Värmeproblem ford Ka

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Värmeproblem ford Ka

Inläggav roundcougar » fre nov 18, 2016 6:23 pm

Svärmor har problem med sin ford KA nu och jag har försökt hitta felet med hjälp av diverse trådar här på forumet.

Jag har mätt resistansen på värmeventilen och det ligger inom rätt intervall (den är även bytt för några år sedan), spänningen till ventilen ligger konstant på 12V oavsett temperaturvredets inställning så där är jag lite fundersam då jag läst att spänningen ska pulsera ?
De två slangarna på vardera sida om just värmekranen blir varma så någon viss del av varmt vatten kommer in till värmepaketet, men frågan är om det kanske inte öppnar tillräckligt för att det ska ge något i Kupén?

Även klimatpanelen är nedtagen och jag har mätt en del på potentiometern där bakom. Resistansen förändras när vredet vrids, men frågan är om det ändå kan vara något på kretskortet som inte fungerar som det ska?

Kan även tillägga att fläkthastighet 2 inte fungerar, om det kanske kan ha något samband?

Tacksam för alla svar då hennes bil nu står och min andrabil är ute och far med henne :)

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » lör nov 19, 2016 9:16 am

Spänningen ska pulsera, ska tydligen vara så pass låg frekvens så att man kan kolla den med en glödlampa.
Hittade den här bilden som visar signalen:
ford_heater_control.gif


\Rickard

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » sön nov 20, 2016 7:25 pm

Tackar för bilden :) Ska man använda sig av en liten glödlampa från t.ex bromsljus eller kan man använda sig av en halvljuslampa?
Är det bara ha två kablar kopplade till lampan då?

Sen den stora frågan är ju då.. ska lampan pulsera eller hur ser jag om spänningen är som den ska?


RickardEM skrev:Spänningen ska pulsera, ska tydligen vara så pass låg frekvens så att man kan kolla den med en glödlampa.
Hittade den här bilden som visar signalen:
Bild

\Rickard

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » sön nov 20, 2016 7:41 pm

Jag skulle nog använda en 5W lampa eller liknande som inte drar så mycket ström.
Om jag tolkar bilden rätt så borde lampan vara släckt vid reglaget inställt på det kallaste läget och vara tänd längre ju varmare man ställer reglaget på och lysa med fast sken vid full värme. :)

\Rickard

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » sön nov 20, 2016 8:08 pm

Ja så borde det väl kanske vara :) Tycker dock att det kanske borde uppfattats av voltmätaren.. men ska absolut testa med en lampa :)

RickardEM skrev:Jag skulle nog använda en 5W lampa eller liknande som inte drar så mycket ström.
Om jag tolkar bilden rätt så borde lampan vara släckt vid reglaget inställt på det kallaste läget och vara tänd längre ju varmare man ställer reglaget på och lysa med fast sken vid full värme. :)

\Rickard

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » tis nov 22, 2016 8:48 pm

Nu har jag felsökt med lampa. Avstängd bil samt ostartad så kall, men självklart med fläkt osv igång. Lampan lyste hela tiden, blinkade till en gång när jag testade att vrida fram och tillbaka med vredet, vilket borde innebära att den inte får impulser. Det här borde dock innebära att det borde komma varmluft konstant istället för kalluft som det faktist gör?

Finns det någon tanke om vad som kan vara trasigt då? Potentiometern bakom vredet kanske? Eller något annat på det kretskortet?


RickardEM skrev:Jag skulle nog använda en 5W lampa eller liknande som inte drar så mycket ström.
Om jag tolkar bilden rätt så borde lampan vara släckt vid reglaget inställt på det kallaste läget och vara tänd längre ju varmare man ställer reglaget på och lysa med fast sken vid full värme. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » ons nov 23, 2016 7:19 am

roundcougar skrev:Nu har jag felsökt med lampa. Avstängd bil samt ostartad så kall, men självklart med fläkt osv igång. Lampan lyste hela tiden, blinkade till en gång när jag testade att vrida fram och tillbaka med vredet, vilket borde innebära att den inte får impulser. Det här borde dock innebära att det borde komma varmluft konstant istället för kalluft som det faktist gör?

Finns det någon tanke om vad som kan vara trasigt då? Potentiometern bakom vredet kanske? Eller något annat på det kretskortet?


Har letat lite till och jag får ta tillbaka det jag sa tidigare, verkar fungera tvärt om 12V för kallt och 0V för varmt. :)

Hittade en riktigt bra filmsnutt som visar hur det ska vara:


Synd att du bor en bit bort, har en panel (blå med AC-knapp) som du kunde fått annars. Men dem kan inte kosta många kronor på skroten kan man tycka.

