Klonkande ljud? Ford Fiesta 2008

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

Har kollat och fjädern ser fin ut.
Har beställt nya spindelleder. Alla filmer ja hittat på youtube så får de använda vinkelslip för att få bort inföstningar till spindelleder.

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Jag vet inte hur det är på din bil. Men på min Granada satt spindelleden nitad fast i bärarmen. Men dom nitarna är så mjuka så man kan slå av dom med en vass huggmejsel och en hammare. Sen fäster man den nya med bultar istället för nitar. Bultarna följer med när man köper spindelled

Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

Ja precis så verkar de vara på min med. Från vilken sida slog du av nitarna? Från ovansidan eller undersidan?

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Kommer inte riktigt ihåg. Men har för mig att jag slog av dom på baksidan av bärarmen och sedan knackade jag ut dom med ett dorn och då släppte spindelleden med nitarna i.
Och sen var det bara att bulta fast dom nya spindellederna i samma hål.

Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

Ok ska testa tack!

Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

Hur sitter den spindelleden egentligen fast? Jag har lossat allt och tagit bort muttern men skruven som har ett torx huvud med T50 sitter fortfarande kvar. Är den gängad i fästet för spindelleden? På filmen på youtube bankar han bara ut den när han lossat muttern men min sitter stenhårt! Hur göra?!

Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

ok, de löste sig.
Har nu bytt spindelleden. De gick inte så enkelt som på youtubefilmen, saker och ting satt fast som fan som vanligt..
Man behövde lossa hela länkarmen. Kan också tillägga att spindelleden måste lossas med vinkelslip. Man måste slipa av niten som håller fast leden från båda sidor och sen slå ut leden. Jäkla meck men nu sitter den nya på plats och inget klonk kvar, nu ska bara samma sak göras på andra sidan men de får bli en annan gång =)

Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

Rolle85

Inlägg av Rolle85 »

återkommer till tråden. Styrningen känns mycket mer precis numera men när jag kör i ett större gupp så hör jag fortfarande ett klonk från hjulhusen.
Vad kan de va? De hörs inte när man kör i ojämnheter på vägen utan bara i låg hastighet över gupp.

Skriv svar