Sida 1 av 1

Tomgångsvarvtal Flesta 2014 1.0 80hk

Postat: fre jan 19, 2018 5:37 pm
av DavidiSkåne
Hej,

Jag vänder mig till er då jag inte får någon som helst hjälp av den totalt inkompetenta auktoriserade Fordverkstad som jag vänt mig till.

För att göra en lång historia kort, är det såhär att jag fick motorn bytt på garanti för cirka 7 månader sedan och cirka 1000 mil sedan.
Efter motorbytet har jag upplevt en del saker som jag inte tyckte mig ha på bilen innan.

För det första har jag behövt fylla på cirka 1,5 liter glykol sedan motorbytet. Har väl stabiliserats hyfsat nu. Kan förstå att det kanske kan finnas en del luft i systemet som gör att man behöver fylla på glykol vid ett motorbytet. Problemet är att ingen på verkstaden berättade om detta för mig. Detta gör att innan jag upptäckte att det var låg nivå, så var nästan expansionskärlet helt tomt. Kan detta gjort någon skada på motorn?

För det andra upplever jag att bilen tar längre tid på sig att bli varm i motorn.

För det tredje upplever jag att tomgången är högre nu än innan motorbytet. Ligger på cirka 950 varv vid genomvarm motor. Låter detta OK?
Har för mig att den låg närmare 750 varv tidigare!?
Verkstaden visste INTE vad ett rimligt grundvarvtal skulle vara!!!

Hur ställer man tomgången på denna bil?

För det fjärde upplever jag att bilen drar mer bensin nu än innan motorbytet? Kan det hänga ihop med ovanstående?

Tacksam för råd/tips och funderingar.

Vänligen,
David