Lansering av...ja, vad? 21 mars
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Lansering av...ja, vad? 21 mars
Den 21 mars kl 13 så ska Ford lansera "nya elbilen" på Youtube. E-Kuga? E-Bronco? Capri E?
Vad den kommer heta är såvitt jag vet inte släppt eller läckt men det är ju med all sannolikhet Fords variant av VW ID.4/ID.5. Gissningsvis samma batteri och räckvidd-ish. Dragvikt? Kanske mellan 1000 och 1400 kg beroende på vad man ska gissa på. Dvs i så fall fortfarande inte en jämn match mot KIA EV6.
Det blir spännande (haha!) att se. Priserna på Mach-E har ju dragit iväg utan att specifikationerna eller prestandan gjort detsamma så det börjar krävas en ganska principfast blåblodare för att välja den som bruksbil...
Gustaf
Vad den kommer heta är såvitt jag vet inte släppt eller läckt men det är ju med all sannolikhet Fords variant av VW ID.4/ID.5. Gissningsvis samma batteri och räckvidd-ish. Dragvikt? Kanske mellan 1000 och 1400 kg beroende på vad man ska gissa på. Dvs i så fall fortfarande inte en jämn match mot KIA EV6.
Det blir spännande (haha!) att se. Priserna på Mach-E har ju dragit iväg utan att specifikationerna eller prestandan gjort detsamma så det börjar krävas en ganska principfast blåblodare för att välja den som bruksbil...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Re: Lansering av...ja, vad? 21 mars
VW ID.4 har jag råkat få tillfälle att ta på en provtur i vinterrusket, så nu blir jag lite orolig att Ford håller på att s a s köra vilse mot framtiden. Känslan av otymplighet (även om den förstås gick tryggt precis dit den skulle) och en konstlad köruppvelse var påtaglig. Jag förstår inte vem som är den tänkta kunden för biltypen, kanske en Hummer-köpare som vill måna miljösamvetet genom att slippa ICE-motorn. Utvecklingen verkar gå i motsatt riktning från forna trender av downsizing och viktminskning genom att använda mer av lättmetalllegeringar och hållfasta syntetmaterial, numera tycks allt handla om att orka bära tunga batterier och kläda in passagerarna i plåt upp till hakan. Kanske handlar det mest om tidens oro som drabbat utvecklarna. Och som sagt, kostnaden... är leasingavtal tänkt att bli enda sättet för de flesta att kunna köra en ny bil?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST180.
- Medlemsnummer: 295

Ska bli intressant och se vart den landar prismässigt. Någon som sett gissningar/rykten när den kan levereras?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:

Att Ford köpt in sig i MEB-plattformen (som ID-bilarna bygger på) är med all sannolikhet ett sätt att någorlunda snabbt få ut en vettig produkt. Jag kan ändå tycka att det finns en poäng i det och vi kan nog vara ungefär 100% säkra på att det kommer en mindre variant än "ID.4-Ford" också, om den sedan blir mer Puma (dvs pseudo-suv) än Focus återstår att se.
Men jag skulle vilja säga att ID.4/ID.5 träffar ungefär samma målgrupp som Kuga (fast helelektrisk) och det är ju ganska långt från en Hummer.
Vi får väl veta mer i eftermddag - kanske - men tid från lansering till leverans borde vara kortare än för Mach-E. Ska vi hoppas på att det är MY2024, och på plats till nyår?
Prismässigt måste man ju lägga sig runt ID.4, så säg runt 615-620 kkr i grundpris för en awd med "mellanstor" motor och "stort" batteri. Runt 650 nånstans kanske för en klar bil. Ford verkar inte vilja sälja en fossil (diesel)-Kuga med awd längre så jämförelsen med en hybrid haltar men den hamnar ju lätt på 550 kkr.
Men givetvis är inga av dessa nybilar ett alternativ för den som inte kan eller vill lägga dessa summor och ja, det finns behov av mindre och billigare. Men hellre att det kommer nånting än ingenting.
Men jag skulle vilja säga att ID.4/ID.5 träffar ungefär samma målgrupp som Kuga (fast helelektrisk) och det är ju ganska långt från en Hummer.
Vi får väl veta mer i eftermddag - kanske - men tid från lansering till leverans borde vara kortare än för Mach-E. Ska vi hoppas på att det är MY2024, och på plats till nyår?
Prismässigt måste man ju lägga sig runt ID.4, så säg runt 615-620 kkr i grundpris för en awd med "mellanstor" motor och "stort" batteri. Runt 650 nånstans kanske för en klar bil. Ford verkar inte vilja sälja en fossil (diesel)-Kuga med awd längre så jämförelsen med en hybrid haltar men den hamnar ju lätt på 550 kkr.
Men givetvis är inga av dessa nybilar ett alternativ för den som inte kan eller vill lägga dessa summor och ja, det finns behov av mindre och billigare. Men hellre att det kommer nånting än ingenting.
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Det blev en… All electric Explorer
Ser helt ok ut och kan mycket väl täcka vårt behov om 2 år när nuvarande Kuga PHEV ska returneras. Prissättning mellan en Kuga och en Mach-E och går att få AWD
Hittade ingen info om dragvikt men kommer nog inom kort.
https://www.thisismoney.co.uk/money/ele ... t-40k.html

