Focus 1,8 bränner olja . Finns det hopp?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Christian H2
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 04, 2020 6:24 am
Namn: Christian H
Kör: Ford Mondeo Mk3 V6 3.0
Ort: Edane, Arvika

Focus 1,8 bränner olja . Finns det hopp?

Inlägg av Christian H2 »

Jag behöver hjälp att avgöra om Fårrden ska gå till skroten eller repareras inför höstens besiktning.

Läge är följande.
Focus 1,8 bifuel 2007 med ca 23 tusen mil på mätarn och den drar gröndjävligt med olja. Fyller på en halvliter per vecka eller mer och kör inte mer än 20 mil i veckan.

Jag skaffade bilfan som ett billigt alternativ att hålla liv i själv med egen skruvning. Bytte termostat och PCV-ventil när jag ändå var där och krånglade. Gjorde ett par snabba oljebyten när jag köpte den men den svärtar oljan rejält. Blåser lite ur oljepåfyllningen när man öppnar locket, men inte mycket.

Bilen luktar skumt på kall tomgång så jag tror han bränner lite olja men det ryker inget på belastning??
Om jag däremot motorbromsar nerför en backe så djävlar!! Ju längre backe eller allra helst med kärra bakom som knuffar på under motorbromsningen, desto jävligare. När jag sen går på gasen så hostar bilen till skickar ut blå oljerök som någons sorts rökmaskin. Lützendimma i blått!

Frågan är naturligtvis – varför blir det så här?

Alternativen för mig är:
* Kolvringar/cylindrar e slut. Focus åker till skroten när körförbud inträffar- (borde den inte bränna olja vid belstning också?)
* Det är något skruvbart som jag missat typ EGR, ventilation, slang. 6-pack folkis och en helg i garaget.

Någon som har kvalificerade gissningar?
(jag har försökt söka men utan att hitta någon vinnar-tråd)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Focus 1,8 bränner olja . Finns det hopp?

Inlägg av RickardEM »

Christian H2 skrev:
tis aug 04, 2020 10:59 am
Jag behöver hjälp att avgöra om Fårrden ska gå till skroten eller repareras inför höstens besiktning.

Läge är följande.
Focus 1,8 bifuel 2007 med ca 23 tusen mil på mätarn och den drar gröndjävligt med olja. Fyller på en halvliter per vecka eller mer och kör inte mer än 20 mil i veckan.

Jag skaffade bilfan som ett billigt alternativ att hålla liv i själv med egen skruvning. Bytte termostat och PCV-ventil när jag ändå var där och krånglade. Gjorde ett par snabba oljebyten när jag köpte den men den svärtar oljan rejält. Blåser lite ur oljepåfyllningen när man öppnar locket, men inte mycket.

Bilen luktar skumt på kall tomgång så jag tror han bränner lite olja men det ryker inget på belastning??
Om jag däremot motorbromsar nerför en backe så djävlar!! Ju längre backe eller allra helst med kärra bakom som knuffar på under motorbromsningen, desto jävligare. När jag sen går på gasen så hostar bilen till skickar ut blå oljerök som någons sorts rökmaskin. Lützendimma i blått!

Frågan är naturligtvis – varför blir det så här?

Alternativen för mig är:
* Kolvringar/cylindrar e slut. Focus åker till skroten när körförbud inträffar- (borde den inte bränna olja vid belstning också?)
* Det är något skruvbart som jag missat typ EGR, ventilation, slang. 6-pack folkis och en helg i garaget.

Någon som har kvalificerade gissningar?
(jag har försökt söka men utan att hitta någon vinnar-tråd)
Hur ser det ut med olja och sånt i insuget?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Christian H2
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 04, 2020 6:24 am
Namn: Christian H
Kör: Ford Mondeo Mk3 V6 3.0
Ort: Edane, Arvika

Re: Focus 1,8 bränner olja . Finns det hopp?

Inlägg av Christian H2 »

När jag hade av insuget så var det rejält kladdigt o droppade några droppar på bänken.

Arlof
Erfaren
Inlägg: 77
Blev medlem: lör jun 20, 2020 6:26 pm
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06
Ort: Ängelholm

Re: Focus 1,8 bränner olja . Finns det hopp?

Inlägg av Arlof »

Det låter dyrt/tidskrävande detta tyvärr. Antingen är det kolvringarna eller ventiltätningarna tror jag. Man kan prova tillsatser i oljan som ska hjälpa till att täta packningarna igen men jag har ingen erfarenhet om dessa fungerar. Hade varit värt att prova kanske om det kan rädda bilen från skroten ett par år.

Skriv svar