Ford Focus RS mk2 2009
-
- Veteran
- Inlägg: 801
- Blev medlem: ons aug 31, 2005 10:00 am
- Namn: JP
- Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015
- Ort: Sthlm
Focus RS 2009
Ford Motor company släppte pressreleasen på nya Focus RS 2009 idag klockan 00,01. Så den måste väl upp här tycker jag.
NYA FORD FOCUS RS: EN LEGEND ÄR TILLBAKA
• Ford Focus RS förhandsvisas på London Motorshow
• Genuina RS-prestanda med 300 hk
• Utrustad med automatisk vridmomentfördelande differentialbroms från Quaife samt den innovativa "RevoKnuckle", för säkrare körning och väggrepp
• Distinkt utseende som utstrålar höga prestanda
Göteborg, 4 juli 2008 - Den legendariska prestandabilen Ford RS återvänder i form av den spännande nya Ford Focus RS som kommer att förhandsvisas den 22 juli på 2008 års London motorshow.
Nya Focus RS kommer att finnas till försäljning i början av 2009 och skapas av ett mindre team av specialtekniker, under ledning av Jost Capito, Ford Europas chef för prestandafordon.
För bilentusiaster som gillar prestandafordon är den nya modellen en välkommen återkomst för Ford RS-märket. Detta är den andra Focus-modellen som axlar RS-manteln och utlovar ännu ett intressant kapitel i en spännande 40-årig historia som började i Tyskland i slutet av 1960-talet och spred sig över Europa genom lanseringen av 1970 Escort RS1600.
Capito kommenterar: "Vi vill att nya Focus RS ska vara en seriös prestandabil - lika mycket en bil för bilentusiaster som den föregående modellen och de tidigare, klassiska Ford RS-modellerna. Vi följer de centrala RS-principerna för att skapa en spännande, men samtidigt prisvärd prestandabil som man kan använda varje dag."
Bilen har en klargrön speciallack med inslag av metallicflingor - en uppseendeväckande, modern tolkning av 1970-talets färg "Le Mans Green" från Escort RS1600-epoken.
Panelerna fram och bak har ändrats för att ge utrymme för bredare hjulhus och en bredare spårvidd, som kompletteras av ändrade, djupare sidokjolar. Triangelformade ventiler med RS-märket är placerade bakom de främre hjulhusen som ytterligare en visuell påminnelse om bilens prestandapotential. Två huvgaller i klassisk stil är en stylingdetalj som påminner om kraften under huven och ett praktiskt krav för att behålla rätt systemtemperaturer.
Den helt nya främre stötfångaren för Focus RS har en djup framspoiler med en stor nedre grill med nätmönster i en förlängd trapetsoidform. Denna framträdande del är elegant och praktisk och är ett exempel på den senaste varianten av Fords formspråk "kinetic design" och är också lackad i "pianosvart". Ovanför detta framträder xenon-strålkastare, med kromade insatser, likt kattögon och de ramas in av höljen i matt svart med unika extraventiler undertill.
Baktill har en ny stötfångare en stor venturitunnel till den nedre kanten med små luftventiler i stötfångarens båda hörn, vilket lyfter fram bilens bredd. Två imponerande kromade avgasrör är placerade på vardera sidan av den svarta venturin, vilket skapar ett målmedvetet utseende.
Ovanför detta finns en unik, tvådelad svart RS-bakspoiler längs taklinjen på Focus RS. Den är hämtad från de båda tidigare RS-modellerna och VM-rallyvinnaren Focus WRC, som har fungerat som inspiration.
"Vi tror att det är mycket viktigt att en Focus RS ser ut både som en Focus och en RS - den måste vara individuell, distinkt och utpräglad i sin prestandastyling, men den måste också visa en tydlig vidareutveckling från och en relation till Focus ST", säger Stefan Lamm, chefskonstruktör för exteriör hos Ford Europa.
