sidan fanns en mutter som jag gängade bort så jag tänkte det bara skulle vara att knacka ur bulten sedan men den rör sig icke så jag undrar om den gängas ur eller om jag bara skall bruka mer våld..
Dessutom finns någon form av clips som jag kanske skall göra något med?
Kanske någon med erfarenhet, autodata eller etis kan ge mig ett tips

- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
de e inte gängade i där men kan sitta som satan.. har du 2 hammare, eller helst en hammare o en redig slägga så lägger du hammaren på bulten så att säga o sen matar du på hammaren med släggan.. det e segt som satan, men brukar släppa efter ett par slag.. DOCK så hade jag köpt en bult för säkerhets skull o även ny mutter.. egentligen så SKA man byta ut iaf muttern då där e låsning men det går utan
lätt hänt att bulten blir skev eller att gängan får däng ifall man missar.. tradigt o bli ståendes för en bult som kostar max 100 spänn
lätt hänt att bulten blir skev eller att gängan får däng ifall man missar.. tradigt o bli ståendes för en bult som kostar max 100 spänn
-
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Borde vara standardskalle med endera Torx 50 eller 55 på denna bult men kan som sagt sitta rätt bra, försiktigt värmning kan med vara lite hjälp på vägen annars som redan beskrivet den "hårda" vägen.
Skaffa med som nämt en ny bult med mutter som inte betingar allt för högt värde om det nu inte går att rädda den bulten,,
Det clips du nämner, var är detta placerat?
Skaffa med som nämt en ny bult med mutter som inte betingar allt för högt värde om det nu inte går att rädda den bulten,,
Det clips du nämner, var är detta placerat?
- Tralla
- Veteran
- Namn: Tobias Elfström
- Kör: Ford/Saab/Toyota/Peugeot
- Medlemsnummer: 5

Tack för verifieringen, ni hade så klart helt rätt i att den inte skulle gängas ur, men jag fick ta en burk rostlösande samt en vän med större hävstång och slägga än mig till hjälp för att få bort den. Och både bult och mutter är nu bara skrot.
Clipset verkar bara vara någon form av smutsskydd, såg inte riktigt någon direkt poäng med det.
Clipset verkar bara vara någon form av smutsskydd, såg inte riktigt någon direkt poäng med det.