Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
opA
Nybörjare
Namn: Christian A
Kör: Ford Focus RS -10 "ATM420"
Kontakt:

Inlägg av opA »

rubank skrev:Grattis till bilen! med den speccen så lär den röra på sig! vad ligger målet på antalet hk? är det annan soppa pump, eller funkar original vid körning på etanolen?
Den rör på sig rätt friskt om man säger så ! Enormt lyft från min förra bil som va en V50 T5:a med K16 som levererade 404hk ! :)
Niklasinorr skrev:Nice!! Kollade på blocket på den bilen:)
100% etanol? Du menar inte E85 då?
Tackar !
Hehe ja jag menar förstås att den ska köras på 100% E85.. i nuläget är de 10% etanol jag kör på vilket ska förbättras ! :)

Niklasinorr
Erfaren
Namn: Niklas Lundin
Kör: Focus RS -10

Inlägg av Niklasinorr »

opA skrev: Hehe ja jag menar förstås att den ska köras på 100% E85.. i nuläget är de 10% etanol jag kör på vilket ska förbättras ! :)
Ah. misstänkte det :)

Tänkte göra en del av dessa moddar till sommaren, får se vad plånboken säger plus att det är såååå j-vla långt från Luleå till Trollhättan...:banghead:

Användarvisningsbild
opA
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av opA »

rubank skrev:Grattis till bilen! med den speccen så lär den röra på sig! vad ligger målet på antalet hk? är det annan soppa pump, eller funkar original vid körning på etanolen?
Glömde svara på de om soppapump.. Målet ligger på 500hk iallafall :) Och som du säger blir de antagligen ny soppapump. Peter på Autotech fick byta de i sin för att nå upp mot de 500hk ! :)
Hade samma bekymmer i min V50 att pumpen va tvungen att bytas för att kunna köras på bara etanol så känner att de blir roligare att ta de steget på denna bil iställlet :)
Niklasinorr skrev:Ah. misstänkte det :)

Tänkte göra en del av dessa moddar till sommaren, får se vad plånboken säger plus att det är såååå j-vla långt från Luleå till Trollhättan...:banghead:
Du får samla ihop och köpa/göra så mycket så möjligt den gången du åker till Autotech ! Boka upp dom i ett par dagar och sov på hotell där eller något ;)

Niklasinorr
Erfaren

Inlägg av Niklasinorr »

opA skrev:Glömde svara på de om soppapump.. Målet ligger på 500hk iallafall :) Och som du säger blir de antagligen ny soppapump. Peter på Autotech fick byta de i sin för att nå upp mot de 500hk ! :)
Hade samma bekymmer i min V50 att pumpen va tvungen att bytas för att kunna köras på bara etanol så känner att de blir roligare att ta de steget på denna bil iställlet :)

Du får samla ihop och köpa/göra så mycket så möjligt den gången du åker till Autotech ! Boka upp dom i ett par dagar och sov på hotell där eller något ;)
Jo det får bli en semesterresa helt enkelt :)

500hk på en framhjulsdriven bil? Tycker det är nog problem redan i original att få ner effekten ordentligt.... ;)

Användarvisningsbild
opA
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av opA »

Niklasinorr skrev:Jo det får bli en semesterresa helt enkelt :)

500hk på en framhjulsdriven bil? Tycker det är nog problem redan i original att få ner effekten ordentligt.... ;)
Haha precis ! Trollhättan har.. eeh.. mycket att visa ! :p

Breda sulor hjälper till lite ;) Men i got your point.. spinn på 4:ans växel nu är lagom kul men de är också maffigt på något sätt haha :)
Ford Focus RS -10 / ATM420 / 421Hk/526Nm
http://www.garaget.org/?car=344854

Niklasinorr
Erfaren

Inlägg av Niklasinorr »

opA skrev:Haha precis ! Trollhättan har.. eeh.. mycket att visa ! :p

Breda sulor hjälper till lite ;) Men i got your point.. spinn på 4:ans växel nu är lagom kul men de är också maffigt på något sätt haha :)
Man kan ju aldrig ha för mycket effekt, så är det ju :D

