Installera farthållare - Focus 2016
-
robertslkpg
- Nybörjare
- Namn: Robert S
- Kör: Ford Focus 2016
Installera farthållare - Focus 2016
Hej! Registrerat mig här för att min lokala fordverkstad har tipsat om att jag förmodligen kan få bättre hjälp här än hos dem. Om jag inte uppfyller några regler med mitt inlägg, återkom gärna så korrigerar jag.
Så, i maj köpte jag en Ford Focus 2016 (Regnr OWT541). Tyvärr var den inte utrustad med farthållare, och eftersom jag pendlar totalt ca 8 mil per dag vore det väldigt bra om jag kunde installera en sådan.
Jag har varit och pratat med dem på Ford här i Linköping, som säger att de själva inte efterhandsinstallerar farthållare. Problemet är att de tycker att risken är för stor, eftersom de inte vet vilken typ av kablage bilen är utrustad med, vilket tydligen kan leda till att när man väl installerat allt och ändrar värdena i Forscan kan man bricka hela bilen. Det är inte en risk som bilverkstaden vill ta.
De tipsade mig om att det kan finnas entusiaster här på fordforumen som vet vad man bör titta efter för att avgöra om ens Ford ens är kompatibel för att installera en farthållare. Därför är jag nu här, finns det någon expert där ute i etern som kan hjälpa mig att luska vidare på det här? Jag vet inte ens var jag ska börja.
Jag har tillgång till OBD-kabel och Forscan (med licens i ca 1 månad till).
Tack på förhand!
Så, i maj köpte jag en Ford Focus 2016 (Regnr OWT541). Tyvärr var den inte utrustad med farthållare, och eftersom jag pendlar totalt ca 8 mil per dag vore det väldigt bra om jag kunde installera en sådan.
Jag har varit och pratat med dem på Ford här i Linköping, som säger att de själva inte efterhandsinstallerar farthållare. Problemet är att de tycker att risken är för stor, eftersom de inte vet vilken typ av kablage bilen är utrustad med, vilket tydligen kan leda till att när man väl installerat allt och ändrar värdena i Forscan kan man bricka hela bilen. Det är inte en risk som bilverkstaden vill ta.
De tipsade mig om att det kan finnas entusiaster här på fordforumen som vet vad man bör titta efter för att avgöra om ens Ford ens är kompatibel för att installera en farthållare. Därför är jag nu här, finns det någon expert där ute i etern som kan hjälpa mig att luska vidare på det här? Jag vet inte ens var jag ska börja.
Jag har tillgång till OBD-kabel och Forscan (med licens i ca 1 månad till).
Tack på förhand!
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Installera farthållare - Focus 2016
En killgissning är att om du har en modell (snåldiesel till exempel) som inte fanns att beställa med farthållare så är det knepigt att lösa i efterhand då det är mindre troligt att kablage, moduler mm är förberedda för farthållare.
Du skulle kunna prova att söka i Forscan-forumet också.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Installera farthållare - Focus 2016
precis,, tyvärr tror jag Gustav har rätt,, jag ville montera keyfree entery på min Mondeo,, visade sig att en i England gjort detta och var tvungen å riva hela bilen,, klart ovärttherealpinto skrev: ↑tis jul 11, 2023 9:04 amEn killgissning är att om du har en modell (snåldiesel till exempel) som inte fanns att beställa med farthållare så är det knepigt att lösa i efterhand då det är mindre troligt att kablage, moduler mm är förberedda för farthållare.