Ford fiesta 1.25 -10 konstigt fel

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
kiorf
Nybörjare
Namn: Alexander Hansén
Kör: Mondeo - 03

Ford fiesta 1.25 -10 konstigt fel

Inlägg av kiorf »

Halloj !

Hjälper en bekant med hans Ford som jag blir tokig på.

Ska försöka förklara allt ifrån början..

Bilen började gå på 3 burkar och han lämnade bilen till en vän till honom som är ”hemma mek”. Dom bytte tändstift, tändkablar och till slut tändspolen.

Bilen gick fortfarande dåligt. Men något bättre..
sedan så fick han för sig att den bakre lambda sonden var dålig så den byttes också. Känns lite som han gissat och bytt delar allt eftersom.

Bilen går fortfarande på 3 burkar ibland.

Då fick han för sig att han skulle byta kamrem för där var troligtvis felet tyckte han.. Zzzzz

Min bekant hämtar bilen därifrån och åker cirka 2km, stannar och stänger av bilen, sedan när han ska starta den igen är den helt död. Han får bärgning tillbaka till sin ”hemma-mek”

Som börjar kolla på bilen igen, då visar det sig att kamremmen har hoppat och gjort ventilsallad..

Dom beslutar sig för att fixa toppen med nya ventiler och allt där till.

Nu hämtar han bilen efter det och har då tröttnat på ”hemma-meken” då bilen fortfarande går dåligt, och ringer mig.

Jag åker dit för att hämta bilen och börjar köra den 2km hem till mig, när jag nästan kommit hem så börjar den gå riktigt dåligt.

Den har noll kraft. Bak tänder och har kass tomgång. Åker jag på 1ans växel så får jag hålla nästan full gas, så åker bilen i cirka 5-10km/h..

Tar mig in på gården och stannar utanför garaget. Låter bilen stå på tomgång. Helt ok men var 10-20sekund så hostar den till och går ner i varv och sedan varva till och lägga sig normalt igen.

Kopplar in autocomen och läser ut felkoder : NOLL FELKODER.

Skruvar ur stiften. 1ans & 3ans stift är dyngblöt i olja. Det droppar av dom.

Ska prova göra ett komptest imorgon.

Med andra ord :

Kass tomgång
Gasar man vid stillastående så svarar den dåligt på dom lägre varvtalen, höga varv inga problem
Baktänder
Noll kraft efter 1-2km ( innan det går den normalt)
Typ kall- ok gång
Varm- kass gång (bra signal ifrån tempgivare)
2 tändstift blöta av olja
Startar utan problem

Saker bytta :
Alla tänddelar
Bakre lambdasond
”Renoverad” topp

Någon som varit med om något likande?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Re: Ford fiesta 1.25 -10 konstigt fel

Inlägg av getsome »

125 är väl en 3 cylindig motor ?
Det jag på rak arm kan komma på är att kamaxlarna står fel på den variabla timingen efter kamremsbytet.

kiorf
Nybörjare

Inlägg av kiorf »

getsome skrev:
mån dec 20, 2021 9:53 am
125 är väl en 3 cylindig motor ?
Det jag på rak arm kan komma på är att kamaxlarna står fel på den variabla timingen efter kamremsbytet.

4 cylindrig, ska prova göra ett komptest nu.

Den går ju jätte bra när man startar den kall. Kör 1-2km, sen börjar den dumma sig

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Hade själv en kass turbo på min 1.5:a 150 hk som släppte förbi olja , gick normalt i några dagar för att sen när det blev för mycket olja i insuget börja hacka , baktända och typ poppa i katten. Hur ser insuget ut på 125:an ? är det som på 150 hkn en vattenkyld intercooler så kan du ha ev avtappningsplugg på högra sidan , kolla så det inte är knökfullt med olja där.

kiorf
Nybörjare

Inlägg av kiorf »

getsome skrev:
mån dec 20, 2021 1:32 pm
Hade själv en kass turbo på min 1.5:a 150 hk som släppte förbi olja , gick normalt i några dagar för att sen när det blev för mycket olja i insuget börja hacka , baktända och typ poppa i katten. Hur ser insuget ut på 125:an ? är det som på 150 hkn en vattenkyld intercooler så kan du ha ev avtappningsplugg på högra sidan , kolla så det inte är knökfullt med olja där.

Det är ju en 4 cyl 1.25 liters på typ 80hk utan turbo. Bensinare

kiorf
Nybörjare

Inlägg av kiorf »

Det satt Biltema stift i den, jag har nu slängt i ngk stift, men ingen skillnad.

Komptest gjort:

1 : 13kg
2 : 13kg
3 : 14kg
4 : 14kg

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Då får du börja läsa av värden som den får från tempgivare , lambda (ny kan också vara kass) , map/maf / insugstemp / motortemp och sen kolla vilken som inte ger trovärdiga värden. Verkar som bilen tror den är kall och fetar på nåt fruktansvärt. Vet inte felkodsläsare du använt men en fordmoddad ELM327 + Forscan tar dig en bra bit på vägen.

kiorf
Nybörjare

Inlägg av kiorf »

getsome skrev:
tis dec 21, 2021 5:49 am
Då får du börja läsa av värden som den får från tempgivare , lambda (ny kan också vara kass) , map/maf / insugstemp / motortemp och sen kolla vilken som inte ger trovärdiga värden. Verkar som bilen tror den är kall och fetar på nåt fruktansvärt. Vet inte felkodsläsare du använt men en fordmoddad ELM327 + Forscan tar dig en bra bit på vägen.

Kör med en autocom/delphi. Ska kolla igenom alla värden igen.

cau
Nybörjare
Namn: carl-axel andersson
Kör: Ford Fiesta diesel 2013;
Medlemsnummer: 568

Inlägg av cau »

När man läser detta så undrar man hur kamrems bytet gick till. Låste man vevaxelns remskiva innan man
började riva av remmen
När man läser om "ventil-salladen" och tändnings fel etc. så verkar det som om man inte gjort det.
Misstänker att den motorn är utom räddning, så det blir nog enklare och billigare att leta efter en motor på
skroten. :mad:

kiorf
Nybörjare

Inlägg av kiorf »

cau skrev:
ons dec 22, 2021 3:34 pm
När man läser detta så undrar man hur kamrems bytet gick till. Låste man vevaxelns remskiva innan man
började riva av remmen
När man läser om "ventil-salladen" och tändnings fel etc. så verkar det som om man inte gjort det.
Misstänker att den motorn är utom räddning, så det blir nog enklare och billigare att leta efter en motor på
skroten. :mad:
Ingenaning om varför kamremmen gick av. Men nu är bilen likadan som innan. Att den går dåligt. Toppen är renoverad osv. Och bilen går.

Främre lambdan pendlar mellan 0.1v - 0.9v
Bakre lambdan står till på 0.0, möjligtvis att den hoppar upp till 0.1 ibland.

Trasig lambdasond bak?

Skriv svar