Ford KA 2010

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
fredde1970
Nybörjare
Namn: Fredrik Andersson
Kör: ST220/KA

Ford KA 2010

Inlägg av fredde1970 »

Har ett skumt problem med min Ka,Vid kallt väder ( mer än -7 har jag märkt) är tomgången väldigt dålig, den vandrar upp och ner tills den nästan dör.
Kall bil inga problem men när jag efter varmkörning står still börjar tomgången vandra.
Jag lurar på om det kan vara tomgångsmotorn som är dålig men vet inte om den ens har en sådan.Inga varningslampor lyser.
Någon som kan vara till hjälp?
/Fredde

Tags:

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

det sitter en slang från ventil kåpan till luftburken el nåt sånt som brukar ge sej,du kan känna slangen på baksidan burken,cirka 15-20mm i diam,kolla den,bytt på 8 kundbilar plus -09an vi hade själva

fredde1970
Nybörjare
Namn: Fredrik Andersson
Kör: ST220/KA

Inlägg av fredde1970 »

meanxpress skrev:det sitter en slang från ventil kåpan till luftburken el nåt sånt som brukar ge sej,du kan känna slangen på baksidan burken,cirka 15-20mm i diam,kolla den,bytt på 8 kundbilar plus -09an vi hade själva
Tack,det skall prova
/Fredde

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

sitter en jättetunn slang på baksidan osså som brukar spricka upp ordentligt, jag vet att de från ventilkåpan - luftburken måste ju i princip alla vara bytta på kampanjen.. man kan se skillnad på dessa, gamla slangen var helt matt medans den nya e lite blank o har vita streck på precis vid ventilkåpan, alltså ett enkelt sätt att se om du har nya eller gamla

Skriv svar