1.0 Ecoboost: 34k för kamrem + vattenpump?!

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Andreaz1
Nybörjare
Namn: Andreas N
Kör: Ford Focus

1.0 Ecoboost: 34k för kamrem + vattenpump?!

Inlägg av Andreaz1 »

Helt ny här, ber om ursäkt för eventuella misstag. Skapade konto för att skriva av mig och fråga om andras erfarenheter.

Kollade på en Focus från 2015 till salu. 1.0 Ecoboost, 125hk. Eftersom bilen närmar sig 10 år dyker kamrem upp som ett frågetecken.

Hittade den här gamla tråden och man blev lite fundersam över hur dyrt det kan bli.

Skrev till min auktoriserade verkstad och bad om en offert för jobbet på den här specifika bilen. Håller på att hoppa ur skinnet när de svarar att de vill ha 26 988 kronor för privilegiet?! Inser dessutom att jag glömde speca byte av vattenpump samtidigt så jag har ställt frågan för att dubbelkolla om det är inkluderat.

Är det jag som är galen eller är det så dyrt med den här skumma oljesmorda kamremmen jag har läst att de har?

Hade väldigt gärna velat ha en till Focus efter nuvarande men det känns ju nästan som att det går bort om det är såna här kostnader att hålla dem på vägen? Alla andra modeller med samma motor också?

Edit: Fick svar att nej vattenpump var missad, ny totalsumma är 34 127 kronor.
Senast redigerad av 2 Andreaz1, redigerad totalt 0 gång.

Jimi
Erfaren
Namn: Jimi Landin
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10

Re: 1.0 Ecoboost: 27k för kamremsbyte?!

Inlägg av Jimi »

Hej, om du tittar på youtube så kommer du hitta många videos om denna motor och varför man inte ska äga den.
Den har många problem, tyvärr så finns det problem med de andra Ecoboost motorerna också. Vilket resulterar i att topplockspackningen inte håller på dem. Ta en titt på youtube.

Mvh

Jimi

Andreaz1
Nybörjare

Inlägg av Andreaz1 »

Mao går Ford bort som märke helt eller vad? De har väl inga andra bensinare än dessa om man tittar på bilar som är 5-10 år gamla?

Ford2021
Erfaren
Namn: Henric S

Inlägg av Ford2021 »

Jimi skrev:
tis okt 24, 2023 8:28 pm
Hej, om du tittar på youtube så kommer du hitta många videos om denna motor och varför man inte ska äga den.
Den har många problem, tyvärr så finns det problem med de andra Ecoboost motorerna också. Vilket resulterar i att topplockspackningen inte håller på dem. Ta en titt på youtube.

Mvh

Jimi
Har 1,6 och 1,5 bensin också problem? Specificera gärna. Det vore intressant att veta.

Andreaz1
Nybörjare

Inlägg av Andreaz1 »

Ford2021 skrev:
tis okt 24, 2023 10:24 pm
Jimi skrev:
tis okt 24, 2023 8:28 pm

Mvh

Jimi
Har 1,6 och 1,5 bensin också problem? Specificera gärna. Det vore intressant att veta.
Jag har inte hört talas om detta innan så hade gärna tagit någon mer direkt källa att läsa på än "kolla Youtube". Det känns lite som att man kan hitta skräckhistorier oavsett vilken motor eller märke man pratar om.
Senast redigerad av 1 Andreaz1, redigerad totalt 0 gånger.

Jimi
Erfaren
Namn: Jimi Landin
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10

Inlägg av Jimi »

Andreaz1
Nybörjare

Inlägg av Andreaz1 »

Jag hade fel att 1,0 och 1,5 är byggda på samma grund. Det här gäller alltså inte motorn jag frågade om, är det relevant?
Gäller inte heller 1,0an utan kallar tvärtom 1,6an för "pretty solid"
Point taken men säger också att problemet ska vara fixat sen 2014. Problemet med kolavlagring gäller ju inte specifikt den här motorn utan alla som har den sortens bränsleinsprutning.
Gäller 2,0an, relevant?
Gäller också 2,0an och skriver dessutom att den inte har så stora problem?

