Fiesta st tråden

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Daniel666 skrev:Funderar lite på EBC Yellowstuff faktiskt och stålomspunna slangar, va väldigt nöjd med redstuff på min förra. Men man vet ju aldrig, det jag vet om original är att dom klarade knappt ett varv på Rudskogen i fullfart
Jag körde yellowstuff bak på förra RS:n. Funkade kalas. Man kan läsa om många som haft problemet fram med yellowstuff att de inte klarar värmen. I de flesta fall har det rört sig om tyngre bilar än Fiestan. Stålomspunna slangar och nybytt bromsvätska eller ännu hellre vätska med högre kokpunkt är ju aldrig fel.

Som klubbmedlem är det 10% hos Getech :thumbsup: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=86601
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Vet inte vad som klassas som en tyngre bil men på en 1250kg sierra klarade yellowstuff ett halvt varv på Mantorp när jag hade dom fram. Eller rättare sagt en bromsning inför mjölby sen var det färdigt. Var med stort självförtroende man körde då......

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa nått ur EBCs sortiment. Då hade jag hellre satt dit ett originalbelägg som i min värld är bättre än EBC.

Däremot lyfter jag Xp8orna. Funkar bra men kan gnissla lite om dom.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Jimmy86 skrev:Vet inte vad som klassas som en tyngre bil men på en 1250kg sierra klarade yellowstuff ett halvt varv på Mantorp när jag hade dom fram. Eller rättare sagt en bromsning inför mjölby sen var det färdigt. Var med stort självförtroende man körde då......

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa nått ur EBCs sortiment. Då hade jag hellre satt dit ett originalbelägg som i min värld är bättre än EBC.

Däremot lyfter jag Xp8orna. Funkar bra men kan gnissla lite om dom.
Du bromsar för mycket;)
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
zowix
Veteran
Namn: Björn B
Kör: Fiesta ST+ -15
Medlemsnummer: 321

Inlägg av zowix »

Daniel666 skrev:Ni som kör lite mer aktivt med era nyare Fiestor, vad kör ni för belägg med m.m och vart har ni handlat grejerna? Original klarar ju sig inte så länge..
kenkaniff skrev:Har samma fråga också nu när man har lite mer effekt.
Vad ska man sikta på??
Som David sa så använder jag carbotech xp8 och har nu mitt andra set på den ifram. Riktigt bra bett och de håller länge. Just nu kör jag med nå stopteach skivor ifram som är ventilerade och slitsade. Tack vare dom skivorna kan jag hålla mig längre på banan än tidigare med original skivorna.
Inhandlades på Pean Sweden, dom är bra att ha och göra med. :starter:
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot.

Fiesta ST 2015 :prop:
http://www.garaget.org/?car=376787

niclas05
Erfaren
Namn: Lars
Kör: Ingen ford just nu

Inlägg av niclas05 »

Detta är mitt fenomen
Bilen vibrerar och vobblar i olika hastigheter däcken är krängda och balanserade
Nokian wetproof bäst i test, 0619 .
känns det som att ratten stramar när man vrider ratten år ena hållet, går lite trögare, och sen drar den lite snett åt vänster hjulinställning kontrollerat. Servad igår när man släpper ratten. Funka bra med mina friktion 20545 . Jag vet inte vad som hänt. |-O har någon något tips vad jag kan göra. De har rullat 4 mil

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

davve d skrev:Du bromsar för mycket;)
touche :)

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

niclas05 skrev:Detta är mitt fenomen
Bilen vibrerar och vobblar i olika hastigheter däcken är krängda och balanserade
Nokian wetproof bäst i test, 0619 .
känns det som att ratten stramar när man vrider ratten år ena hållet, går lite trögare, och sen drar den lite snett åt vänster hjulinställning kontrollerat. Servad igår när man släpper ratten. Funka bra med mina friktion 20545 . Jag vet inte vad som hänt. |-O har någon något tips vad jag kan göra. De har rullat 4 mil
Låt nån på verkstaden provköra den är väl mitt tips.

niclas05
Erfaren

Inlägg av niclas05 »

Jag vet att våra bilar. Sportchassi samt styvare delar, men vibrerar ratten, stolarna osv för det. Vibrerar era däck..? sommar testa 19560r15 inga vibrationer. Det har väl inget med att det är 15 eller 17. Men visst mindre stötigt, problemet är att jag köpt däcken, så vet inte vart man ska få hjälp :-S Mvh