\Rickard

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » ons nov 23, 2016 1:07 pm

Ja men det där seg ganska bekant ut :)

Idag provkörde jag bilen utan spänning kopplad till kranen och då fick jag värme på lägsta fläkthastigheten, men går jag över till högre fart så blir det svalare. så jag börjar tro att det kanske finns mer än ett problem i bilen.
Panelen verkar ju trasig, och kanske är även kranen lite kärvig om den gått på kyla hela sommaren..

Idag när jag körde så fyllde jag på lite glykol då det var vid minimum, gjorde även detta för en vecka sen, och efter min provkörning så var expansionskärlet nästan helt fullt.. så börjar fundera på ev. luftficka någonstans..

Men jag tror det är bäst att börja med panelen och sen ta det därifrån.. haha

Vet du om det är samma panel på bilar från 97-99 som i en 2007? De enda i närheten av stockholm är just en 97 och 99.

RickardEM skrev:Har letat lite till och jag får ta tillbaka det jag sa tidigare, verkar fungera tvärt om 12V för kallt och 0V för varmt. :)

Hittade en riktigt bra filmsnutt som visar hur det ska vara:


Synd att du bor en bit bort, har en panel (blå med AC-knapp) som du kunde fått annars. Men dem kan inte kosta många kronor på skroten kan man tycka.

\Rickard

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » ons nov 23, 2016 6:36 pm

roundcougar skrev:Vet du om det är samma panel på bilar från 97-99 som i en 2007? De enda i närheten av stockholm är just en 97 och 99.


Det verkar vara olika artikelnummer för 1997-2002 och 2002-2008, på min panel från -97 så har jag följande nummer på sargen runt reglaget: 97KB-18597-CBW

Är det samma på din så borde det passa, det är antagligen fel färg dock. :(

Eldelen ser ut att kunna flyttas över dock. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tor nov 24, 2016 9:14 am

Har du testat och bakspola värmeelementet?
Låter som dåligt flöde :/

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » tor nov 24, 2016 7:53 pm

Attans då..

Ja, det kanske är samma eldel, så svårt att veta.. Men får la kolla vad ett nytt kort kostar först och främst då och så får vi la se vad svärmor anser att hon vill lägga ner :)

RickardEM skrev:Det verkar vara olika artikelnummer för 1997-2002 och 2002-2008, på min panel från -97 så har jag följande nummer på sargen runt reglaget: 97KB-18597-CBW

Är det samma på din så borde det passa, det är antagligen fel färg dock. :(

Eldelen ser ut att kunna flyttas över dock. :)

\Rickard

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » tor nov 24, 2016 7:56 pm

Hej,

Har inte provat det, men däremot så har jag känt på slangarna nu ikväll när jag verkligen varmkörde bilen, samt försökte lufta systemet i backe, och slangarna efter kranen blir inte ens i närheten lika varma som de två innan kranen så jag misstänker att kranen ev. säckat ihop den också. Spänningen är ju helt fel så kopplade ur den i hopp om att kranen då skulle vara helt öppen. Oklart om den var det dock...

nextuz skrev:Har du testat och bakspola värmeelementet?
Låter som dåligt flöde :/

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » lör nov 26, 2016 4:03 pm

Nu har jag testat med en begagnad panel från skroten. Tyvärr är det fortfarande 12V konstant till värmekranen.

Antingen är den andra panelen också trasig eller så finns det något mellan panelen och värmekranen som ska ge impulserna, som då är trasig.

Ingen som har någon aning?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » sön nov 27, 2016 8:58 am

roundcougar skrev:Nu har jag testat med en begagnad panel från skroten. Tyvärr är det fortfarande 12V konstant till värmekranen.

Antingen är den andra panelen också trasig eller så finns det något mellan panelen och värmekranen som ska ge impulserna, som då är trasig.

Ingen som har någon aning?


Vet att det går en kabel mellan motorstyrningen och panelen, jag har bytt ut min motorstyrning på min Ka så jag kan kolla om värmekranen fungerar som den ska när den kabel inte är anslutet.

\Rickard

roundcougar
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jun 01, 2011 4:46 pm
Namn: Michael S
Ort: Stockholm
Kör: Ford Escort 1.6 VIP -88

Inläggav roundcougar » fre dec 02, 2016 6:29 am

Ja det vore riktigt snällt om du kunde kontrollera det :)

RickardEM skrev:Vet att det går en kabel mellan motorstyrningen och panelen, jag har bytt ut min motorstyrning på min Ka så jag kan kolla om värmekranen fungerar som den ska när den kabel inte är anslutet.

\Rickard