Reparera eller sälja

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Sierra_Granada
Erfaren
Namn: Anders K
Kör: Ford Focus FFV Mk2

Reparera eller sälja

Inlägg av Sierra_Granada »

Hej!

Min Focus mk2 -08 behöver repareras och det kommer landa på 15000-18000 kr. Ungefärligt värde i fungerande skick är väl 20-30 tusen kr.

Är i stort behov av bil men har ej råd att köpa en nyare bil eftersom jag inte har fast jobb för tillfället.

Ska jag ta kostnaden och reparera eller sälja i befintligt skick?

Sierra_Granada
Erfaren

Re: Reparera eller sälja

Sierra_Granada skrev:
ons mar 02, 2022 9:37 am
Hej!

Min Focus mk2 -08 behöver repareras och det kommer landa på 15000-18000 kr. Ungefärligt värde i fungerande skick är väl 20-30 tusen kr.

Är i stort behov av bil men har ej råd att köpa en nyare bil eftersom jag inte har fast jobb för tillfället.

Ska jag ta kostnaden och reparera eller sälja i befintligt skick?
Hur ska jag värdera min focus i nuvarande skick? Det är styrenheten till abs-systemet som måste repareras eller bytas. I övrigt är den okej.

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Du svarar ju själv på frågan, du har inte råd att köpa ny bil och är nöjd i övrigt med nuvarande. En ny bil med samma peng kan rasa ihop eller hålla fint. Jag skulle behålla nuvarande och repa.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Sierra_Granada
Erfaren

cox skrev:
ons mar 02, 2022 10:10 am
Du svarar ju själv på frågan, du har inte råd att köpa ny bil och är nöjd i övrigt med nuvarande. En ny bil med samma peng kan rasa ihop eller hålla fint. Jag skulle behålla nuvarande och repa.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Ja, jo så är det nog. Men vill bolla tankar.

draje1973
Erfaren
Namn: Andreas B
Kör: Ford Focus -10
Ford Kuga -13

Inlägg av draje1973 »

Skicka styrenheten till en firma som får kontrollera funktionen och laga den om det visar sig att felet beror på den. Tror inte det kostar så många tusen kronor att göra. Men då faller det ju på dig eller någon annan att byta den.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

draje1973 skrev:
ons mar 02, 2022 1:42 pm
Skicka styrenheten till en firma som får kontrollera funktionen och laga den om det visar sig att felet beror på den. Tror inte det kostar så många tusen kronor att göra. Men då faller det ju på dig eller någon annan att byta den.
håller med,, en auk bilfirma byter bara till nytt,, en vän fick en Skoda som skulle kosta över 20 000 att laga på vag, det var en drivknut hjullager fjäderben å nått mer,, gick på ca 3000 å laga med beg delar å ett nytt lager från tyskland ;)

Sierra_Granada
Erfaren

draje1973 skrev:
Jag har fått bilen felsökt och det konstaterades att abs-styrenheten är trasig. Är inte helt ohändig men saknar kunskaper och ffa tid att göra detta själv.

Har ägt bolen i snart tio år och haft turen att slippa verkstadsbesök, tills nu. Frågan är hur verkstaden (auktoriserad) ställer sig till att reprera om jag får tag i en begagnad styrenhet?

En annan fråga är vad man kan tänkas få för bilen i befintligt skick, mellan tummen och pekfingret. När jag kollar på Blocket ligger ”asking price” mellan 20 och 30 tussen kr, men de flesta har rullat mellan 20 och 30 tusen mil. Min har gått 17 tusen mil och har dessutom dragkrok monterat.

Sierra_Granada
Erfaren

granadadr skrev:
ons mar 02, 2022 4:45 pm
draje1973 skrev:
håller med,, en auk bilfirma byter bara till nytt,, en vän fick en Skoda som skulle kosta över 20 000 att laga på vag, det var en drivknut hjullager fjäderben å nått mer,, gick på ca 3000 å laga med beg delar å ett nytt lager från tyskland ;)
Ja, det är en rimlig poäng. Har precis hittat begagnade styrenheter på bildelsbasen som lär va bra mkt billigare än en ny. Men frågan är om min verkstad accepterar att jag köper en begagnad styrenhet som de sedan monterar?

Sierra_Granada
Erfaren

Dum fråga kanske, men är det nån som vet om verkstäder (tänker främst på etablerade kedjor som Autoexperten, Mekonomen, etc.) åtar sig reparationer om man själv införskaffar begagnade reservdelar inköpta hos företag som exempelvis Bildelsbasen? Kan tänka mig att kruxet kan vara eventuella garantier på utfört arbete till följd av osäkerhet kring den begagnade reservdelens funktionalitet.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Vad har du för fel på bilen ? är det att den gnäller på rattlägesgivaren så kan man i configen ändra från hydroelektrisk styrning till styrning med mekanisk servo och på så viss bli av med den felkoden , vet du vilka felkoder den spottar ur sig ?

Sierra_Granada
Erfaren

getsome skrev:
tor mar 03, 2022 6:37 am
Vad har du för fel på bilen ? är det att den gnäller på rattlägesgivaren så kan man i configen ändra från hydroelektrisk styrning till styrning med mekanisk servo och på så viss bli av med den felkoden , vet du vilka felkoder den spottar ur sig ?
Abs-styrenheten är kaput. Måste bytas.

draje1973
Erfaren
Ford Kuga -13

Inlägg av draje1973 »

Sierra_Granada skrev:
tor mar 03, 2022 6:31 am
Dum fråga kanske, men är det nån som vet om verkstäder (tänker främst på etablerade kedjor som Autoexperten, Mekonomen, etc.) åtar sig reparationer om man själv införskaffar begagnade reservdelar inköpta hos företag som exempelvis Bildelsbasen? Kan tänka mig att kruxet kan vara eventuella garantier på utfört arbete till följd av osäkerhet kring den begagnade reservdelens funktionalitet.
Du måste nog fråga den verkstad bilen står på hur de är villiga att göra. Ofta vill de inte montera sådant som de inte själva sålt. Då är en "enklare bilfixar-firma" ofta mer öppen för en sådan lösning. Om jag vore dig så hade jag tagit tillbaka bilen och plockat loss ABS-enheten. Sedan hade jag skickat den för översyn / reparation hos en firma som fixar det. Att köpa en annan enhet kan kanske innebära tvekan om den är kompatibel med din bil.

Sierra_Granada
Erfaren

draje1973 skrev:
tor mar 03, 2022 7:59 am
Sierra_Granada skrev:
tor mar 03, 2022 6:31 am
Du måste nog fråga den verkstad bilen står på hur de är villiga att göra. Ofta vill de inte montera sådant som de inte själva sålt. Då är en "enklare bilfixar-firma" ofta mer öppen för en sådan lösning. Om jag vore dig så hade jag tagit tillbaka bilen och plockat loss ABS-enheten. Sedan hade jag skickat den för översyn / reparation hos en firma som fixar det. Att köpa en annan enhet kan kanske innebära tvekan om den är kompatibel med din bil.
Ja, jag får höra med dom. Jag har hittat en styrenhet från en focus ffån samma år, samma motor. Borde väl funka? Testad och med en månads garanti.

draje1973
Erfaren
Ford Kuga -13

Inlägg av draje1973 »

Är priset rätt på enheten du hittat reda på så kan det ju vara värt att chansa. 👍
Annars skicka den du har på översyn.

Skriv svar