Gnissel i baklucka på Focus kombi

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Bosti

Gnissel i baklucka på Focus kombi

Inlägg av Bosti »

Hej
har en fråga av mindre teknisk art än de andra trådarna jag har läst här, men kanske någon kan ge ett tips.
Har kollat allt från lås till torkare & kablar & plastskydd men det slutar inte att klonka i bakluckan på min Focus.Vid en ynka liten bula eller kant i vägbanan så kommer klonket,alltså väldigt ofta!Ljudet är mer metalliskt än "plastgnissel".Idiotförklarar snart mej själv för att jag inte hittar felet...:banghead:
Någon som har erfarenhet av detta eller tips?
Det kanske är ett standardfel,grannen har också lite klonk i sin Focus,men inte alls lika mycket.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Innan du nu blir helt vansinnig så låt någon ligga/sitta i skuffen och ta en runda över ojämnheter så är det lättare att finna orsaken, detta är förövrigt i bland förekommande förtéelse hos verkstäder med vid "omöjliga" symtom.

Bosti

Inlägg av Bosti »

Ja,jag har funderat över detta också,så jag får väl vika ihop mina 197 cm i skuffen & ut & åka...

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Har den vart inne på reparation som luckan var inblandad i på sistonde? Hur låter det när du stänger å öppnar luckan helt? Verkar det vara nåt som ligger i luckan å skramlar eller bara nåt som sitter löst? Ta bort klädslen å kän på allt.
Om du åker till en Ford verkstad kan de kolla lite. Kan kanske även finnas något servicebrev om just detta.

MVH Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Bosti

Inlägg av Bosti »

Jag köpte bilen för c:a 1/2 år sen & sen dess har det bara skramlat mer & mer...När jag stänger luckan hörs även då ett litet skrammel,om man är petig,men jag har trott att det var/är nummerplåten(i plast) som låter.Kanske ska skruva loss den & kolla.Har redan haft loss klädseln och kollat allt jag kan + stoppat emellan på de ställen där kablar m.m kan skaka men icke någon ting.Jag vet att detta låter helsjukt,men vad gör man.
Kanske bäst att skruva loss hela luckan & skaka den manuellt?
Vill inte ge Ford en 1000-lapp eller 2 för detta enkla(?) bekymmer.

Skriv svar