Fiesta modelår 2013-14

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Fusion mannen
Nybörjare
Namn: Robert Lundgren
Kör: Fusion och Fiesta
Medlemsnummer: 1

Fiesta modelår 2013-14

Inlägg av Fusion mannen »

Hallå jag har lite frågor om någon kan tänka sig svara på dom?, Står i funderingar på att köpa en ford fiesta med modellår 2013-2015 men jag har inte riktigt koll på hur dessa bilar är osv. Men frågan är hur är ecoboost motorn på 1,25 och 82hk bra eller dålig vad ska jag se upp med på dom. Det jag tror jag vet är att kamrem vatten pump ska bytas inom 10år eller kanske 12000mil något. Sen vet jag att det finns förutom en ecoboost motor en vad ska man säga vanlig motor också benzin driven med nästa samma hk osv. Vad kan dessa bila ha för fel som vanligast ?. gäller då hela bilen tänker jag. Hoppas det finns någon som har lite erfarenhet om dessa bilarna. MVH Robban :console:

Tags:

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Re: Fiesta modelår 2013-14

Inlägg av mondeo »

Hej, 1,25 på 82 hk är inte en ecoboost utan en vanlig sugmotor utan direktinsprutning. Sen har du ecoboost på 80 och 100hk. Jag skulle absolut välja 1,25 en mycket driftsäker motor med få fel.Ecoboost motorerna har tyvärr inte samma goda rykte, dom har en turbo som kan gå sönder, direktinsprutning som kan sota igen motorn, en lite udda konstruktion där kamremmen löper i olja, helt enkelt en massa saker som kan gå sönder..

Ford2021
Nybörjare
Namn: Henric S

Inlägg av Ford2021 »

mondeo skrev:
lör aug 26, 2023 7:49 pm
.Ecoboost motorerna har tyvärr inte samma goda rykte, dom har en turbo som kan gå sönder, direktinsprutning som kan sota igen motorn, en lite udda konstruktion där kamremmen löper i olja, helt enkelt en massa saker som kan gå sönder..
Vilken/vilka Ford-motorer har en kamrem i olja? Detta var nämligen nytt för mig, jag visste dock att Peugeot har det på 1,2 Bensin.

E.Andersson
Nybörjare
Namn: Erik Andersson
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic -13

Inlägg av E.Andersson »

Om vi pratar Fiesta 1.0 EcoBoost så ligger väl kamremmen i oljebad från produktionsstarten (modellår 2013?) och till och med de första modellåren av Fiesta MK8. Därefter tror(!) jag att endast remmen som driver vattenpumpen ligger i oljebad. Jag har ingen statistik på hur stor andel av dessa remmar som fallerar i förtid men det var tillräckligt illavarslande för att jag skulle utesluta det motoralternativet när jag jagade beggad Fiesta. Dessutom får du räkna med att det kostar 15.000:- att byta remmen på EcoBoost-motorn.

Om det är fler som funderar på en Fiesta årsmodell 2013-14 så kan jag ge lite input då jag haft min Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic -13 i 3 år och 5 månader.
Den har nu rullat 18.000 mil varav 4200 mil i min ägo.

Saker som behövts lagats:
Nytt batteri
MAP-sensor insugsrör (1400:- inkl. arbete hösten 2023)

Kamremsservicen:
Kamremmen, löphjul, spännrulle & vattenpump inkl olja- och filterbyte kostade 9400:- hösten 2023.

Egenhet: Backen saknar synkring vilket innebär att jag alltid trampar en extra gång på kopplingen när spaken är i neutral för att minska risken att backen ska hoppa ur. Vanesak som inte stör mig längre.

Negativt:
Den i särklass största irritationen jag har på min bil är att lacken börjat bubbla på samtliga skärmar. lacken har ännu inte släppt men om den inte ska se för anskrämlig ut i framtiden så kommer den att behövas lämnas in på lackfirma för bättring och det kommer garanterat inte att bli billigt. Att detta inträffar på en bil innan den ens hunnit fylla 10 år tycker jag är under all kritik. Kanske spelar färg roll? Min är solidröd, eller som Ford kallar den: Colorado red

Avsaknad av dräneringsplugg till växellådsoljan är ett annat irritationsmoment. Nu fick verkstan suga ur oljan så gott det gick men jag antar att det inte blir lika rent som att tappa ut oljan.

Strålkastarna är vad jag skulle kalla värdelösa.
Åtgärd: Det positiva är att det är enkelt att skruva dit en ljusramp och det finns adapterkablage på nätet så du behöver inte använda någon strömtjuv eller på annat sätt kapa i originalkablaget för att få helljussignalen. Jag har min ramp monterad endast under vintermånaderna och för att slippa skruva sönder stötfångaren med självgängande skruv så är mitt tips följande om man vill göra det enkelt för sig: Använd ett regskyltshållarfäste för ledrampen. Istället för att använda självgängande skruv för att dra fast skylthållare och ledrampsfäste så dra dit 4 st ESSVE 4 Mini Metallexpanders i stötfångaren så har du riktiga gängor i stötfångaren och kan ta av och på ledrampen hur många gånger som helst utan problem. Adapterkablaget sitter i året om men jag har en dummy som jag pluggar i helljussignalkontakten för att slippa få fukt i den när inte rampen är monterad.

Summering:
Jag kör nästan uteslutande på mindre landsvägar med den och eftersom 5:an är så högt stegad så går den på runt 0,5 l/mil trots lite sportig körning. Min drar 0,33-0,35 om jag ligger i 75-80 km/h så den är riktigt snål om man vill. Dock ganska sällan jag vill :nol2:

Vad det gäller värdering på dessa så köpte jag min privat av förste ägaren 2020 för 45.000:- Den var fullservad + nyservad och nybesiktad med drygt 13.700 mil på mätaren. Inredning "som ny" och ny vindruta men med en hyfsat diskret "hemma-fix" av ett mindre skrapmärke på ena framskärmen och en del tvättrepor, framförallt på bakluckan. Vinterdäcken sjöng på sista versen.

Bilen har hittills varit extremt billiga att äga, detta kommer försämras den dagen lacken ska åtgärdas men jag ångrar inte köpet.

Skriv svar