Kraftfull RS-grund
I grunden för den nya Focus RS finns en specialutvecklad, turboladdad version av den 5-cylindriga Duratec-motorn på 2,5 liter. Det här är ett kraftverk som genomgått stora förändringar för att ge höga prestanda, där målet varit en imponerande effekt på 300 hk och ett vridmoment på drygt 410 Nm, vilket bidrar till ett utmärkt kraft/vikt-förhållande.
Dessa stora ökningar beror inte enbart på att motorstyrsystemet eller turbotrycket ändrats: med utgångspunkt från Duratec-motorblocket på 2,5 liter utvecklade Ford RS-teknikerna unika kamaxlar, reviderat topplock och packning samt insugsgrenrör för bilen.
Även om bilen fortfarande är under utveckling fram till lanseringen i början av 2009 pekar tidiga prestandatest på en accelerationstid från 0-100km/h på under sex sekunder.
Förbättrat väggrepp
Under utvecklingen av Focus RS har Capito och hans team haft tydligt fokus på att skapa en bil som ger utmärkta prestanda och mycket bra väggrepp.
Med hjälp av olika innovationer, som utvecklats tack vare feedback från kunder som kört tidigare prestandamodeller från Ford, har teknikerna kunnat behålla framhjulsdriften för nya Focus RS med differentialbroms, samtidigt som höga mål för väggrepp, köregenskaper och styrning kan uppfyllas.
Nya Ford Focus RS är utrustad med ett innovativt system för framhjulsfjädring som kallas RevoKnuckle. Systemet är konstruerat för att minska oönskade störningar i styrningen och vridmomentsstyrning, d.v.s. vridmomentets inverkan på framhjulsdrivna fordon. Vridmomentsstyrning uppstår vid kraftig acceleration, kurvtagning och vid körning på ojämna underlag, då vridmomentet på drivhjulen är större än väggreppet. Det kännetecknas av en plötslig vridkraft i ratten och kan förstärkas hos fordon med breda däck och differentialbroms.
I Focus RS fungerar RevoKnuckle tillsammans med en automatisk vridmomentfördelande differentialbroms från Quaife. Ford Team RS-teknikerna har haft ett nära samarbete med Fords Advanced Research Centre i Aachen i Tyskland för att utveckla RevoKnuckle-tekniken speciellt för Focus RS. Tekniken innebär att man kan använda en traditionell McPherson-fjädring, men med geometriinställningar som minskar störningarna i styrningen och vridmomentsstyrning, i princip en minskning av styrkompensationen.
"Ford Focus är en utmärkt bas för en högprestandabil - flexibel, följsam och stabil", säger Capito. "Vi ägnade lång tid åt att studera hur man på bästa sätt skulle kunna förbättra de här egenskaperna för en prestandamodell. Vårt arbete har tydligt visat att vår metod som handlar om att kombinera en justerad RevoKnuckle med Quaife-differentialbromsen är en perfekt lösning för en prestandabil med framhjulsdrift som Focus RS.
"Vi funderade förstås länge över fyrhjulsdrift, men genom att kombinera och finjustera de här komponenterna och dra lärdom av Fords kompetens när det gäller branschledande köregenskaper har vi kunnat slippa den vikt fyrhjulsdrift medför samtidigt som vi lyckats uppnå en balans mellan väggrepp, köregenskaper och prestanda som är klassledande.
"Det har gett en lätt konstruktion som ger rätt blandning av väggrepp och knivskarp kontroll - på ett sätt som ingen kunde ha väntat sig av en framhjulsdriven bil och vi tror att vi har gjort rätt val", konstaterar Capito.
Dynamisk, flexibel och följsam
En riktig Focus RS måste leva upp till och förbättra ryktet om att ha följsamma, exakta köregenskaper, något som Focus är känd för. Mycket arbete har lagts ner på att nya Focus RS ska klara detta.
