Fiesta ST -05, kylfläkten gick konstant - nu inte alls
-
Shudnawz
- Nybörjare
- Namn: Martin Andersson
- Kör: Mondeo Hgv 2015
Fiesta ST 2005 - Ort: Ängelholm
Fiesta ST -05, kylfläkten gick konstant - nu inte alls
Sambon körde bilen 5 minuter till tandläkaren. Inga problem. Körde hem och ställde bilen. Och nu går kylfläkten konstant, som om bilen tror att den är överhettad. Alltså även när tändningen är av, nyckeln ur och bilen låst. Den gick i kanske en halvtimme innan jag gick ut och kopplade av minuspolen.
Sen började jag läsa instruktionsboken, och upptäcker att det finns ett "ENG FAN" relä på plats R8 i säkringspanelen bakom handskfacket. Byter det. Ingen skillnad. Kör ner bilen till en polare, och då slutar fläkten gå öht istället, som om nånting bränt av. Kollar AUX-reläboxen i motorrummet. Byter samtliga reläer där med. Ingen skillnad. Men ingen av säkringarna som är listade för ha med den att göra är brända.
Jag har kollat med multimeter från motorkontakterna på fläkten till reläplatserna, och där finns kontakt.
Man hade ju kunnat tro att det är tempgivaren, men instrumentpanelen indikerar inte att bilen är utanför normaltemperatur, den verkar fungera normalt.
Så;
1. det verkar inte vara reläerna
2. det verkar inte vara nån säkring
3. det verkar inte vara tempsensorn
Det jag tycker är märkligt är att fläkten gick konstant tills den plötsligt inte går alls. För mig känns det som en kortslutning som matade ström konstant till fläkten, tills den kortslutningen brände igenom och nu inte kan ge ström alls. Men det är inte kablarna från reläboxen till fläktmotorn. Reläerna är helt nya, så det bör inte vara dem.
Var kan jag mer kolla för att se var problemet kan finnas? Finns det fler tempsensorer för kylvattnet?
Sen började jag läsa instruktionsboken, och upptäcker att det finns ett "ENG FAN" relä på plats R8 i säkringspanelen bakom handskfacket. Byter det. Ingen skillnad. Kör ner bilen till en polare, och då slutar fläkten gå öht istället, som om nånting bränt av. Kollar AUX-reläboxen i motorrummet. Byter samtliga reläer där med. Ingen skillnad. Men ingen av säkringarna som är listade för ha med den att göra är brända.
Jag har kollat med multimeter från motorkontakterna på fläkten till reläplatserna, och där finns kontakt.
Man hade ju kunnat tro att det är tempgivaren, men instrumentpanelen indikerar inte att bilen är utanför normaltemperatur, den verkar fungera normalt.
Så;
1. det verkar inte vara reläerna
2. det verkar inte vara nån säkring
3. det verkar inte vara tempsensorn
Det jag tycker är märkligt är att fläkten gick konstant tills den plötsligt inte går alls. För mig känns det som en kortslutning som matade ström konstant till fläkten, tills den kortslutningen brände igenom och nu inte kan ge ström alls. Men det är inte kablarna från reläboxen till fläktmotorn. Reläerna är helt nya, så det bör inte vara dem.
Var kan jag mer kolla för att se var problemet kan finnas? Finns det fler tempsensorer för kylvattnet?
-
Shudnawz
- Nybörjare
- Namn: Martin Andersson
- Kör: Mondeo Hgv 2015
Fiesta ST 2005 - Ort: Ängelholm
Re: Fiesta ST -05, kylfläkten gick konstant - nu inte alls
Skaffade en felkodsläsare från Biltema, men den säger att det inte finns några felkoder åtminstone (billigt skit, vet inte om jag litar på just det). Men jag kan se att kylvätsketempen är rimlig, så det verkar som jag skrev ovan inte vara tempsensorn som ballat ur.