Användarvisningsbild
zowix
Veteran

Inlägg av zowix »

niclas05 skrev:Jag vet att våra bilar. Sportchassi samt styvare delar, men vibrerar ratten, stolarna osv för det. Vibrerar era däck..? sommar testa 19560r15 inga vibrationer. Det har väl inget med att det är 15 eller 17. Men visst mindre stötigt, problemet är att jag köpt däcken, så vet inte vart man ska få hjälp :-S Mvh
Har inga vibrationer med sommardäcken.
Men när man kommer upp i lite högre hastigheter med vinterhjulen så blir det lite mycket vibrationer men det tror jag beror på att dom blir så mycket lättare skitiga som fastnar inne i fälgarna. Det är kanske är sådan enkelt lösning som gäller för dina, helt enkelt lite för mycket skit i ,fälgarna. Annars får du lov och reklamera balanseringen där du köpte hjulen.

niclas05
Erfaren

Inlägg av niclas05 »

zowix skrev:Har inga vibrationer med sommardäcken.
Men när man kommer upp i lite högre hastigheter med vinterhjulen så blir det lite mycket vibrationer men det tror jag beror på att dom blir så mycket lättare skitiga som fastnar inne i fälgarna. Det är kanske är sådan enkelt lösning som gäller för dina, helt enkelt lite för mycket skit i ,fälgarna. Annars får du lov och reklamera balanseringen där du köpte hjulen.
Tack mannen för svar:-) ska kolla. De sa att din bil vibrationer i ratten är för att det är en motorstark bil. Låter lite väl långsökt eller?

Användarvisningsbild
Lemerok
Erfaren
Namn: Johan B
Kör: Ford Fiesta ST 2019

Inlägg av Lemerok »

Nu är det nära för mig. :)

Bild

Zafiro
Erfaren
Namn: Andreas K
Kör: Ford Fiesta ST MK8

Inlägg av Zafiro »

Blev några varv igår med min ST MK8 på Ring Knutstorp. Den går bra bilen, grym väghållning. LSD och Michelin Supersport, perfekt kombination.
Jag har ingen större ban erfarenhet så man bromsar tidigt innan kurvan. Men väl i kurvan vågar man trycka på gasen. Jävligt skön känsla att komma snabbt ut ur en kurva och få upp hastigheten på raksträckan. Var fokuserad på körningen men kolla snabbt hastigheten på längsta sträckan, nästan 180 km/h innan jag fegade och bromsade :)

Nöjd med min bil, väldigt kompetent bil, skiten sitter bakom ratten.
Efteråt fick jag kommenter hur sportigt och fint bilen låter.

Bild
Bild

niclas05
Erfaren

Inlägg av niclas05 »

Härligt zaffi:-)

Användarvisningsbild
zowix
Veteran

Inlägg av zowix »

niclas05 skrev:Tack mannen för svar:-) ska kolla. De sa att din bil vibrationer i ratten är för att det är en motorstark bil. Låter lite väl långsökt eller?
Jo visst, om du spinner loss så kan det ju uppkomma viss extra vibration. Men man spinner ju inte när man kör vanligt som på lands/motorväg :D

Så ja, det lät lite dumt :p
Zafiro skrev:Blev några varv igår med min ST MK8 på Ring Knutstorp. Den går bra bilen, grym väghållning. LSD och Michelin Supersport, perfekt kombination.
Jag har ingen större ban erfarenhet så man bromsar tidigt innan kurvan. Men väl i kurvan vågar man trycka på gasen. Jävligt skön känsla att komma snabbt ut ur en kurva och få upp hastigheten på raksträckan. Var fokuserad på körningen men kolla snabbt hastigheten på längsta sträckan, nästan 180 km/h innan jag fegade och bromsade :)

Nöjd med min bil, väldigt kompetent bil, skiten sitter bakom ratten.
Efteråt fick jag kommenter hur sportigt och fint bilen låter.
Skoj! Du har tur med vädret. Här uppe i Gävle ligger det ett litet snötäcke inge vidare räzer väder. :p

Har ni någon plan på att träna lite mer på bana så att ni dyker upp på några av våra banträffar? :)

niclas05
Erfaren

Inlägg av niclas05 »

zowix skrev:Jo visst, om du spinner loss så kan det ju uppkomma viss extra vibration. Men man spinner ju inte när man kör vanligt som på lands/motorväg :D

Så ja, det lät lite dumt :p

Skoj! Du har tur med vädret. Här uppe i Gävle ligger det ett litet snötäcke inge vidare räzer väder. :p

Har ni någon plan på att träna lite mer på bana så att ni dyker upp på några av våra banträffar? :)
Nej precis;-) tack. Men iaf uppdatering bilen studsar och hoppar, vobblar och vibrerar även på nya vägar. Han vill gärna dra mig att sidan. Men visst bilarna är väldigt spårkänsliga men jag har gjort kontroll på fram och bak vagn.. Kan det vara dåligt balanserat mvh

Skriv svar