Vatten på golvet; tätt i dräneringskanalerna?
-
rtz
Vatten på golvet; tätt i dräneringskanalerna?
Jag har problem med vattenläckage in i bilen och det kommer på passagerarsidan framtill. Det ösregnar ute nu och ser att det rinner uppifrån bakom handskfacket (mitten av det). Även mattorna på golvet är våta undertill. Har haft tidningar för att torka upp, men det torkar aldrig upp. Det kommer nytt vatten hela tiden vid regn :-(
Funderar på om dräneringskanalerna är täta. Har aldrig gjort rent dem eller kollat. Någon som vet vart de sitter?
Ingenting kommer genom kupéfiltret.
Funderar på om dräneringskanalerna är täta. Har aldrig gjort rent dem eller kollat. Någon som vet vart de sitter?
Ingenting kommer genom kupéfiltret.
-
rtz
Ah, glömde säga att det var en Ford Focus -04.. Sorry!Jimmy86 skrev:Vad är de för bil?
Utan att veta nått överhuvudtaget så gissar jag på dränering till takluckan om du har det annars att vindrutan läcker. Även dränering till akvariet kan vara täppt. (under plasten där vindrutetorkarna sitter)
// Jimmy
Vindrutan är bytt 2013, men sedan dess har jag kört av vägen med bilen. Ett alternativ jag tänkt på är att just vindrutan läcker. Det blev stora påfrestningar vid just avåkningen.
Ska testa att täta med ex el-tejp först. Alternativt försöka täta med Sikaflex. Men vilken sorts Sikaflex ska man använda i så fall? Ser även att Biltema har ett medel för vindrutetätning;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000017139/
Någon som har erfarenheter av dessa produkter?
Har ingen taklucka och inget kommer heller genom dörrarna, såsom jag uppfattat det. Vattnet kommer framifrån bakom handskfacket och smakar inte sött.
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Jag fick rådet av en glasmästare för ett gäng år sen att absolut inte använda Sikaflex, silicon eller liknande för att täta runt rutorna. Kommer tyvärr inte ihåg varför. Jag köpte Biltemas vindrutetätning som fungerade ypperligt enligt honom.rtz skrev:Ah, glömde säga att det var en Ford Focus -04.. Sorry!
Vindrutan är bytt 2013, men sedan dess har jag kört av vägen med bilen. Ett alternativ jag tänkt på är att just vindrutan läcker. Det blev stora påfrestningar vid just avåkningen.
Ska testa att täta med ex el-tejp först. Alternativt försöka täta med Sikaflex. Men vilken sorts Sikaflex ska man använda i så fall? Ser även att Biltema har ett medel för vindrutetätning;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000017139/
Någon som har erfarenheter av dessa produkter?
Har ingen taklucka och inget kommer heller genom dörrarna, såsom jag uppfattat det. Vattnet kommer framifrån bakom handskfacket och smakar inte sött.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
-
rtz
Ok. Har du testat att täta läcka med detta?davve d skrev:Jag fick rådet av en glasmästare för ett gäng år sen att absolut inte använda Sikaflex, silicon eller liknande för att täta runt rutorna. Kommer tyvärr inte ihåg varför. Jag köpte Biltemas vindrutetätning som fungerade ypperligt enligt honom.
Min vindruta annars är i ypperligt skick. Har verkligen varit rädd om den..!
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Listen på ena bakdörrn hängde så jag limmade tillbaka den med vindrutetätningen. Sitter där den ska än i dag tror jag, var ett tag sen jag såg den bilen. Men den läckte å andra sidan inte in vatten.rtz skrev:Ok. Har du testat att täta läcka med detta?
Min vindruta annars är i ypperligt skick. Har verkligen varit rädd om den..!
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Om nu rutan är huvudmisstänkt så ryck a-stolpeklädslarna och be nån spola på rutan så du verkligen är säker på att det är där det läcker. Är ju antingen mot taket eller längs stolparna det borde komma in.
Du kan även testa att trycka med bara handen mot rutan för att se om den flexar, jag har haft inne bilar som vi inte har behövt skära ut rutan utan bara tryckt ut dom. Därav man inte ska ha silicon i närheten av lim. Då fäster det dåligt
// Jimmy
Du kan även testa att trycka med bara handen mot rutan för att se om den flexar, jag har haft inne bilar som vi inte har behövt skära ut rutan utan bara tryckt ut dom. Därav man inte ska ha silicon i närheten av lim. Då fäster det dåligt
// Jimmy
-
rtz
-
Bossebus
- Erfaren
- Namn: Christian Brandt
- Kör: Focus 1.6 tdci 2011
Nu har jag förvisso en 2011 "nya" modellen, men jag har också detta i min bil men dock på förarsidan, både där jag sitter och bakom mig, har haft bilen inne på ford förra hösten där dom "lagade" problemet vilket givetvis inte alls var sant.
Jag har kollat en del på nätet om detta och ventilation bakom stötfångaren bak är tydligen ett vanligt problem, annars täta runt bakluckan pratades det en hel del om.
Personligen har jag nu tagit ur allt ur min bil för att kunna ställa bilen i en dusch både ovan och underifrån för att se vart det kommer in.
Jag har kollat en del på nätet om detta och ventilation bakom stötfångaren bak är tydligen ett vanligt problem, annars täta runt bakluckan pratades det en hel del om.
Personligen har jag nu tagit ur allt ur min bil för att kunna ställa bilen i en dusch både ovan och underifrån för att se vart det kommer in.
Den som har, han har