Generatorrem eller generator

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Sierra_Granada
Erfaren
Namn: Anders K
Kör: Ford Focus FFV Mk2

Generatorrem eller generator

Inlägg av Sierra_Granada »

Hej!

I förrgår hördes ett lätt vinande ljud från motorrummet när jag startade min Focus mk2 2009. Efter en stund spreds en konstig lukt (påminde om lakrits 😵💫!?!) från motorrummet in i kupén och batterilampan tändes och släcktes i långsamma intervaller.

Jag öppnade huven men såg inget konstigt. Drivremmen såg ok ut. Vid nästa startförsök hördes ett slirande (INTE vinande) ljud och den verkade inte orka driva runt hela vägen så startförsöket.

Ska tillägga att jag bytte batteri för en dryg vecka sedan. Har mätt spänningen regelbundet sedan bytet och inte märkt något avvikande gällande spänningen.

Generatorn (och rem) byttes för 4 år sen.

Igår lyfte jag ut batteriet ur bilen eftersom vilospänningen låg på strax under 12 volt. Tog med det hem för att ladda det.

Frågor:

1. Kan det vara nån av rullarna som driver generatorremmen som orsakar problemet eller kan det vara generatorn?

2. Kommer man åt att byta remmen och ev rullar uppifrån eller måste man lyfta bilen och arbeta underifrån? Bilen står dumt placerad så det är inte aktiellt att krypa in under bilen i nuläget.

Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Generatorrem eller generator

Inlägg av granadadr »

tror mer på remhjulet på generatorn, de flesta nya bilar har remhjul som bara går åt ett håll, slirar åt andra hållat, när denna låser , så kan man få detta problem, kan ju så klart även vara löprullar spännrulle med :)

Sierra_Granada
Erfaren

granadadr skrev:
ons jan 21, 2026 5:59 am
tror mer på remhjulet på generatorn, de flesta nya bilar har remhjul som bara går åt ett håll, slirar åt andra hållat, när denna låser , så kan man få detta problem, kan ju så klart även vara löprullar spännrulle med :)
Tack för input!

Teststartade nyss igen. Den gick igång efter några försök. Kunde höra ett svagt vinande ljud men inget direkt slirande denna gång.

Tomgångsspänningen låg runt 12,24 v inledningsvis. Med ljus, fläkt och vindrutedefroster på sjönk den till 11,7 v.

Sen steg den något till 12,14 v när jag stängde av ljus etc.

Tolkar det som att generatorn inte laddar?

Batteriet har stått inomhus sedan förra försöket och verkar friskt.

Kunde känna en svagt bränd doft från motorrummet som var svår att lokalisera mer exakt.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

ja iom den ej vill ladda så låter det som generatorhaveri

Sierra_Granada
Erfaren

granadadr skrev:
lör jan 24, 2026 4:53 am
ja iom den ej vill ladda så låter det som generatorhaveri
Det är väl det iom att spänningen sjunker.

Jag blir inte riktigt klok på vart generatorn sitter på Focus-2:an. Det måste väl vara på undersidan mot passagerarplatsen sett ståendes framför motorhuven?

Remmen går ju tvärställt i riktning mot passagerarsidan.

Skriv svar