Hjälp med en underligt anliggande frambroms
-
LotsaSkink
- Nybörjare
- Namn: Jonathan Alexandus
- Kör: Focus Mk1, Puma
- Medlemsnummer: 1
Hjälp med en underligt anliggande frambroms
Har tidigare fixat anliggande bromsar på andra fords men det här har jag inte stött på innan.
Vänster frambroms låg på min Focus 2001 kombi som annars är i nästan perfekt skick. Damasken såg bra ut och det verkar bara vara utsidan som det låg på. Därför borstade jag bara rent alla glidytor, smorde med kopparpasta och bromsfett. Glidbultarna putsades och smordes, de var kanske lite sega men inget utöver det vanliga så vitt jag vet.
Efter allt var klart ligger det fortfarande på och en ring av rost återstår i mitten skivans innersida, se bild
.
Måsta jag byta ringen i bromskolven eller är det något annat?
Hjälp uppskattas!
Vänster frambroms låg på min Focus 2001 kombi som annars är i nästan perfekt skick. Damasken såg bra ut och det verkar bara vara utsidan som det låg på. Därför borstade jag bara rent alla glidytor, smorde med kopparpasta och bromsfett. Glidbultarna putsades och smordes, de var kanske lite sega men inget utöver det vanliga så vitt jag vet.
Efter allt var klart ligger det fortfarande på och en ring av rost återstår i mitten skivans innersida, se bild
Måsta jag byta ringen i bromskolven eller är det något annat?
Hjälp uppskattas!
- Bilagor
-
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Hjälp med en underligt anliggande frambroms
Har du sett till att beläggen glider som de ska i oken? Nya belägg?
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
LotsaSkink
- Nybörjare
Beläggen såg ut att ha liv kvar så jag lät dem vara kvar. Jag putsade rent alla ytor där beläggen glider och körde på en generös mängd kopparpasta, jämnt fördelat förstås. Däremot tog jag det för givet och kollade inte jag om det gled ordentligt. Jag har även tagit bilder bromsskivans insida efter varje körning och rostringen verkar inte bli något mindre. Detta får mig att tro att det bara tar och ligger i på utsidan, rätta mig om jag har fel.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag tror snarare att belägget är skadat, så det inte tar på hela skivan.
Det är ju glidok, kolven trycket mot skivan och då glider sadeln över så utsidan också får tryck. Därför "kan" inte bara utsidan nåta på skivan (det finns undantag om inre belägget, vid kolven, sitter helt fast i okets fasta del men det är ovanligt).
Jag skulle ta isär allt igen, testa med nya belägg, se till att beläggen glider som de ska och putsa av skivan så den är någorlunda jämn.
Gustaf
Det är ju glidok, kolven trycket mot skivan och då glider sadeln över så utsidan också får tryck. Därför "kan" inte bara utsidan nåta på skivan (det finns undantag om inre belägget, vid kolven, sitter helt fast i okets fasta del men det är ovanligt).
Jag skulle ta isär allt igen, testa med nya belägg, se till att beläggen glider som de ska och putsa av skivan så den är någorlunda jämn.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
LotsaSkink
- Nybörjare
Jo jag tycker det verkar konstigt om inte omöjligt att det bara skulle ta på utsidan.
Och det låter vettigt så jag gör ett försök till med nya belägg.
Jonathan
Och det låter vettigt så jag gör ett försök till med nya belägg.
Jonathan