orolig, drar mer bensin/transportstyrelsen

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
munken
Nybörjare
Namn: Andree M
Kör: Ford Focus

orolig, drar mer bensin/transportstyrelsen

Inlägg av munken »

Gick in och tittade på transportstyrelsens websida och kollade min bil som jag inte ägt så länge, där står att bränsleförbrukning skall vara 0,4 per mil landsväg, och 0,58 per mil stadskörning, enligt någon slags "testcykel NEDC".
Kommer dessa siffror unikt från just min bil, eller är detta generella siffror? Får nästan känslan av att dessa siffror rör just min bil

Jag kör väldigt lugnt, men ligger snarare på 0,65 i medelförbrukning. Har motorn blivit mindre effektiv, har jag något fel på någon cylinder?? Är lite orolig.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: orolig, drar mer bensin/transportstyrelsen

Inlägg av granadadr »

1 vad för bil å motor?? 2 när dem gör bränsleförbruknings tester så brukar det ske på rullande landsväg och bana,, dem använder lågfriktionsdäck mm så då kan du räkna ut resten :) men skiljer lite fööör mkt för att bara vara testmarginaler tycker jag ,,

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

munken skrev:
ons sep 23, 2020 9:32 pm
Gick in och tittade på transportstyrelsens websida och kollade min bil som jag inte ägt så länge, där står att bränsleförbrukning skall vara 0,4 per mil landsväg, och 0,58 per mil stadskörning, enligt någon slags "testcykel NEDC".
Kommer dessa siffror unikt från just min bil, eller är detta generella siffror? Får nästan känslan av att dessa siffror rör just min bil

Jag kör väldigt lugnt, men ligger snarare på 0,65 i medelförbrukning. Har motorn blivit mindre effektiv, har jag något fel på någon cylinder?? Är lite orolig.
Vänligen fyll i din hemort i din profil.
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

munken skrev:

Du måste skriva vilken bilmodell och motor du talar om, annars kommer ingen att kunna hjälpa dig. Jag vet inte om jag misstolkar dig när du skriver att det skulle vara unikt för din bil, förstår inte riktigt hur du menar. Givetvis kan inte Ford testa bränsleförbrukningen på varje enskild bil, om det är så du menar? Rent allmänt så ska man ta dessa uppgifter du talar om med en stor nypa salt.

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Men allvarligt är frågan på riktigt??
Det vet väl varenda kotte att dessa siffror är framtagen i fantasifabriken. Plussa på 2-3 dl så stämmer det med verkligheten

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

munken
Nybörjare

Inlägg av munken »

mondeo skrev:
tor sep 24, 2020 10:42 am
munken skrev:

Du måste skriva vilken bilmodell och motor du talar om, annars kommer ingen att kunna hjälpa dig. Jag vet inte om jag misstolkar dig när du skriver att det skulle vara unikt för din bil, förstår inte riktigt hur du menar. Givetvis kan inte Ford testa bränsleförbrukningen på varje enskild bil, om det är så du menar? Rent allmänt så ska man ta dessa uppgifter du talar om med en stor nypa salt.

Ford Focus 125 hk.

Kollade upp min bil via transportstyrelsens register, via regnummer. Och där står en hel del information om just min specifika bil, tänkte då också att informationen kring bränsleförbrukningen kanske också gällde specifikt min bil, kanske att man testa vid första besiktningen eller liknande...

munken
Nybörjare

Inlägg av munken »

granadadr skrev:
tor sep 24, 2020 4:03 am
1 vad för bil å motor?? 2 när dem gör bränsleförbruknings tester så brukar det ske på rullande landsväg och bana,, dem använder lågfriktionsdäck mm så då kan du räkna ut resten :) men skiljer lite fööör mkt för att bara vara testmarginaler tycker jag ,,
Ford Focus 125 hk

Hmm, ok, skiljer sig lite för mycket, ajdå.

Vad tror du det kan vara?

munken
Nybörjare

Inlägg av munken »

cox skrev:
tor sep 24, 2020 10:57 am
Men allvarligt är frågan på riktigt??
Det vet väl varenda kotte att dessa siffror är framtagen i fantasifabriken. Plussa på 2-3 dl så stämmer det med verkligheten Bild

Så du tycker allt verkar vara i sin ordning? Inget att oroa sig för?

cox
Veteran

Inlägg av cox »

Låter helt normalt, finns inte en bil som drar enligt tillverkarens uppgifter. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men så ser verkligheten ut tyvärr

Nattlorden
Nybörjare
Namn: Björn A.
Kör: Focus 2017

Inlägg av Nattlorden »

Använder du A/C rutinmässigt så kan du nog räkna den drar en halv deciliter eller så - den lär de inte haft igång vid framtagande av siffrorna...

munken
Nybörjare

Inlägg av munken »

cox skrev:
lör sep 26, 2020 10:33 am
Låter helt normalt, finns inte en bil som drar enligt tillverkarens uppgifter. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men så ser verkligheten ut tyvärr

Jo förstår att det kan diffa lite, men som någon var inne på, kanske lite väl mycket, men om du tycker det låter normalt och ingen annan invänder så är det ju lite lugnande.

munken
Nybörjare

Inlägg av munken »

Nattlorden skrev:
lör sep 26, 2020 11:12 am
Använder du A/C rutinmässigt så kan du nog räkna den drar en halv deciliter eller så - den lär de inte haft igång vid framtagande av siffrorna...
Jupp, sant.

Greus
Nybörjare
Namn: Patrik S
Kör: Ford Focus 2014 1,0 ecoboost 125 Hk, 5 dörrar sportline. Vinröd Metallic.

Inlägg av Greus »

Hej, är ägare till en 2014 focus med 1,0 eb 125 Hk motor och möjligtvis vid långkörning kommer den ner till ca 0,6-0,65. Annars när jag kör min vanliga körning så ligger den på runt 0,7-0,75. Kollar vid tankningarna. Kör alltid med ac och har 17 tumms sommardäck.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Har en Focus 2014 1.0T (100hk) och ligger runt 5.0l/100km när jag pendlat på 45:an till Trollhättan, snål kör jag ligger jag på 4.6-4.7. Frugan kör den på 5.5-5.8
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

cox
Veteran

Inlägg av cox »

Mm stämmer nog, men vilken hastighet pendlar du med?

Skriv svar