Körde en hoj med 290 bakhjulshästar förra sommaren, det börjar dock vara gränsfall när det hjular på 6:an i 300 blås... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=y9AsT1R48Yc

Samma hoj som knäckte 1500hk Gallardon på UGR träffen...

http://www.youtube.com/watch?v=OYbYy_vwhMM

Så hur mycket vi än polerar våra Fordar så finns det en annan värld... :)
Men RS:en är nästan lika rolig att köra som en vass hoj...:D

Vi har iallafall 3 st nedlagda flygfält inom en radie på 10 mil, en stor fördel med Norrland!!! :D

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

opA skrev:
Ny på forumet och jag får ställa mig i gruppen som nyligen investerat i en Focus RS -10:a. 2800mil på mätaren och massa lull-lull monterat som Autotech ATM420-kit ( stannade hos Autotech då vi ändå va i Trollhättan och köpte den igårkväll och bänkade den till 421hk ), ATM 3,5" system utan kat, 3" Mongoose baksystem, Elevate insug, 650cc spridare, Airtec intercooler, ITG Kolfiber luftfilterbox med luftstyrning, Forge Dumpventil Setrab oljekyl, Vibratech motorfäste, GAZ coilovers, Whiteline Antiliftkit, Stålomspunna bromsslangar och ATS GTR Motorsport fälgar, 265/35 Michelin Sport Cup R -däck för att nämna några grejer :P Ska tyvärr ställas av imorgon så de blev inte mycket körande för en i år men desto mer att se fram emot till våren.

Min och Autotechs plan är att göra den körbar på 100% etanol samt köra i trimkamaxelsatsen i februari nångång. Spännande år kommer de bli :)
Grattis grattis!
Förresten.. börjar ditt regnummer på J?? Såg en vit RS vid Jägersro-Center i Malmö i lördags vid 14-15 tiden. Kan det varit du? :) Kände nämligen inte igen den...
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Jävlar va fränt =)
Jag tyckte min ZX-12R gick ruggigt bra (345 mätarfart vid avsläpp/slut på raka) och den hade ändå ca 90-100 hästar mindre :D
Niklasinorr skrev:Man kan ju aldrig ha för mycket effekt, så är det ju :D

Körde en hoj med 290 bakhjulshästar förra sommaren, det börjar dock vara gränsfall när det hjular på 6:an i 300 blås... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=y9AsT1R48Yc

Samma hoj som knäckte 1500hk Gallardon på UGR träffen...

http://www.youtube.com/watch?v=OYbYy_vwhMM

Så hur mycket vi än polerar våra Fordar så finns det en annan värld... :)
Men RS:en är nästan lika rolig att köra som en vass hoj...:D

Vi har iallafall 3 st nedlagda flygfält inom en radie på 10 mil, en stor fördel med Norrland!!! :D

Användarvisningsbild
opA
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av opA »

Niklasinorr skrev:Man kan ju aldrig ha för mycket effekt, så är det ju :D
Haha ne på något sätt så är de sant. Bara motorn i sig som kan sätta stopp för effekt-punderiet ! :D

Åh.. vilken lyx ! Närmaste ställe att köra på här nere i flygfältsväg är.. hmm.. inget :/ Typ Björkvik 30mil bort..
Keller skrev:Grattis grattis!
Förresten.. börjar ditt regnummer på J?? Såg en vit RS vid Jägersro-Center i Malmö i lördags vid 14-15 tiden. Kan det varit du? :) Kände nämligen inte igen den...
Tack ! :)
Nix ! Mitt regnr börjar på K och jag bor mellan Borås och Jönköping kan vi säga så lite långt till Skåne för min del ! ;)
Ford Focus RS -10 / ATM420 / 421Hk/526Nm
http://www.garaget.org/?car=344854

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

opA skrev:Haha ne på något sätt så är de sant. Bara motorn i sig som kan sätta stopp för effekt-punderiet ! :D

Åh.. vilken lyx ! Närmaste ställe att köra på här nere i flygfältsväg är.. hmm.. inget :/ Typ Björkvik 30mil bort..

