Dålig gasrespons och "vaccum" i tanken
-
ALUN
- Nybörjare
- Namn: Anders Lundgren
- Kör: S-Max 2016
Fiesta 2008 - Ort: Södertälje
Dålig gasrespons och "vaccum" i tanken
Vår Fiesta 2008 1.4l bensin 80hk har börjat strula med gasresponsen och undertryck i tanken.
Bilen tappar ibland kraft, börjar rycka lite som vid soppatorsk och gillar då inte heller gaspådrag. Känns som att motorn ska dö mer än accelerera.
Har under en tid också märkt att tanklocket suger fast, rejält iblad. Anar något samband.
Jag har bytt soppafilter utan solklar effekt.
Nu när jag låter tanklocket "stå på glänt" verkar bilen fungera. Ta i trä.
Misstänker något problem med EVAP systemet men vet ej hur jag ska gå vidare imed felsökningen.
Några tips?
Bilen tappar ibland kraft, börjar rycka lite som vid soppatorsk och gillar då inte heller gaspådrag. Känns som att motorn ska dö mer än accelerera.
Har under en tid också märkt att tanklocket suger fast, rejält iblad. Anar något samband.
Jag har bytt soppafilter utan solklar effekt.
Nu när jag låter tanklocket "stå på glänt" verkar bilen fungera. Ta i trä.
Misstänker något problem med EVAP systemet men vet ej hur jag ska gå vidare imed felsökningen.
Några tips?
-
ALUN
- Nybörjare
- Namn: Anders Lundgren
- Kör: S-Max 2016
Fiesta 2008 - Ort: Södertälje
Re: Dålig gasrespons och "vaccum" i tanken
Inga tips ännu men jag kan ju berätta hur det går så kanske det hjälper någon annan framöver.
Lokala meken rekomenderade STP Injection Cleaner men var lite som jag inne på att det kunde vara någon sensor eller solenoidventil i EVAP systemet som spöker också.
Slog i STP soppan, tankade fullt och tog en runda i gott tempo för att få in medlet i soppaflödet och för att köra allt rejält varmt.
Bilen gick helt problemfritt men jag vågar inte tro på ett så snabbt och enkelt tillfrisknande...
Lokala meken rekomenderade STP Injection Cleaner men var lite som jag inne på att det kunde vara någon sensor eller solenoidventil i EVAP systemet som spöker också.
Slog i STP soppan, tankade fullt och tog en runda i gott tempo för att få in medlet i soppaflödet och för att köra allt rejält varmt.
Bilen gick helt problemfritt men jag vågar inte tro på ett så snabbt och enkelt tillfrisknande...
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Dålig gasrespons och "vaccum" i tanken
Jag skulle börja med att kolla att slangarna till kolkanistern är hela och inte har klämts ihop, smält samman eller liknande.
Ser allt OK ut där, kolla att kolkanistern i sig inte är full och att den avluftningen som går från den inte är igensatt.
Är det okej, byta magnetventilen till kolkanistern.
Ett sätt att temporärt kolla kan också vara att låta slangen mellan kolkanister och tank bara gå rätt ut, dvs i fria luften. Då kan du kanske hitta var var stoppet sitter.
Ser allt OK ut där, kolla att kolkanistern i sig inte är full och att den avluftningen som går från den inte är igensatt.
Är det okej, byta magnetventilen till kolkanistern.
Ett sätt att temporärt kolla kan också vara att låta slangen mellan kolkanister och tank bara gå rätt ut, dvs i fria luften. Då kan du kanske hitta var var stoppet sitter.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost