Konstant plingande / ljudvarning Focus 1.6tdci -12
-
Bazze0
- Nybörjare
- Namn: Sebastian Svensson
- Kör: Ford focus
Konstant plingande / ljudvarning Focus 1.6tdci -12
Hejsan!
Jag införskaffade mig en Focus 1.6tdci -12 häromdagen.
Idag när jag satte mig i bilen och skulle åka så varnar bilen för något, har inga felmeddelanden i displayen men "ljudvarningen" ljuder i hela bilen. Samma ljud som när man glömmer ljuset på t.ex.
Jag lyckades inte få bort detta på något sett över huvudtaget (flera omstarter, tryckte på varenda knapp nästan m.m.)
Stereon gick inte heller. Och ljudet låter hela tiden.
Jag laddade sedan batteriet några timmar och sedan dess verkar den ha funkat som vanligt igen. Phu!
Ett batteribyte verkar ju således som en lösning då detta verkar kasst.
Men det vore intressant om detta är vanligt, tycker att det är skumt att det inte var några felmeddelanden eller lampor som varnade, utan enbart ljudet.
Eller om det är något annat som är fel på bilen.
Vore ju bra att få lite kött på benen i ett tidigt skede då jag har köpt bilen hos en medelstor bilfirma, dock sa säljaren vid köptillfället att dem inte lämnar några garantier så det är väl bara att bekosta själv dessvärre.
Mvh Sebastian
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag införskaffade mig en Focus 1.6tdci -12 häromdagen.
Idag när jag satte mig i bilen och skulle åka så varnar bilen för något, har inga felmeddelanden i displayen men "ljudvarningen" ljuder i hela bilen. Samma ljud som när man glömmer ljuset på t.ex.
Jag lyckades inte få bort detta på något sett över huvudtaget (flera omstarter, tryckte på varenda knapp nästan m.m.)
Stereon gick inte heller. Och ljudet låter hela tiden.
Jag laddade sedan batteriet några timmar och sedan dess verkar den ha funkat som vanligt igen. Phu!
Ett batteribyte verkar ju således som en lösning då detta verkar kasst.
Men det vore intressant om detta är vanligt, tycker att det är skumt att det inte var några felmeddelanden eller lampor som varnade, utan enbart ljudet.
Eller om det är något annat som är fel på bilen.
Vore ju bra att få lite kött på benen i ett tidigt skede då jag har köpt bilen hos en medelstor bilfirma, dock sa säljaren vid köptillfället att dem inte lämnar några garantier så det är väl bara att bekosta själv dessvärre.
Mvh Sebastian
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Låter lite märkligt fenomen,, även om jag med skulle vara inne på ett batteribyte om det hjälpte med att stödladda upp batteriet. Men om den startar på vid tex en kallastart tyder det å andra sidan inte på ett slut batteri!
Märkligt uttalande om den bilfirman annars, som inte har någon garantiåtagande alls, bara några dagar efter bilköp.
Märkligt uttalande om den bilfirman annars, som inte har någon garantiåtagande alls, bara några dagar efter bilköp.
-
Bazze0
- Nybörjare
- Namn: Sebastian Svensson
- Kör: Ford focus
Ja visst är det. Nu har bilen funkat klockrent efter laddningen!Peter H skrev:Låter lite märkligt fenomen,, även om jag med skulle vara inne på ett batteribyte om det hjälpte med att stödladda upp batteriet. Men om den startar på vid tex en kallastart tyder det å andra sidan inte på ett slut batteri!
Jag verkar inte kunna hitta någon som har haft samma fel med att plingandet inte slutar ljuda.
Ja det var lite märkligt av firman, men ett batteri kan jag väl bekosta själv men skulle det vara något större fel så lär jag ju driva det mot dem faktiskt.
Vet dock inte hur jag går vidare härifrån, bör jag felsöka något mer för att få reda på om det är något allvarligare eller om jag bara ska vänta och se om det återkommer.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ändå lite märkligt bemötande av den firman jag misstänker är en mindre någoräknad sådan, men vore den seriös borde detta falla under någon form av garanti om så det är litet problem!
Fasen du köpte ju bilen i förra veckan ju! Har själv varit bilmek i dryga 30 år och känner inte igen symtomen direkt sådär.
Men ser du ett mönster om detta plingande tilltar efter en tid och sedan tystnar med stödladdning verkar det i så fall trots allt som ett dåligt batteri.
Hade det varit min egna bil och den i övrigt startar bra osv, skulle jag nog övervägt tysta "plingandet" fysiskt
Fasen du köpte ju bilen i förra veckan ju! Har själv varit bilmek i dryga 30 år och känner inte igen symtomen direkt sådär.
Men ser du ett mönster om detta plingande tilltar efter en tid och sedan tystnar med stödladdning verkar det i så fall trots allt som ett dåligt batteri.
Hade det varit min egna bil och den i övrigt startar bra osv, skulle jag nog övervägt tysta "plingandet" fysiskt