Får inte i vissa växlar efter att ha kört ett tag

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Keikoo88
Nybörjare
Namn: Kelly Hall
Kör: Ford Focus 2015 1.0L 5vxl

Får inte i vissa växlar efter att ha kört ett tag

Inlägg av Keikoo88 »

Hej! Har en Ford Focus 2015 5vxl manuell. Senaste dagarna när det varit kallt har jag svårighet att få in 3an & 4an efter att ha kört ett tag. Jag får liksom kämpa för att få in växeln. Detta händer inte hela tiden men ibland. Inget missljud från kopplingen eller från växellådan. Vad kan det vara??

Kandice
Nybörjare
Namn: Lena C
Kör: Ford Focus, kombi, 2015

Re: Får inte i vissa växlar efter att ha kört ett tag

Inlägg av Kandice »

Har också en Focus, 2015. Har precis samma problem, fast med tvåan.
På Ford trodde de att det kunde bero på att bromsoljan behöver bytas, vilket annars kan ge problem med kopplingen. När man byter bromsolja så luftas tydligen kopplingen också. Men nej, det hjälpte inte.
Så en annan firma frågade om jag bytt oljan i växellådan någon gång (inte vad jag vet). De sa att om oljan i växellådan innehöll små "partiklar" så tydde det på att något var fel med växellådan och i så fall behövde de skruva isär den.
Oljan visade sig vara väldigt tjock och svart, men inga partiklar. Men nu är oljan ny och ren o fin igen.

Idag hände det igen... fick inte i växeln i tvåan, och då kan man inte heller få i ettan eller backen heller.
Inte så kul när man är mitt på en stor trafikled.
Jag har i iallafall lärt mig ett temporärt knep, av en busschaufför som hjälpte mig av vägen vid ett av tillfällena:
Stig ur bilen, lås, vänta ca en minut, gå in i bilen igen, och systemet är på något sätt återställt och det går bra att växla igen.
Nu börjar jag misstänka att det är ett elfel? Fast jag kan absolut ingenting om bilar...
Någon annan som har någon idé?

Skriv svar