Ford Puma Immobiliser

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
teoleolej
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 08, 2017 8:36 am
Namn: Teo Dahnberg
Kör: Ingen just nu
Ort: Falkenberg

Ford Puma Immobiliser

Inlägg av teoleolej »

Hej, ny medlem här, har köpt en Puma 1998 billigt som jag försöker få igång.

Det som enligt säljaren var felet var att transpondern och nyckeln var trasig så jag sände iväg ECU:n till omprogrammering och fick en ny nyckel med nytt chip i.

Nu hoppades jag på att den skulle funka men icke, immobiliser-lampan blinkar precis som förut och nyckelföretaget som jag sände iväg sakerna till hävdar att deras del av jobbet är utfört, vilket jag inte tvivlar på, dom verkar proffesionella och tillmötesgående. Jag har alltså en ny nyckel och bilen släpper inte startspärren ändå.

Vad ska jag göra härnäst?

Mina tankar går på att försöka få tag på en begagnad ECU med tillhörande transponder så jag kan testa med en som man vet är gift med ECU:n redan från början. Kan man bara byta och ploppa i om man får tag på en?

Eller några andra förslag? Min ECU har beteckningen MUFF.

Tacksam för svar! Jag är sugen på att få igång bilen och ger inte upp i första taget, men det får inte sväva ut för mycket ekonomiskt.

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5633
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Kan det inte vara något med mottagaren runt tändningslåset?
Om du har möjlighet så prova att ohm-mäta vid anslutningen vid ECU:n. Kan det vara stift 8 (lila/svart) och stift 19 (grå/orange) kanske? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Från england brukar man kunna beställa ECU, nycklar och teansponder i ett paket :)

teoleolej
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 08, 2017 8:36 am
Namn: Teo Dahnberg
Kör: Ingen just nu
Ort: Falkenberg

Inlägg av teoleolej »

RickardEM skrev:Kan det inte vara något med mottagaren runt tändningslåset?
Om du har möjlighet så prova att ohm-mäta vid anslutningen vid ECU:n. Kan det vara stift 8 (lila/svart) och stift 19 (grå/orange) kanske? :)

\Rickard
Den tanken har slagit mig. Men vad ska jag referera till då vid Ohm-mätning? Ska det vara motstånd om den är trasig då och inget om den är hel?

Det sitter bara en enda mottagare för detta ändamål i hela bilen?

Vet du om det är stor utgift att köpa en sån och ett mega-meck att byta den själv?

Tack för svar!

//Teo

teoleolej
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 08, 2017 8:36 am
Namn: Teo Dahnberg
Kör: Ingen just nu
Ort: Falkenberg

Inlägg av teoleolej »

nextuz skrev:Från england brukar man kunna beställa ECU, nycklar och teansponder i ett paket :)
Japp, Puman är relativt vanlig i England! Jag har lite koll på auktionssajter osv. Det måste ju vara en med MUFF beteckningen och någon sån med transpobders har jag inte hittat ännu.

Tack för svar!

//Teo

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5633
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

teoleolej skrev:Den tanken har slagit mig. Men vad ska jag referera till då vid Ohm-mätning? Ska det vara motstånd om den är trasig då och inget om den är hel?

Det sitter bara en enda mottagare för detta ändamål i hela bilen?

Vet du om det är stor utgift att köpa en sån och ett mega-meck att byta den själv?

Tack för svar!

//Teo
Har läst på lite mer och man kan mäta spänning fram till mottagaren. :)
Mottagaren kan inte kosta många kronor på en skrot (borde vara samma som till Ka och Fiesta), sitter med en skruv vid tändningslåset och man kan byta den utan att koda in den till systemet.
Larmlampan borde dock blinka fram en kod om något är fel, blir det ingen skillnad alls när du vrider till läge II på tändningslåset?

Blinkkoder:
11 - PATS transceiver signal is not received
12 - PATS transceiver antenna coil fault, vehicle does not start
13 - Non-PATS key or damaged encoded ignition key, or no key code received, vehicle does not start
13 - PATS transponder programming failed crypto transponder only, vehicle does not start
14 - Partial key read of PATS key, vehicle does not start
15 - Incorrect key code, Unprogrammed PATS key (keycode format OK), vehicle does not start (20 second anti-scan invoked)
16 - Incorrect key being used, vehicle does not start
16 - CAN communication link between the PCM and instrument cluster, vehicle does not start
21 - Number of programmed PATS encoded keys below minimum, vehicle does not start
22 - NVM Configuration failure. No security ID exchange between PCM and instrument cluster, vehicle does not start
23 - Data mismatch (received data does not match what was expected). Security messages do not match between PCM and instrument cluster, vehicle does not start

Mätvärden vid mottagarens anslutning:
1 - Över 10 volt mätt mot en jordpunkt (Mottagaren bortkopplad)
2 - Mindre än 5 ohm till en jordpunkt (Mottagaren bortkopplad)
3 - Över 8 volt mätt mot en jordpunkt (Mottagaren inkopplad)
4 - Under 8 volt mätt mot en jordpunkt (Mottagaren inkopplad)
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

teoleolej
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 08, 2017 8:36 am
Namn: Teo Dahnberg
Kör: Ingen just nu
Ort: Falkenberg

Inlägg av teoleolej »

Haha, hade ingen aning om att man kunde räkna antalet blink. Trodde bara den blinkade i allmänhet om startspärren låg på. Detta måste givetvis undersökas! Tusen tack för infon om detta! Känns som man famlar allt mindre i blindo :-) återkommer när jag får möjlighet att checka upp detta!!

//Teo

teoleolej
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 08, 2017 8:36 am
Namn: Teo Dahnberg
Kör: Ingen just nu
Ort: Falkenberg

Inlägg av teoleolej »

Tjo! Jag fick Puman att funka! Det måste varit något glapp i själva tändningslåset. Man får trycka nyckeln mot tändningslåset så kommer den. Rätta knicken är det som gäller :-)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

teoleolej skrev:Tjo! Jag fick Puman att funka! Det måste varit något glapp i själva tändningslåset. Man får trycka nyckeln mot tändningslåset så kommer den. Rätta knicken är det som gäller :-)
Du får byta bottenkontakten som låset går emot :)

Skriv svar