Förbrukning Fiesta
-
Lkn02001
- Nybörjare
- Namn: Lisa kiellarson
- Kör: Ford Fiesta
Förbrukning Fiesta
Hej!
Ny här, hoppas att jag ställer frågan på rätt ställe!
Jag har en Fiesta -15 (bensin) som jag köpte innan jul. Då satt vinterdäck på, lite osäker på dimensionen men det är nokian 15" dubbade iaf. Då drog bilen i snitt 0,56. Nu har jag satt på sommardäcken, dimensioner enligt Ford (195/50 R16) continental. Nu drar bilen 0,62!
Enligt ford ska den dra ca 0,46 blandad körning. jag förstår att det säkerligen är glädjemätt men det är ju rätt stor skillnad!
Sommardäcken är förvarade hos däckfirma och skiftade där, jag antar att de har koll på att trycket är rätt.
Någon som har en idé om varför det är så här och vad jag i så fall kan göra åt det?
tackar på förhand!
Ny här, hoppas att jag ställer frågan på rätt ställe!
Jag har en Fiesta -15 (bensin) som jag köpte innan jul. Då satt vinterdäck på, lite osäker på dimensionen men det är nokian 15" dubbade iaf. Då drog bilen i snitt 0,56. Nu har jag satt på sommardäcken, dimensioner enligt Ford (195/50 R16) continental. Nu drar bilen 0,62!
Enligt ford ska den dra ca 0,46 blandad körning. jag förstår att det säkerligen är glädjemätt men det är ju rätt stor skillnad!
Sommardäcken är förvarade hos däckfirma och skiftade där, jag antar att de har koll på att trycket är rätt.
Någon som har en idé om varför det är så här och vad jag i så fall kan göra åt det?
tackar på förhand!
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Vanligen är sommardäck bredare än vinterdäck vilket ökar förbrukningen. Å andra sidan blir det varmare vilket sänker förbrukningen. Men det är ju också möjligt att man gasar lite extra när det är vår/sommar och kör försiktigare på vintern, vilket skulle göra att förbrukningen går upp på sommaren...
Det som mest påverkar förbrukningen brukar vara den som håller i ratten
Det som mest påverkar förbrukningen brukar vara den som håller i ratten
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)