Ford Focus RS mk3 2016

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
RS16
Veteran
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016

Inlägg av RS16 »

Robert skrev: Gällande serviceavtal kollade jag precis på det. 15 900 kr är totalkostnaden för 3 års service enligt min ÅF. Då ingår 3x årlig service samt en tilläggsservice på byte av bromsvätska vilket skall göras vartannat år. Total månadskostnad med 10% rabatt blir därför ca 400kr/mån. Låter det rimligt tycker ni?
Nu är det skarpt läge för mig, bilen är levererad och nästa vecka ska jag spika om jag vill ha serviceavtalet eller inte. Jag har fått kostnaden 340 kr/månad för ett 3-årsavtal, vilket ger en totalkostnad för perioden på 12.240 kr. Jämför man med de priser Robert fått så verkar det vara en bra deal. Vad med ni andra som köpt RS:er - vad för ni betala för serviceavtal (eller om fått konkreta uppgifter om priser på enskilda servicar()? Vad med du Robert, slog du till på avtalet du refererar till ovan?

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Nu har jag testmonterat mina eftermarknads 19-tummare på bilen. Och som tur var passade de fin-fint (jag var lite rädd att de stora Brembo-oken skulle ta i.....). Bifogar några bilder.

De kompletta hjulen är massiva 3 kg lättare (per hjul) jämfört med original (original 22,9 kg/st, mina nya 19,9 kg/st). Det är en gigantiskt skillnad, och sätter lite perspektiv på det halvkilo (per hjul) som man sparar in med Fords egna "smidda" originalfälgar. Jag räknar med att det bättre greppet i R-däcken (Pilot Sport Cup 2) och det mindre rullmotstånd som de lättare hjulen ger allena kan kapa 0-100 km/h-tiderna med runt 0,2 sekunder.
IMG_4384.jpg
IMG_4385.jpg
IMG_4387.jpg

Robert
Erfaren
Namn: Robert W
Kör: Focus RS

Inlägg av Robert »

RS16 skrev:Nu är det skarpt läge för mig, bilen är levererad och nästa vecka ska jag spika om jag vill ha serviceavtalet eller inte. Jag har fått kostnaden 340 kr/månad för ett 3-årsavtal, vilket ger en totalkostnad för perioden på 12.240 kr. Jämför man med de priser Robert fått så verkar det vara en bra deal. Vad med ni andra som köpt RS:er - vad för ni betala för serviceavtal (eller om fått konkreta uppgifter om priser på enskilda servicar()? Vad med du Robert, slog du till på avtalet du refererar till ovan?
Jag tog det, 390kr/mån så ditt lät ju bra. Fälgarna blev ju riktigt bra, snyggt!

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Någon av er nyblivna RS-ägare som fått med en vettig RS-instruktionsbok (eller RS-specifikt tillägg till ordinarie instruktionsbok)? Jag fick bara standard Focus instruktionsbok, en tjock historia där det står om allt mellan himmel och jord för EcoBoost 1.0 och andra standardmodeller. Men inte ett ord om RS:en. Och därmed inga specifikationer/detaljer om t.ex. kvalitet på motorolja och andra liknande grejer som man får anse vara rimligt att få vetskap om när man köper en ny bil.

På tyska forum har jag sett att tyska köpare har fått ett RS-specifikt tillägg (i fysiskt pappersformat). Sedan finns det också den här länken http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... VIN=&div=f som verkar ha sitt ursprung i USA. Problemet är att de diffar något sinsemellan - i Tyskland rekommenderas t.ex. en olja 0W-40 medan det i den amerikanska (engelska?, globala?) versionen rekommenderas 5W-50. Virrigt är bara förnamnet.

Men hur är det med er som köpt en egen RS - har ni fått med något RS-specifikt (på svenska) från er handlare?

Användarvisningsbild
RST S1
Veteran
Namn: Slobbe M.
Kör: i väg

Inlägg av RST S1 »

RS16 skrev:Någon av er nyblivna RS-ägare som fått med en vettig RS-instruktionsbok (eller RS-specifikt tillägg till ordinarie instruktionsbok)? Jag fick bara standard Focus instruktionsbok, en tjock historia där det står om allt mellan himmel och jord för EcoBoost 1.0 och andra standardmodeller. Men inte ett ord om RS:en. Och därmed inga specifikationer/detaljer om t.ex. kvalitet på motorolja och andra liknande grejer som man får anse vara rimligt att få vetskap om när man köper en ny bil.

På tyska forum har jag sett att tyska köpare har fått ett RS-specifikt tillägg (i fysiskt pappersformat). Sedan finns det också den här länken http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... VIN=&div=f som verkar ha sitt ursprung i USA. Problemet är att de diffar något sinsemellan - i Tyskland rekommenderas t.ex. en olja 0W-40 medan det i den amerikanska (engelska?, globala?) versionen rekommenderas 5W-50. Virrigt är bara förnamnet.

Men hur är det med er som köpt en egen RS - har ni fått med något RS-specifikt (på svenska) från er handlare?
Japp man får en extra bok för rs på svenska. Så ring och gnäll. Är också förvirrad om oljan andra sidan pölen säger 5w 50 här säger dom 0w 40? Skulle jag köra på bana så är 0w 40 det sista jag skulle göra 5w50 är vettigare? Var på bilia i borås och fråga de sa castrol 0w40. Så vilken olja skall jag ta ? Skall ej ha den som vinter bil. För det är snart dax för oljebyte 200mil.
min ranger wildtrack är tillverkad i Sydafrika :Odd:

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Castrols 0W-40 är en bra olja varför gillar du inte den?
Om du är du tjockoljstroende så kan jag bara som en jämförelse meddela att nya Civic Type-R kör med 0W-20 och de verkar då inte ha några problem även vid bankörning :)

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Castrol Edge 0W-40 Titanium är det som gäller. Jag köpte en flaska för att kunna toppa upp vid behov. Finns för strax över hundringen litern på nätet (jag köpte från Däckonline, men finns hos Oljemagasinet och liknande också).

Verkar vara en kanonolja, jag ser inte att man ska behöva oroa sig över att amerikanerna rekommenderar 5W-50.

Användarvisningsbild
RST S1
Veteran

Inlägg av RST S1 »

varför montera en större IC när originalet är blockerad med en plast platta. bara plocka bort om man skall köra lite hårdare.

en film som visar det lite vid 2:10 och framåt https://www.youtube.com/watch?v=RC7uIHaRyX8

svarar på min egna fråga, skall inte göra nån skillnad att ta bort ford transit plattan, enligt Tyrone Johnson ( teknisk chef för rs) https://www.youtube.com/watch?v=Rc6rAzazh5M

Robert
Erfaren
Namn: Robert W
Kör: Focus RS

Inlägg av Robert »

RS16 skrev:Någon av er nyblivna RS-ägare som fått med en vettig RS-instruktionsbok (eller RS-specifikt tillägg till ordinarie instruktionsbok)? Jag fick bara standard Focus instruktionsbok, en tjock historia där det står om allt mellan himmel och jord för EcoBoost 1.0 och andra standardmodeller. Men inte ett ord om RS:en. Och därmed inga specifikationer/detaljer om t.ex. kvalitet på motorolja och andra liknande grejer som man får anse vara rimligt att få vetskap om när man köper en ny bil.

Jag har inte fått någon RS-specifik bok än. Skulle skickas ut när den dök upp hos handlaren.

F1zbo
Nybörjare
Namn: Christian
Kör: Focus RS MK3

Inlägg av F1zbo »

Hej alla,

Nybliven Focus RS-ägare sedan förra veckan.
Har nu kört in bilen så har haft möjlighet att känna vad bilen levererar och allt jag kan säga är att det är en av de roligare bilarna jag någonsin kört.

Bilen är Magentic grey och har RS-paketet, komfortpaket, parkeringspaket, tonade rutor, eluppvärmd ratt och säkert nåt mer jag inte kommer ihåg.
Riktigt snygg kombination om ni frågar mig.

Det blev en RS som lite av en slump då jag egentligen har en BMW M2 beställd men som blivit leveransförsenad på obestämd tid.
Därför får RS:en agera interimslösning över sommaren vilket jag kan säga inte är helt fel :)
Antagligen kommer jag vara tvungen att göra mig av med bilen i Aug/Sep, lite beroende på vad BMW säger om leverans. Återstår att se.

Lyckades hursomhelst få tag på en kundbeställd RS som hade blivit försenad till slutet av sommaren och kunden hade då hoppat av. Senare visade det sig att bilen fick tidigarelagd produktion och jag hämtade alltså upp den i förra veckan och kunde inte vara nöjdare.
Vilken bil :)

Mvh

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

RST S1 skrev:Japp man får en extra bok för rs på svenska. Så ring och gnäll. Är också förvirrad om oljan andra sidan pölen säger 5w 50 här säger dom 0w 40? Skulle jag köra på bana så är 0w 40 det sista jag skulle göra 5w50 är vettigare? Var på bilia i borås och fråga de sa castrol 0w40. Så vilken olja skall jag ta ? Skall ej ha den som vinter bil. För det är snart dax för oljebyte 200mil.
Kan du ta en bild på din RS-bok och lägga upp? Min handlare visste ingenting om någon bok, vore bra att ha något att dänga i huvudet på honom så han inte försöker slingra sig :D

Användarvisningsbild
root
Veteran
Namn: Ulf Skogström
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Medlemsnummer: 21

Inlägg av root »

RS16 skrev:Kan du ta en bild på din RS-bok och lägga upp? Min handlare visste ingenting om någon bok, vore bra att ha något att dänga i huvudet på honom så han inte försöker slingra sig :D
Image1465918552.614383.jpg
Så här ser den ut.

/ulf

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
RST S1
Veteran

Inlägg av RST S1 »

RS16 skrev:Kan du ta en bild på din RS-bok och lägga upp? Min handlare visste ingenting om någon bok, vore bra att ha något att dänga i huvudet på honom så han inte försöker slingra sig :D
Bra bok läste den lite nyss och det står 0w40 olja så det blir castrol.
Bilagor
20160614_214325.jpg
20160614_213726.jpg

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Här är mina vinterhjul - provmonterade ett av dem för att se hur de ser ut och säkerställa att de passar.

Lite komiskt, den här vinteranpassade fälgen (som inte alls designats för att på något sätt vara lätt - en vanlig bruksfälg helt enkelt) väger lika lite (eller mycket...) som Fords smidda fälg.
IMG_4501.jpg
IMG_4504.jpg

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

RS16 skrev:Här är mina vinterhjul - provmonterade ett av dem för att se hur de ser ut och säkerställa att de passar.

Lite komiskt, den här vinteranpassade fälgen (som inte alls designats för att på något sätt vara lätt - en vanlig bruksfälg helt enkelt) väger lika lite (eller mycket...) som Fords smidda fälg.
Ser bra ut Per! Riktigt snygg fälg!
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Skriv svar