Fylla på A/C på Ford Fiesta 2008

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Rolle85

Fylla på A/C på Ford Fiesta 2008

Inläggav Rolle85 » lör maj 06, 2017 8:10 pm

Frugan har en Ford Fiesta från 2008, Ca 6000 mil på mätaren. Tycker dock inte de händer så mycket när man slår på a/c och kyla. Min tanke var att man kanske ska fylla på systemet? Tittade på en film på youtube på en nyare Ford fiesta men vad säger ni, kan man köpa ett a/c kit och fylla på själv?

https://www.youtube.com/watch?v=9FDsumX0cPo

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 952
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » sön maj 07, 2017 7:03 am

Nej absolut inte.
När man inte vet vad man håller på med ska man inte röra systemet. Speciellt inte med bluff grejer ifrån internet.

Lämna till en verkstad.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1591
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » sön maj 07, 2017 10:44 am

Är det läckage så spelar det ingen roll om du fyller på, läcker bara ut i naturen i så fall -> inte bra
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Rolle85

Inläggav Rolle85 » sön maj 07, 2017 6:17 pm

men vad gör firmorna som tar typ 700kr för att fylla systemet?

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1591
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » sön maj 07, 2017 8:14 pm

Då jag har gjort service på AC, så har bara en felsökning kostat typ 500 kr och i de fallen det inte har kylt har det varit läckage och kostat mellan 2500-7500 att fixa ink påfyllning av systemet.

Så jag misstänker att en 700kr fyllning är just en fyllning, läcker det ut så är det ditt problem...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Ort: Borlänge
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inläggav MrB » tis maj 09, 2017 6:51 am

Att fylla systemet med så kallade gör det själv kit är inte någon bra lösning , Normal är systemet fyllt med en gas som har beteckning R134 vilket är ett köldmedie med ganska hårda krav för att inneha /fylla på för företaget som gör det (certifikat /utrustning / utbildningar för personal osv )
De Gör det själv kit som säljs består till 90% av modifierad Gasol ....Vilket visserligen kan fungera men är mindre bra att ha i kylsystem som inte är avsedda för detta (explosion/brandrisk)dessutom brukar de innehålla någon form av tätningsmedel (likna det med kylarcement) som brukar ställa till det efter några månader och då är AC systemet definitivt trasigt .... Dessutom så tar inte en auktoriserad verkstad för AC i din bil med tång då "fulgasen" förstör deras utrustning om den kommer in i deras apparater . Det har förekommit att verkstäder krävt kunder på ersättning för förstörd utrustning pga "fulgas"
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 544
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » tis maj 09, 2017 10:14 am

Sysslar med detta dagligen och håller till fullo med dom två sista svaren. Vi brukar skjuta i koldioxid och spårmedel så slipper man betala fullpris. Acn funkar ju inte då men det trycker ut där det läcker så man ser vart felet ligger.

Dessutom går det inte bara att fylla ett system som är tomt. Det måste vakumsugas där den övre gränsen är 3 millibar annars skjuter inte maskinen i gas då den anser att det läcker om man inte når ner till 3 millibar.

Ang gasol så är det våran värsta fiende, nu har vi maskiner som gör gasanalys vid tömning men som ovan skriver så är det livsfarligt. Dessutom om Gasol kombineras med den nya gasen som kom för ett par år sen (R1234) så finns risk att man spränger större delen av verkstaden.

Detta är inget man sysslar med själv hemma, för att bli godkänd att jobba med kylanläggningar fick jag gå en femdagarskurs.... Lämna bilen till en auktoriserad firma.

Mvh Jimmy

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tor sep 21, 2017 11:54 am

Nu har jag tittat på detta igen. Knappen till ac lyser men jag märker inte att den slår till. Säkringen har jag kollat. Inga missljud när jag tittar ner i motorrummet. Den snurrar som den ska, dock ingen kyla!

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 952
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » tor sep 21, 2017 3:41 pm

Går kompressorn? alltså slår magnetkopplingen till och snurrar med längst ut på kompressorn? ser kondensorn fräsch ut?
Cars for a living , Capri for life!

Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tor sep 21, 2017 4:02 pm

Hur menar du? Remskivan snurrar?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 952
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » tor sep 21, 2017 4:53 pm

remskivan snurrar alltid på en AC kompressor annars hade remmen slirat på skivan när inte kompressorn går :S Men kompressorn går bara bara när magnetkopplingen aktiveras. Det är plattan längst ur på kompressorn. står den still så går inte kompressorn. te.x när man stänger av AC eller när trycket i systemet understiger Min. Det kan också sluta slå till för att kompressorn är sliten.
Jag rekommenderar att besöka en AC godkänt verkstad för felsökning.
Cars for a living , Capri for life!

Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tor sep 21, 2017 5:07 pm

kollade på en film på youtube så nu förstår jag vad du menar med med ingreppet. Måste motorn vara igång för att den ska hoppa i ingrepp, dvs kan jag stå och titta ner på den samtidigt som frugan trycker på ac knappen?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 952
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » tor sep 21, 2017 5:12 pm

Motorn driver AC kompressorn med multiremmen men Ac kompressorn behöver inte alltid gå bara för att motorn går utan den går först när magnetkopplingen slår till av signal från bilen.
Edit: Du kan i dom flesta fall ha motorn igång och trycka av och på AC:n och se om den kopplar av och på med lite fördröjning men det säger inte vad felet är.
Cars for a living , Capri for life!

Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Rolle85

Inläggav Rolle85 » tor sep 21, 2017 7:56 pm

Ska åka till verkstad imon

Rolle85

Inläggav Rolle85 » fre sep 22, 2017 9:36 am

Åkte till en sc verkstad. De felsökte gratis o fann en packning till en givare? som läckte som de bytte och fyllde upp systemet o provtryckte. Nu blir de kallt igen!
Kostade 1000kr