2013 Fiesta 1.0 som bara varvar 3000 rpm
-
jsoderbe
- Nybörjare
- Namn: Johan Söderberg
- Kör: Ford FIesta Ecoboost 2013
2013 Fiesta 1.0 som bara varvar 3000 rpm
Hej, jag har köpt mig ett litet objekt, en 2013 Ford Fiesta med 1.0-motorn på 80 hk. Det var en motorlampa som lös när jag köpte den, med felkod som visade fel bränsletryck. Jag fipplade runt lite och släckte lampan, och den har varit släckt i alla fall en mil nu.
Men, problemet är att den varvar max 3000 rpm, sedan stänger den av. Det känns som att motorn når en varvspärr, ingen dramatik, den slutar bara dra och stannar på 3000 rpm. Samma fel innan som efter jag släckte motorlampan. Tomgången låter lite skakig men den är ju samtidigt 3-cylindrig... men kraften verkar finnas fullt ut ända till 3000 rpm. Sedan noll.
Någon som har en idé vad jag ska börja kolla?
Mvh Johan
Men, problemet är att den varvar max 3000 rpm, sedan stänger den av. Det känns som att motorn når en varvspärr, ingen dramatik, den slutar bara dra och stannar på 3000 rpm. Samma fel innan som efter jag släckte motorlampan. Tomgången låter lite skakig men den är ju samtidigt 3-cylindrig... men kraften verkar finnas fullt ut ända till 3000 rpm. Sedan noll.
Någon som har en idé vad jag ska börja kolla?
Mvh Johan
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
Re: 2013 Fiesta 1.0 som bara varvar 3000 rpm
Hade precis samma fenomen på en Ford Sierra 2,0 dohc för ett gäng år sedan. Då visade det sig att bränslepumpen var orsaken.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
jsoderbe
- Nybörjare
- Namn: Johan Söderberg
- Kör: Ford FIesta Ecoboost 2013
Re: 2013 Fiesta 1.0 som bara varvar 3000 rpm
Tack för svar! Ja det låter troligast, jag börjar där. Motorlampan började lysa igen igår, jag har inte kollat men det är säkert för lågt bränsletryck igen.
Mvh, Johan
Mvh, Johan