Ser helt ok ut och kan mycket väl täcka vårt behov om 2 år när nuvarande Kuga PHEV ska returneras. Prissättning mellan en Kuga och en Mach-E och går att få AWD

https://www.thisismoney.co.uk/money/ele ... t-40k.html
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - Webshopsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:

Jo, den ser ut att kunna vara nåt. Jag hade önskat lite mer räckvidd men det gäller väl att inte kannibalisera för mycket på Mach-E direkt också. Hoppas mer specifikationer läcker ganska snart...
Sedan blir det intressant att se när de släpper "sportvarianten" eller en "coupe"...
Sedan blir det intressant att se när de släpper "sportvarianten" eller en "coupe"...
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:

För övrigt, eller på samma linje...så ökar ju ryktena om att "sportvarianten" som också aviserats kommer att heta Capri. Knappast någon större överraskning men det kommer ju ge ungefär samma reaktioner i Storbritannien som i USA - en massa fossilister som får hjärnblödning för att Ford återanvänder namnet utan att bygga samma bil som man slutade tillverka 1986 ;-)
Personligen är jag egentligen inte så sugen på en "Coupé-crossover" (Mach-E är tillräckligt kupéig) men om den modellen har bättre spec för mig än Explorer så kommer inte heller då ett namn vara det som styr om jag vill ha den eller inte.
Jag tycker det är lite synd att det känns som det är lite mycket VW-DNA kvar i Explorer. Laddlucka bak, rattväxelspak och ser det inte ut som de idiotiska touchpanelerna (speciellt på ratten) följt med också? Ingen frunk heller såvitt jag förstår (och det väl rimligen rätt plattformsberoende så det får man väl räkna med).
Samtidigt så är det nog lite av en överlevnadsfråga att få ut en sån här produkt nu om Ford ska vara kvar alls som alternativ utanför USA.
Personligen är jag egentligen inte så sugen på en "Coupé-crossover" (Mach-E är tillräckligt kupéig) men om den modellen har bättre spec för mig än Explorer så kommer inte heller då ett namn vara det som styr om jag vill ha den eller inte.
Jag tycker det är lite synd att det känns som det är lite mycket VW-DNA kvar i Explorer. Laddlucka bak, rattväxelspak och ser det inte ut som de idiotiska touchpanelerna (speciellt på ratten) följt med också? Ingen frunk heller såvitt jag förstår (och det väl rimligen rätt plattformsberoende så det får man väl räkna med).
Samtidigt så är det nog lite av en överlevnadsfråga att få ut en sån här produkt nu om Ford ska vara kvar alls som alternativ utanför USA.
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Är det på ID4-plattformen? Vilken dragvikt har ID4 då?
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Erfaren
- Namn: Axel V
- Kör: Granada m.fl.
Det jag tycker är synd är att den vanliga kombibilen fullständigt försvunnit från marknaden. Vill verkligen alla ha suvar och kvasi-suvar?
Jag kanske är bakåtsträvande, men en tillverkare som lanserade en rymlig och vettig elektrisk kombibil utan pekskärm skulle i alla fall få mig som kund.
En modern Granadakombi, helt enkelt!
Det är väl Dacia jag får hoppas på.
Jag kanske är bakåtsträvande, men en tillverkare som lanserade en rymlig och vettig elektrisk kombibil utan pekskärm skulle i alla fall få mig som kund.
En modern Granadakombi, helt enkelt!
Det är väl Dacia jag får hoppas på.
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:

MEB har väl upp till 1200 kg (ID.4 GTX till exempel) så det är ju lite klent. KIA ligger bättre till.
Kombibilarna som vi minns dem för ju en tynande tillvaro och en anledning är att man gärna lägger batteripaketen i bottenplattan. Då är det mer naturligt med "högbyggen". Det är också rätt många förare som gillar den högre sittpositionen (min fru är en av dem). Men jag håller med om att det är en biltyp att sakna...
Gustaf
Kombibilarna som vi minns dem för ju en tynande tillvaro och en anledning är att man gärna lägger batteripaketen i bottenplattan. Då är det mer naturligt med "högbyggen". Det är också rätt många förare som gillar den högre sittpositionen (min fru är en av dem). Men jag håller med om att det är en biltyp att sakna...
Gustaf