Är det samma motorer som sitter i sista generationen Focus?

davveno1
Erfaren
Namn: David Hult

Re: 1.0 Ecoboost: 34k för kamrem + vattenpump?!

Inlägg av davveno1 »

Jag fick de jobbet gjort för styvt 15k i våras, ink pump, 3remmar, spännare, löphjul, rengöring av oljesil osv.
Så 34k är över de dubbla, dom försöker blåsa dig.
Vattenpumpen tror jag behöver demonteras oavsett byte eller ej så om dom tar 6k extra för ny pump fast de inte är mer jobb är pinsamt.

davveno1
Erfaren
Namn: David Hult

Inlägg av davveno1 »

Seglaren
Nybörjare
Namn: Ma Mo
Kör: Focus 1.8F 2008 28k
Focus 1.0 Ecoboost 2015
Medlemsnummer: 135

Inlägg av Seglaren »

Köpte en Focus Ecoboost 1.0 100hkr -15 med 11.5k på mätaren för drygt ett år sedan. Därefter krånglade katalysatorn och fick bytas men det tog försäkring. Ford servade och sa att den hade oklar servicehistorik och de menade att man borde byta kamrem. Även ventilkåpan var sprucken med lite läckage Jäkla otur med just detta ex. Just då körde Ford kampanj för 14 tusen för även Ford fattar att rembyte är svindyrt för en 10 år gammal bil Jag avvaktande och övervägde att sälja bilen. Nöjd annars, lite trött men kan gå på 0.49 om stjärnorna står rätt.

Skulle byta kamrem. Ford tar nu 24 utan vattenpump (den kan bytas separat säger de) och 3500 till för ventilkåpan.

Sökte offerter på autobutler och hittade en Autoexperten som kunde göra kamrem, oljepumpsrem, vattenpump, ventilkåpa och oljeservice + ny kylvätska för 18tkr.

Meken skickade med sambon remmen hem för att jag skulle se den som var bland det värsta meken sett. Så byt för fasen rem i tid eller köp en annan bil. Undra om det kommer rasa många Ecoboost när remmen både är känslig och svindyr.
Nu väntar jag oroligt på nästa haveri.

Seglaren
Nybörjare
Focus 1.0 Ecoboost 2015

Inlägg av Seglaren »

Köpte en Focus Ecoboost 1.0 100hkr -15 med 11.5k på mätaren för drygt ett år sedan. Därefter krånglade katalysatorn och fick bytas men det tog försäkring. Ford servade och sa att den hade oklar servicehistorik och de menade att man borde byta kamrem. Även ventilkåpan var sprucken med lite läckage Jäkla otur med just detta ex. Just då körde Ford kampanj för 14 tusen för även Ford fattar att rembyte är svindyrt för en 10 år gammal bil Jag avvaktande och övervägde att sälja bilen. Nöjd annars, lite trött men kan gå på 0.49 om stjärnorna står rätt.

Skulle byta kamrem. Ford tar nu 24 utan vattenpump (den kan bytas separat säger de) och 3500 till för ventilkåpan.

Sökte offerter på autobutler och hittade en Autoexperten som kunde göra kamrem, oljepumpsrem, vattenpump, ventilkåpa och oljeservice + ny kylvätska för 18tkr.

Meken skickade med sambon remmen hem för att jag skulle se den som var bland det värsta meken sett. Så byt för fasen rem i tid eller köp en annan bil. Undra om det kommer rasa många Ecoboost när remmen både är känslig och svindyr.
Nu väntar jag oroligt på nästa haveri.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Är det arbetet eller delarna som kostar så mycket?
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Seglaren
Nybörjare
Focus 1.0 Ecoboost 2015

Inlägg av Seglaren »

MalZon skrev:
mån feb 12, 2024 4:47 am
Är det arbetet eller delarna som kostar så mycket?
Arbete och delar. Delarna kostar inte särskilt mycket men arbete ligger på uppåt 8-10 timmar

Skriv svar