Focus 2015 EcoBoost Felkod P2196 och mer

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Jonstorp
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 25, 2023 11:38 am
Namn: Christian R
Kör: Ford Focus 2015 1.0 Ecoboost 100hp
Ort: Oskarshamn

Focus 2015 EcoBoost Felkod P2196 och mer

Inlägg av Jonstorp »

Hej.
Första inlägget här på forumet, men inte första problemet med Focusen...

Skaffade mig en vLink ODB-läsare och Forscan för att kunna kolla felkoder.
Tidigare så visade den felkoder för Lambda-sensorn innan katten, och MAF-sensorn. Dessa två är nu bytade till bättre begagnade.

Och i en vecka så fungerade bilen bra.
Men nu har det ballat ur helt med stop/start-systemet.

När alla förutsättningar är rätta, och bilen vill stänga av i friläge med stop/start, så lyser den gröna lampan "A" så glatt, men varvtalet går inte till noll, som förväntat, utan stiger till ca 1000rpm. Där håller den sig i några sekunder, innan bilen helt enkelt stänger av stop/start-funktionen och kastade ur sig felkoden P2196.
Här är loggen från Forscan:

===PCM DTC P2196:00-27===
Code: P2196 - O2 Sensor Signal Biased/Stuck Rich - Bank 1, Sensor 1

Status (-27):
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Powertrain Control Module

Freeze Frame #1:

Freeze Frame #2:
-EVENT_TIME: 281649049 s (Tue Oct 24 15:36:23 2023) - Event time
-TOTAL_DISTANCE: 148356 km - Total Distance
-FUELSYS: OL - Fault - Fuel System Status (Open/Closed Loop)
-LOAD: 28.63 % - Calculated Load Value
-ECT: 77 °C - Engine coolant temperature
-SHRTFT1: 0.00 % - Short term fuel trim 1
-LONGFT1: 0.00 % - Long term fuel trim 1
-MAP: 35.0 kPa - Manifold absolute pressure sensor
-RPM: 924 1/min - Engine Revolutions Per Minute
-VSS: 0.0 km/h - Vehicle Speed
-SPARKADV: 6.00 ° - Spark Advance
-IAT: 10 °C - Intake Air Temperature
-RUNTM: 656 s - Time Since Engine Start
-FRP: 3010.0 kPa - Fuel Rail Pressure
-EVAP_PCT: 0.00 % - Commanded Evaporative Purge
-FLI: 41.96 % - Fuel Level
-BARO: 101.0 kPa - Barometric pressure
-VPWR: 11.93 V - Control Module Voltage
-TP_REL: 1.57 % - Relative Throttle Position
-TAC_PCT: 2.75 % - Commanded Throttle Actuator Control
-RPMDSD: 950 1/min - Desired Idle Speed RPM
-OSVB1S2: 0.93 V - Oxygen Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
===END PCM DTC P2196:00-27===

===OBDII DTC P2196-P===
Code: P2196 - O2 Sensor Signal Biased/Stuck Rich - Bank 1, Sensor 1

Status (-50):
- Pending - malfunction is expected to be confirmed

Module: On Board Diagnostic II

===END OBDII DTC P2196-P===

Jag tänker att jag ska sätta tillbaka den gamla Lamdban, och se om det blir bättre. Återkommer med resultatet inom kort.

Sen upplever jag att bilen "bubblar" när jag stänger av den! Det låter som att det kommer från bensintanken. Jag funderar på om det kan vara ventilen som sitter i motorrummet, som har med bensinångorna att göra. Om den inte stänger, och därmed skapar ett större vakum i tanken än vad som är tänkt?
Jag har försökt att läsa mig till detta på diverse amerikanska forum, men kan inte riktigt få grepp om det hela.

Alla tips och trix ni kan tänka er som lösning på mina problem mottages med ett leende.

Jonstorp
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 25, 2023 11:38 am
Namn: Christian R
Kör: Ford Focus 2015 1.0 Ecoboost 100hp
Ort: Oskarshamn

Re: Focus 2015 EcoBoost Felkod P2196 och mer

Inlägg av Jonstorp »

Satte i den gamla lambdasonden innan katten idag, och nu har stop/start-systemet funkat utan problem. Körde bara ärende i stan, men den gjorde som den skulle. Antagligen är den begagnade lambdan som jag köpt kass, så den får åka tillbaka till försäljaren.
Satte några övervakningar på O2, MAF och EVAP och dom verkade jobba som dom ska. Hoppas det håller i sig.

Jonstorp
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 25, 2023 11:38 am
Namn: Christian R
Kör: Ford Focus 2015 1.0 Ecoboost 100hp
Ort: Oskarshamn

Re: Focus 2015 EcoBoost Felkod P2196 och mer

Inlägg av Jonstorp »

Uppdatering.
Det höll inte i sig. Bilen började gå riktigt fett, bränsleförbrukningen gick upp.
Efter lite mer felsökning och läsning på amerikanska forum, så konstaterade jag att det var ång-behållaren (som tar hand om bensin-ångorna) som sitter bakom tanken som var problemet. Beställde en ny original (1082:-) och bytte ut den gamla. Den största anledningen till att jag misstänkte den, var att jag brukar "klicka" ett par gånger när jag tankar. Och tydligen så är det döden för den behållaren, eftersom det kommer in bensin i den om man överfyller vid tankning,
Nu gick bilen bra, men jag hade ju kört med bilen en del när den gick fett.
Så nästa felkod (P0420) dök upp som ett brev på posten. Och bilen fortsatte att gå fett.
Så nu har jag även fått byta katalysatorn, och förbrukningen har återgått till det normala.

"Bubblandet" som jag nämnde i första inlägget är borta, stop/start fungerar och inga felkoder.

Skriv svar