Ford Fiesta 1.4L 2008 - Bromsar tar dåligt?

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Rolle85

Ford Fiesta 1.4L 2008 - Bromsar tar dåligt?

Inläggav Rolle85 » mån okt 10, 2016 8:50 am

Nu som ny ägare till min Ford har jag en liten fråga. Jag tycker att bromsarna tar dåligt på bilen. Man får trycka in bromspedalen riktigt hårt och långt, beteer sig liksom inte som min nyare Volvo så jag vet inte om det är jag som är van vid nyare bil?
Bilen har rullat 5850 mil totalt. Det är trumbromsar bak och skivbromsar fram. Jag tittade på skivorna fram och de ser bra ut, de ser även ut att finnas mer än 0,5cm kvar på klossarna fram. Jag tittade på oljenivån för bromsar och den ligger inom nivåer.
Vad tycker ni jag ska göra? Snart är de ju ändå dags för däckbyte inför vintern.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4944
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån okt 10, 2016 9:41 am

Vet du om bromsvätskan är bytt på länge?
Är den väldigt mörk kan man misstänka att den har varit med ett tag och därmed dragit åt sig vatten och bromsarna kan bli lite "svampiga". :)
Passa på att plocka bort ok och belägg fram och gör rent och smörj upp när hjulen ändå är av. :)
Brombeläggen borde räcka över vintern iallafall. Kika till våren när sommardäcken ska på om du behöver byta då, beroende på hur mycket du kör såklart. :)

\Rickard

Rolle85

Inläggav Rolle85 » mån okt 10, 2016 4:07 pm

bilen har bara gått 5800 mil och är från 08 så nån vätska har nog aldrig bytts.
Färgen på vätskan var ljusgul om jag inte minns fel.
Hur smörjer man ok och klossar?
Kan jag göra nått med trumbromsarna bak?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6240
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » mån okt 10, 2016 5:12 pm

Vanligt "problem". Kolla med en Fordverkstad om de fortfarande har något garatibrev på detta. Är huvudcylindern som är för liten vad jag fattat.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4944
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån okt 10, 2016 5:29 pm

Här finns det lite mer information om ok och belägg.
MalZon förslag låter som en bra idé, man lär sig något nytt varje dag. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1599
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » tis okt 11, 2016 6:16 am

En bil som gått så lite brukar kärva i bromsarna, framför allt skivor. Trummor brukar klara sig bättre då de är mer skyddade. Enklast är nog att riva bromsarna fram och göra rent och smörja upp. Kolla även om backarna behöver bytas.

Man behöver ju inte byta all bromsvätska, det räcker ofta med att "lufta" bromsarna för att få ut den mest "slitna" ur bromsoken.
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tis okt 11, 2016 4:48 pm

Nemesis_se skrev:En bil som gått så lite brukar kärva i bromsarna, framför allt skivor. Trummor brukar klara sig bättre då de är mer skyddade. Enklast är nog att riva bromsarna fram och göra rent och smörja upp. Kolla även om backarna behöver bytas.

Man behöver ju inte byta all bromsvätska, det räcker ofta med att "lufta" bromsarna för att få ut den mest "slitna" ur bromsoken.


vad menar du med att lufta bromsarna? Lossar man slangen som ansluter vid bromsen och låter olja sippra ut ett tag?

Finns de några bilder var man ska smörja oken och rengöra osv?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4944
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tis okt 11, 2016 6:04 pm

Man luftar bromsarna genom att pumpa på bromspedalen tills det blir stumt och håller sedan kvar foten på bromspedalen medans en medhjälpare lossar luftnippeln (ett kvarts varv ca) och trycker ner bromspedalen i botten och håller kvar den där. Luftnippeln skruvas åt och man gör om det igen (pumpa, håll, lossa, tryck i botten och skruva åt). Man får se till att dett hela tiden finns bromsvätska i behållaren och att man inte släpper upp bromspedalen medans luftnippeln är lossad då det kan komma in luft i systemet vilket gör att bromsarna fungerar mycket dåligt.



Man smörjer upp där bromsbeläggen ligger an mot bromsoksadeln (där det är rödmarkerat) efter att man har gjort rent ordentligt, var väldigt noga med att inte få något fett på bromsskivan eller bromsbeläggens friktionsmaterial.

bild3.jpg


\Rickard

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tis okt 11, 2016 6:32 pm

jag hittade denna filmen, kan nån länka till produkter hos biltema som jag ska använda för att rengöra och smörja, verkar vra viktigt att de blir rätt grejer!

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tis okt 11, 2016 6:44 pm

tack rickard!
vad ska jag smörja med ? Länka gärna biltema!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4944
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » ons okt 12, 2016 6:04 am

Rolle85 skrev:jag hittade denna filmen, kan nån länka till produkter hos biltema som jag ska använda för att rengöra och smörja, verkar vra viktigt att de blir rätt grejer!


Den filmen var riktigt bra. :thumbsup:

Jag brukar använda kopparpasta för beläggens anliggningsytor, för att smörja glidpinnar borde det här fungera skulle jag tro. :)
En burk bromsrengöring kan vara bra att ha också. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1599
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » ons okt 12, 2016 6:10 am

För glidpinnarna brukar jag använda detta fett:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromscylinderfett-2000017184/

Kanske samma innehåll som det fett Rickard länkade till? Vilket var billigare...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Rolle85

Inläggav Rolle85 » ons okt 12, 2016 7:43 pm

tackar!
Nu har jag köpt allt ovan, samt en plastslang och bromsvätska, slangen för att koppla på den där nippeln o tömma

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tor okt 13, 2016 5:27 pm

bye the way, de är ingen som sitter på en digital service manual som nån kan maila?

mvh Henke!

Rolle85

Inläggav Rolle85 » sön okt 23, 2016 12:23 pm

Då har jag ägnat helgen åt att fixa med bilen. Bytte olja och filter till att börja med.
Sen gav jag mig på bromsarna. Monterade ner hela bromsoken och smörjde glidpinnarna med sån där silikonpasta. De nuvarande klossarna och skivan var i princip i orginaltjocklek så dessa lät jag vara. Klossarna var dock helt fastrostade så fick banka loss dem. Smörjde in kontaktytor och rengjorde. Därefter luftade jag systemet enligt filmen ovan, mycket bra!
Tillbaka med allt men när jag testbromsade lät det "dunk..dunk..dunk" från förarsidans hjul. Så hem igen, plockade ner oket och smörjde igen. Testkörde igen och inga missljud. Bromsen tar bättre och jag är nöjd och glad.
tack!