Ford Focus RS mk3 2016
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Nope, det är Nitro Epic från Specialfälgar. En vinteranpassad bruksfälg som inte är alltför dyr. Storsäljare, om du kikar noga kommer du finna samma fälg på en massa svensson-bilar (man kanske i mindrte dimensioner då....). Jag kör 8,5x19 ET45.nextuz skrev:Verkligen snygg fälg
Är det en originalfälg?
Den Ford-brandade centrumkåpan är egentligen bara en dekal (dock en rejält proffsig sådan - tjock och kupad plast med bra vidhäftning....) som jag köpt på eBay och färst ovanpå original Nitro Epic centrumkåpor.
-
F1zbo
- Nybörjare
- Namn: Christian
- Kör: Focus RS MK3
En fråga till er som kört era bilar ett tag.
Jag upplever min bil som ganska spårkänslig samt upplever jag den som ganska slingrig vid kraftiga inbromsningar från högra hastigheter.
Även körning i högre hastighet upplever jag bilen som relativt nervös. Nu pratar vi hastigheter som skulle rendera fängelsestraff om man kör så fort på allmän väg. Men ändå.
Känns helt enkelt inte särskilt stabil eller fortroendeingivande i dessa situationer jämfört med t.ex BMWs M2 eller C63 AMG som jag har relativt färska intryck ifrån och/eller många mils erfarenhet av.
Däcktryck enligt rekomendationer 2,8/2,6 F/R
Vad är era intryck?
Mvh
Jag upplever min bil som ganska spårkänslig samt upplever jag den som ganska slingrig vid kraftiga inbromsningar från högra hastigheter.
Även körning i högre hastighet upplever jag bilen som relativt nervös. Nu pratar vi hastigheter som skulle rendera fängelsestraff om man kör så fort på allmän väg. Men ändå.
Känns helt enkelt inte särskilt stabil eller fortroendeingivande i dessa situationer jämfört med t.ex BMWs M2 eller C63 AMG som jag har relativt färska intryck ifrån och/eller många mils erfarenhet av.
Vad är era intryck?
Mvh
- RST S1
- Veteran
- Namn: Slobbe M.
- Kör: i väg
låter inte som min bil, snart 170mil och inte alls som du beskriver kört vägen som jag vet är extremt spårig men rs märks inte. och inte orolig vid hård körning och inbromsning heller (bara rullat i 210km/tim som max).F1zbo skrev:En fråga till er som kört era bilar ett tag.
Vad är era intryck?
Mvh
min ranger wildtrack är tillverkad i Sydafrika 
-
Robert
- Erfaren
- Namn: Robert W
- Kör: Focus RS
Tycker likt föregående talare inte heller att den är särskilt spårkänslig. Min gamla BRZ:a var betydligt mycket känsligare. Då har jag även kört konbana med RS:en och testat bilen i höga farter.F1zbo skrev:En fråga till er som kört era bilar ett tag.
Vad är era intryck?
Mvh
-
F1zbo
- Nybörjare
Tack flr svaren.Robert skrev:Tycker likt föregående talare inte heller att den är särskilt spårkänslig. Min gamla BRZ:a var betydligt mycket känsligare. Då har jag även kört konbana med RS:en och testat bilen i höga farter.
Då återstår två alternati.
Antingen att min bil är mer spårkänslig eller altetnativ två, att jag är känslig
-
Leifet
- Veteran
- Namn: Leif Viio
- Kör: Fiesta ST200 2017 "Otto"
- Medlemsnummer: 374
Har ni olika däck, fälgar? Hade samma problem med min ST i början, orolig och känslig. Sen jag bytte däck och andra fälgar är den som en helt annan bil, betydligt bättre.F1zbo skrev:Tack flr svaren.
Antingen att min bil är mer spårkänslig eller altetnativ två, att jag är känslig
"Real street race begins at 125 mph" LEIFET
- root
- Veteran
- Namn: Ulf Skogström
- Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
- Medlemsnummer: 21
Nä, du är inte ensam. Jag upplever exakt samma fenomen. Tycker den är väldigt spårkänslig och orolig, speciellt under hård acceleration. Nån annan skrev att det verkar det varit knas på hjulinställningen på en del bilar?F1zbo skrev:Tack flr svaren.
Kanske är värt lämna in den och kolla upp det. Borde ju gå på garanti om det är felinställt.
/ulf
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
Jag upplever samma sak. Riktigt otrevlig känsla i en 4wd som jag aldrig haft på någon bil innan ? Trodde det va fel på bara min bil
Har testat rätt ringtryck och det är samma ändå tycker jag ��
Den skall ju vara ett jävla järn på vägen, å en 4wd annars behöver man knappt hålla i ratten vid gaspådrag ?
Annars är det en grym bil tycker jag, bara man får rätt på detta nu
Har testat rätt ringtryck och det är samma ändå tycker jag ��
Den skall ju vara ett jävla järn på vägen, å en 4wd annars behöver man knappt hålla i ratten vid gaspådrag ?
