Fiesta ST: Byte av drivknutsdamask, fråga på vägen...

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Namn: Tobias Elfström
Kör: Ford/Saab/Toyota/Peugeot
Medlemsnummer: 5

Fiesta ST: Byte av drivknutsdamask, fråga på vägen...

Inlägg av Tralla »

Måste byta yttre drivknutsdamask på en Fiesta ST från 2005 men har fastnat på vägen in till damasken... Nämligen vid bulten på bilden nedan.

På andra sidan fanns en mutter som jag gängade bort så jag tänkte det bara skulle vara att knacka ur bulten sedan men den rör sig icke så jag undrar om den gängas ur eller om jag bara skall bruka mer våld..

Dessutom finns någon form av clips som jag kanske skall göra något med?

Kanske någon med erfarenhet, autodata eller etis kan ge mig ett tips :)

Bild
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling

Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Inlägg av Scoope »

Ser ut som en Torx skalle? Eller ser jag för dåligt? Isånnafall borde det väl bara vara att skruva ut den :)

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran

Inlägg av Tralla »

Torx ja, men jag rubbar den inte den vägen heller. Dock verkar det vara någon udda storlek mellan T50 och T55 som jag såklart inte har, så jag vill inte lägga allt för mycket kraft med fel storlek på bits där ifall den inte skall gängas...

Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Inlägg av Scoope »

Men dom där brukar väl inte vara gängade inuti när jag tänker efter (har dock inte skruvat nyare Ford). Har du slagit till ordentligt på den för att skjuta ut den? :)

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

de e inte gängade i där men kan sitta som satan.. har du 2 hammare, eller helst en hammare o en redig slägga så lägger du hammaren på bulten så att säga o sen matar du på hammaren med släggan.. det e segt som satan, men brukar släppa efter ett par slag.. DOCK så hade jag köpt en bult för säkerhets skull o även ny mutter.. egentligen så SKA man byta ut iaf muttern då där e låsning men det går utan

lätt hänt att bulten blir skev eller att gängan får däng ifall man missar.. tradigt o bli ståendes för en bult som kostar max 100 spänn

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Borde vara standardskalle med endera Torx 50 eller 55 på denna bult men kan som sagt sitta rätt bra, försiktigt värmning kan med vara lite hjälp på vägen annars som redan beskrivet den "hårda" vägen.

Skaffa med som nämt en ny bult med mutter som inte betingar allt för högt värde om det nu inte går att rädda den bulten,,
Det clips du nämner, var är detta placerat?

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran

Inlägg av Tralla »

Tack för verifieringen, ni hade så klart helt rätt i att den inte skulle gängas ur, men jag fick ta en burk rostlösande samt en vän med större hävstång och slägga än mig till hjälp för att få bort den. Och både bult och mutter är nu bara skrot.

Clipset verkar bara vara någon form av smutsskydd, såg inte riktigt någon direkt poäng med det.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Var så lite så,,, jo dessa ogängade bultar brukar normalt inte ställa till det allt för mycket besvär vid demonteringen.

Okey det var det clipset du menade och då kan du gott skippa densamma...

Skriv svar