Kylfläkt 1.6 tdci econetic

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Mixen1
Nybörjare
Namn: Mikael Lidén
Kör: Fiesta econetic

Kylfläkt 1.6 tdci econetic

Inlägg av Mixen1 »

Min kylfläkt har en tendens till att ständigt gå. Den startar när motorn startas och går långt efter att bilen stängs av. Detta trots att det är minusgrader ute och motorn kallstartas.
Bilen är en 10:a med 4500 mil på mätaren. Kan detta verkligen vara normalt?
Någon med kunskap?

Med vänlig hälsning, Micke

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Verkar bara sådär onekligen lite knepigt med dessa annars så extremt energisåla motorer som inte avger mycket spillvärme...

Men har det inte med att acc funktionen är aktiverad om denna är valbar, så testa med att avaktivera denna och se om fläkten inte lugnar ner sig.

Mixen1
Nybörjare
Namn: Mikael Lidén
Kör: Fiesta econetic

Inlägg av Mixen1 »

Tack för svaret. Du hade helt rätt. Jag kör nu med AC:n avstängd. Frågan nu är hur ofta jag behöver ha igång den för att den inte skall tacka för sig...

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Så länge ute temperaturen håller sig under 3-4 plusgrader där jag har för mig fords ac system automatisk slår ifrån.
Fungerar ju ändå inte det systemet även om kylfläkten då ofat ändå snurrar.

Men visst annars är det bra att underhållsköra ett ac system men för detta räcker det att hålla denna i gång. Säg en eller ett par gånger i veckan.
Så systemetets alla delar smörjs osv..

Skriv svar