Annars är det en grym bil tycker jag, bara man får rätt på detta nu
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Jag har bara kört min i ett par veckor så liten reservation för att jag kan ha missat något. Men jag upplever inte min som spårkänslig. Stadig vid både acceleration och hård inbromsning. Jag har dock inte kört den på bana än (kommer snart...), det brukar vara först där man får riktig känsla för hur stabil bilen är vid stenhård inbromsning.
Kolla i RS-boken så ser ni att toleransintervallet för hjulvinklarna är rejält stort. För t.ex. camber så är det typ -1 grad men med tillägget +/- 1,5 grad. Då skulle man alltså kunna få en bil med 0 grad (säkerligen stabil och fin men lär ju elda upp däcksidan alldeles vid bankörning) eller en med -2,5 grad (nästan okörbar på gatan p.g.a. spårkänslighet men funkar utmärkt på bana), allt inom fabrikens toleranser.
Jag körde Megane RS innan och skrivade på ett KW Clubsport-chassi på den, med justerbar camber. Funkade fint på banan men var i ärlighetens namn inget vidare på gatan - mycket spårkänsligt.
Jag har standardhjulen med Pilot Super Sport-däcken på nu, men har andra fälgar (8x19 ET45 alltså 5 mm längre ut i hjulhusen än original, 3 kg mindre vikt per fälg än original) med Pilot Sport Cup 2 på i garaget. De kommer testas inom kort, då lär jag direkt känna om det gör någon skillnad.
Ett alternativ - om man inte orkar trilska med Ford-ÅF som kanske inte ens har någon bra ide om hur man löser saken (givet att de inte ens vet vad som orskar det) - är ju att själv åka till en bra däckverkstad och göra en 4-hjulsinställning för ca 1.500 kr. Många av dem är riktigt kunniga också på racebilar och kan hitta en bra avstämning för kompromissen gata/bana.
Kolla i RS-boken så ser ni att toleransintervallet för hjulvinklarna är rejält stort. För t.ex. camber så är det typ -1 grad men med tillägget +/- 1,5 grad. Då skulle man alltså kunna få en bil med 0 grad (säkerligen stabil och fin men lär ju elda upp däcksidan alldeles vid bankörning) eller en med -2,5 grad (nästan okörbar på gatan p.g.a. spårkänslighet men funkar utmärkt på bana), allt inom fabrikens toleranser.
Jag körde Megane RS innan och skrivade på ett KW Clubsport-chassi på den, med justerbar camber. Funkade fint på banan men var i ärlighetens namn inget vidare på gatan - mycket spårkänsligt.
Jag har standardhjulen med Pilot Super Sport-däcken på nu, men har andra fälgar (8x19 ET45 alltså 5 mm längre ut i hjulhusen än original, 3 kg mindre vikt per fälg än original) med Pilot Sport Cup 2 på i garaget. De kommer testas inom kort, då lär jag direkt känna om det gör någon skillnad.
Ett alternativ - om man inte orkar trilska med Ford-ÅF som kanske inte ens har någon bra ide om hur man löser saken (givet att de inte ens vet vad som orskar det) - är ju att själv åka till en bra däckverkstad och göra en 4-hjulsinställning för ca 1.500 kr. Många av dem är riktigt kunniga också på racebilar och kan hitta en bra avstämning för kompromissen gata/bana.
-
F1zbo
- Nybörjare
Ok, så jag är inte ensam visar det sig.
Skönt men samtidigt besviken på Ford.
Efter att ha tittat på ett brittiskt forum visar det sig att detta problem är uppmärksammat även där,.
Min bil är nästan lika spårkänslig som en gammal 9-3 aero från början av 2000-talet.
Det är iblan lite obehagligt att köra om på landsväg på 3:an och för mycket gas då bilen spårar så mycket under gaspådrag.
Det får bli ett garantiärende helt enkelt. Surt.
Skönt men samtidigt besviken på Ford.
Efter att ha tittat på ett brittiskt forum visar det sig att detta problem är uppmärksammat även där,.
Min bil är nästan lika spårkänslig som en gammal 9-3 aero från början av 2000-talet.
Det är iblan lite obehagligt att köra om på landsväg på 3:an och för mycket gas då bilen spårar så mycket under gaspådrag.
Det får bli ett garantiärende helt enkelt. Surt.
-
F1zbo
- Nybörjare
Tack för ett så informativt inläggRS16 skrev:Jag har bara kört min i ett par veckor så liten reservation för att jag kan ha missat något. Men jag upplever inte min som spårkänslig. Stadig vid både acceleration och hård inbromsning. Jag har dock inte kört den på bana än (kommer snart...), det brukar vara först där man får riktig känsla för hur stabil bilen är vid stenhård inbromsning.
Det låter lite bakvänt att ha en sån stor spridning av toleransintervallen. Särskilt på en bil med relativt hög prestanda som RS:en.
Det borde ju finnas någon mer exakt hjulinställning än så kan man tycka.
Ska kontakta Ford och se vad de wäger. Just nu är bilen iaf oacceptabelt spårkänslig.
Mvh