Tack ! :)
Nix ! Mitt regnr börjar på K och jag bor mellan Borås och Jönköping kan vi säga så lite långt till Skåne för min del ! ;)
Haha ja det e en bra bit i från :)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Niklasinorr
Erfaren

Inlägg av Niklasinorr »

Keller skrev:Haha ja det e en bra bit i från :)
Borås till Skåne är ju bara ett norrländskt tjejkast ju???? ;)

Niklasinorr
Erfaren

Inlägg av Niklasinorr »

opA skrev:Haha ne på något sätt så är de sant. Bara motorn i sig som kan sätta stopp för effekt-punderiet ! :D

Närmaste för oss är Heden, strax norr om Boden, drygt fyra mil. Det är många bilar och hojar där på sommaren. Det finns en hel del skojiga fordon här uppe, 600 hästars Audis, 500 hästar EVO, 600 hästar Nissan GTR, Corvette, Lambos, någon Ferrari osv.

Robban som kör GTR:en är överjävlig på att köra bil och han kör mycket. Den har gått 6000 mil på ett par år nu.

Här är ett klipp när han kör uppför slalombacken i Kåbdalis, bara en sån sak :)

http://www.youtube.com/watch?v=cg_GAVA8VHQ

Nuförtiden är bilen sommarcamofärgad, används mycket i reklamsammanhang...

https://www.facebook.com/teamicericers

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Niklasinorr skrev:Borås till Skåne är ju bara ett norrländskt tjejkast ju???? ;)
Haha ja ungefär ;)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Niklasinorr
Erfaren

Inlägg av Niklasinorr »

Edelsvärd skrev:Jävlar va fränt =)
Jag tyckte min ZX-12R gick ruggigt bra (345 mätarfart vid avsläpp/slut på raka) och den hade ändå ca 90-100 hästar mindre :D
345? Ingen glädjemätare alls alltså...:rolleyes:

Jag gillade ZX12:an men det var ett lok att köra, till och med Hayabusan var smidig i jämförelse...:)

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Absolut, men mindre felmarginal än vad man kan tro. -00:an som jag hade hade inga fartrestriktioner utan det kom 2001. (Jag har jobbat med Kawa, Honda och Suzuki)

"Kawasaki, in response to largely unfavorable press reports in the United States, sent Rob Muzzy two, crated, box-stock ZX-12R’s to break-in and test. Below, Muzzy reports on the results, including a claimed stock top speed of 192.307 mph, and 199.115 mph with a Muzzy exhaust pipe installed. These figures were obtained under less than ideal conditions, and the ZX-12R is capable of more, according to Muzzy."

Annars brukar jag räkna ca 10% felmarginal. Så även på turbohojar i 300 på slangen ;-)

Sen är det en stor hoj, brukar man åka Gixxer, R1 eller ZX-10R så känns det så klart klumpigt, men jag var jävligt nöjd med den. Framförallt på 201 meter då de flesta fick se bakljuset. Helt fel hoj på bana, men det är den ju inte byggd för heller, även om det var kul i alla fall, jag sänkte den 3cm i framgaffeln för att få skarpare styrvinkel vilket gjorde den betydligt svängvänligare. (Tills polarn som tävlade i roadracing handskrapade förbi mig på insidan i en vänster på Kinnekulle, pinsamt :^o )
Man blir ju lite bortskämd när man jobbar med hojar eftersom men har i stort sett fri tillgång, men jag gillade 12:an starkt.
Niklasinorr skrev:345? Ingen glädjemätare alls alltså...:rolleyes:

Jag gillade ZX12:an men det var ett lok att köra, till och med Hayabusan var smidig i jämförelse...:)

Skriv svar