Förgasare ford fiesta 1,1L kent.

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
ostmandaman
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 23, 2017 7:20 pm
Namn: markus östman
Ort: trönödal.
Kör: ford fiesta 1984 1,1L kent!

Förgasare ford fiesta 1,1L kent.

Inläggav ostmandaman » tis maj 23, 2017 7:36 pm

hejsan :)

är ny här i forumet men jag hoppas att tråden hamnade rätt och att det finns några uvar här som har någorlunda koll på förgasarbilar.

Har nämmerligen en ford fiesta 1,1L kent 1984 som får på tok för mycket soppa!, drar ca 1,5 liter milen.

svartryker på tomgång och gaspådrag.

Man kan se att det bara forsar in även när inte axpumpen gör nytta.

Har en beryktad ford vv förgasare, har kollat så att allt står rätt till i flottörhuset.

har även prövat skruva på luft/bränsleskruven utanpå förgasaren samt nålen innanför locket.

Får varken bilen att gå bättre eller snålare, har funderat på att byta till en weber 32 men utbudet verkar inte vara så värst bra.

Har också funderat på om det går att renovera förgasaren jag har men en sådan sats kostar runt 6-700 kronor vilket jag inte tycker är riktigt värt.

Någon kanske har haft samma bekymmer som mig?

MVH

Tags:

snilsgarden
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 25, 2017 6:03 pm
Namn: Markus Långdahl
Ort: Hedemora
Kör: Fiesta mk1 1.1L

Inläggav snilsgarden » lör jun 03, 2017 5:32 pm

Motomobil eller bildelaronline24 i Tyskland har repsatser iaf. Bättre pris än här hemma. Motomobil har även nya förgasare om man har lust och råd ��

Och flotören är hel? Och den stänger flotörventilen riktigt?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3287
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jun 03, 2017 11:21 pm

Hej och välkommen :). Ja, Fiesta-motorn (som heter Valencia i de bilarna, viktigt att komma ihåg :znaika: ;)) är ju i princip samma som Anglia och tidiga Escort (pre X-flow) hade med små förändringar mest för att få den att rymmas på tvären och VV har väl mer syfte att ge minsta utsläpp än en vettig funktion så egentligen syns det ju bäst att bara fimpa den och trycka dit vad som helst med 32 mm halsring.

Tänker först på Solex klassiska enpotta som satt både på Taunus 1600 och VW Golf I med lite olika artikelnummer, brukar kunna hittas i skrotlådor på billoppis och är både ekonomisk (även ganska ren, klarar väl justerad och servad gamla avgaskrav även utan EGR) och snudd på outslitlig trots simpel uppbyggnad med hälften av delarna men har en potentiell risk att börja uppföra sig lika illa p g a flottören som har en lödskarv att haka i. Men komma med en sån, då får väl besiktningen uppstötningar i stället för förgasaren... om de nu ids lyfta på luftburken och titta. Har inte Misab några repgrejor till de där? Snabbkollar... nä, tycks bara finnas Weber-prylar till Ford. Kanske Dalhems, de sysslar ju med småbilar.

Hos Burton Power, England, repsats: http://www.burtonpower.com/weber-service-kit-ford-vv-cck001-96083070.html

Här är iaf en genomgång av VV-förgasaren på engelska, bör vara bra exakt lika som EU-versionen: https://www.howacarworks.com/fuel-systems/checking-a-ford-vv-carburettor
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 227
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Ort: Norrköping
Kör: ST-220 Taunus

Inläggav Drutten » sön jun 04, 2017 2:57 pm

Hej

Jag hade samma problem med min Ford Sierra -85, köpte den med detta fel. Jag gick igenom allt vad vacuum ventiler och manicker i motorrummet heter och hittade inte något direkt fel. Kom till slut fram till att det måste vara något fel med förgasaren tog bort den och plocka ner den i sina bestånds delar och gick igenom den med lupp och förstoringsglas. Hittade då ett litet hål i ett membran till något som heter tillskottsventil och som sitter i anslutning till flottörhuset vilket gjorde att bensin kunde strömma fritt in i insuget. Ska tydligen vara en ventil som öppna vid full gas och ger lite extra bang. Hittade efter mycket om och men efter som den utgått som reservdel på en skrotad Sierra och efter det låg den runt en liter blandad körning och 0,7 på landsväg.

ostmandaman
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 23, 2017 7:20 pm
Namn: markus östman
Ort: trönödal.
Kör: ford fiesta 1984 1,1L kent!

lösning!

Inläggav ostmandaman » sön jun 04, 2017 8:19 pm

Hejsan allihopa, är inte så aktiv på forum då jag har mycket annat för mig!

Tusen tack för hjälpen allihopa ang förgasaren, dessvärre så hann jag lösa det på annat sätt!

Åkte på en bilskrot och fick tag på en förgasare till en fiat 126, en såkallad weber 190 (rätt så säker på att det är en 190)

Verkar vara hyffsat bestyckad då jag kan köra fullt ut efter ca 20 sekunders chokande.

Fick såklart bygga en adapterplatta i 14mm stål där jag simpelt bara borrade hål för gamla infästningen och gängade dit pinnbultar för den nya.

Har inte riktigt löst det än med hur jag ska få ihop gasreglaget så en tattarlösning tillsvidare var på sin plats :)

Skall ha reservdelshemsidorna i åtanke till vv förgasaren så kanske man kan renovera upp den och ha den på något annat coolt hemmabygge haha:)

har dessvärre inte hunnit lista ut vart jag ska göra av allt vacuum som inte behövs till den nya, är det bästa att bara leda ner det i motorn igen? plugga?

här kommer några bilder.


MVH
Bilagor
adapterplatta4.jpg
adapterplatta3.jpg
adapterplatta2.jpg
adapterplatta1.jpg