Bromspedalen sjunker ner på fiesta TDCI 1,6 L -12
-
Arlof
- Veteran
- Namn: Olof M
- Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06 - Ort: Ängelholm
Bromspedalen sjunker ner på fiesta TDCI 1,6 L -12
Hej!
Jag körde service för nån vecka sen och i samband med det bytte jag bromsvätskan som jag gör vartannat år. Men efter det känns bromsen svampig och sjunker ner sakta när man trycker hårt vid stillastående. Den går dock aldrig ner i botten helt hur hårt man än trycker.
När motorn är avstängd känns den normal.
Inget läckage av bromsvätska. Bromsverkan är som vanligt, har provat flera hårda inbromsningar i hög hastighet.
Frågan är dels om det är normalt på fiestan? Ska noteras att man bara märker detta om man trycker ganska hårt vid stillastående, inte under normal körning.
Annars är frågan om jag kan ha klantat till något vid bromsvätskebytet eller om bromscylindern / boostern läcker internt?
Tack på förhand!
Jag körde service för nån vecka sen och i samband med det bytte jag bromsvätskan som jag gör vartannat år. Men efter det känns bromsen svampig och sjunker ner sakta när man trycker hårt vid stillastående. Den går dock aldrig ner i botten helt hur hårt man än trycker.
När motorn är avstängd känns den normal.
Inget läckage av bromsvätska. Bromsverkan är som vanligt, har provat flera hårda inbromsningar i hög hastighet.
Frågan är dels om det är normalt på fiestan? Ska noteras att man bara märker detta om man trycker ganska hårt vid stillastående, inte under normal körning.
Annars är frågan om jag kan ha klantat till något vid bromsvätskebytet eller om bromscylindern / boostern läcker internt?
Tack på förhand!
-
cau
- Nybörjare
- Namn: carl-axel andersson
- Kör: Ford Fiesta diesel 2013;
- Medlemsnummer: 568
Re: Bromspedalen sjunker ner på fiesta TDCI 1,6 L -12
Har du luftat systemet?
cau
cau
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Det låter som om huvudbromscylindern håller på att ge upp. Ganska typiskt när bromspedalen sjunker och man hittar inget läckage.
Kan det vara så att du luftade "på det gamla viset" med en person vid bromspedalen och en vid bromsoket?? Risk finns då att man för långt ned med pedalen och kommer in på outforskad mark i huvudbromscylindern, kan knäcka tätningarna om man har otur..
Om pedalen känns "svampig" så är det oftast luft i systemet, men då sjunker inte pedalen utan känns "bara" svampig. Om det är så bara....Det kan var riktigt intressant att bli av med luft ibland.
Kan det vara så att du luftade "på det gamla viset" med en person vid bromspedalen och en vid bromsoket?? Risk finns då att man för långt ned med pedalen och kommer in på outforskad mark i huvudbromscylindern, kan knäcka tätningarna om man har otur..
Om pedalen känns "svampig" så är det oftast luft i systemet, men då sjunker inte pedalen utan känns "bara" svampig. Om det är så bara....Det kan var riktigt intressant att bli av med luft ibland.
-
Arlof
- Veteran
Ja eftersom jag bytte bromsvätska bör systemet ha blivit luftat i samband med detta. Men jag gjorde det på det gamla sättet med en bromsluftare försedd med backventil och pumpade på bromsen. Kan såklart ha smugit sig in luft i systemet ändå. Hur gör ni när ni byter bromsvätska/luftar?
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Nu dök visst problemet upp plötsligt efter att systemet blivit dränerat & luftat, men en annan sak som kan ge samma symptom fast inte så mycket som en otät huvudcylinder är om en bromsslang fått en bristning/blåsbildning (tänk aneurysm) för att stålstrumpan inuti kollapsat, sånt kan ske med hög ålder på detaljen fast bilen är klart nyare än sånt jag brukar köra (hänt mig 1 gång) och risken därmed mindre. Iaf är en lömsk faktor att det brukar vara svårt att se när pedalen inte är nertryckt eftersom slangen drar ihop sig till normal tjocklek utan tryck i sig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Jimi
- Erfaren
- Namn: Jimi Landin
- Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10 - Ort: DEGERFORS
Jag köpte en oljesug från Kamasa, det följer med en gummiadapter som på passar på bromsnippeln på bromsoket. Väldigt smidigt att byta bromsvätska med och man behöver inte röra bromspedalen, ingen risk att det kommer in luft i systemet så länge man är med och fyller bromsvätskebehållaren.
https://laitis.se/oljesug-6-5l.html?gcl ... gIbOfD_BwE
https://laitis.se/oljesug-6-5l.html?gcl ... gIbOfD_BwE
-
Arlof
- Veteran
Ja en sån kan ju va ett alternativ. För ett tag sen köpte jag en tryckluftsdriven sug för bromsvätska på biltema. Men det var defekt när jag använde den första gången så den fick de tillbaka.