De förbättrade köregenskaperna hos Focus RS handlar bland annat om utvecklingen av 40 mm bredare spårvidd, starkare, längre drivaxlar, reviderade fjädrar och dämpare och en tjockare, längre krängningshämmare bak. Samtidigt har styrsystemet finjusterats för att ge en ännu tydligare styrrespons och mycket exakt återkoppling.
Bromsarna har också uppgraderats, med ventilerade skivbromsar på 336 mm fram och 300 mm bak, vilket ger god bromskraft på väg eller i terräng. Stora bromsok skymtar bakom unika 19-tumshjul med lågprofildäck från Continental i dimensionen 235/35.
En specialversion av Fords ESP-system har också utvecklats för Focus RS. Det är konstruerat för att ge utrymme för en mycket sportig körstil innan det aktiveras. Ett intensivt arbete för att förfina bilens naturliga vägegenskaper har inneburit att ESP-systemet fått ett fullständigt avaktiveringsalternativ för entusiastiska bilförare och inte minst för körning på bana.
"Vi förfinar alla vägegenskaper hos Focus RS utan ESP, i syfte att förbättra den naturliga responsen, istället för att ta hjälp av ESP. Hos Focus RS är ESP enbart en säkerhetsfunktion", säger Capito.
Pålitlig och hållbar
I arbetet med nya Focus RS har Fords Team RS-tekniker varit tvungna att uppfylla samma stränga mål när det gäller pålitlighet och hållbarhet som gäller för resten av Focus-sortimentet.
Trots de många skräddarsydda tekniska komponenterna och stylingdetaljerna kommer Focus RS att helt och hållet byggas vid den stora produktionslinjen för Focus i Saarlouis i Tyskland. Bilen kommer att omfattas av samma garantier som övriga Ford modeller.
Ett fantastiskt arv
Nya Focus RS är en milstolpe i historien för varumärkena Focus och Ford RS.
Det är 10 år sedan Ford Focus första gången visades upp för världen på bilsalongen i Genève 1998. Detta banade väg för ett sortiment av Ford-fordon vars spännande design motsvarades av klassledande köregenskaper. Sedan dess har mer än 5,3 miljoner Ford Focus-modeller byggts i Europa, vilket inkluderar Ryssland. Bilen byggs och säljs även i Nordamerika och Asien.
Samtidigt innebär Focus RS en återkomst för det kända, men ovanliga Ford RS-märket, som senast syntes på första generationens Focus RS 2002 och som har en stolt historia som sträcker sig 38 år bakåt i tiden. Detta inkluderar modellerna Fiesta, Escort och Sierra.
"RS är mycket viktigt för oss när det gäller vår historia av prestandafordon och våra framgångar i rally-VM. Focus har samtidigt spelat en viktig roll för att etablera Fords mycket goda rykte när det gäller köregenskaper", säger John Fleming, koncernchef för Ford Europa. "Nya Focus RS är en hyllning till dessa båda traditioner - bilen kommer att vara en genuin RS och en genuin Focus och jag är säker på att den inte kommer att vara en besvikelse på något av områdena".
Ola Norberg
Communications & Public Affairs Manager
Ford Motor Company AB
NYA FORD FOCUS RS: EN LEGEND ÄR TILLBAKA
• Ford Focus RS förhandsvisas på London Motorshow
• Genuina RS-prestanda med 300 hk
• Utrustad med automatisk vridmomentfördelande differentialbroms från Quaife samt den innovativa "RevoKnuckle", för säkrare körning och väggrepp
• Distinkt utseende som utstrålar höga prestanda
Göteborg, 4 juli 2008 - Den legendariska prestandabilen Ford RS återvänder i form av den spännande nya Ford Focus RS som kommer att förhandsvisas den 22 juli på 2008 års London motorshow.
Nya Focus RS kommer att finnas till försäljning i början av 2009 och skapas av ett mindre team av specialtekniker, under ledning av Jost Capito, Ford Europas chef för prestandafordon.
För bilentusiaster som gillar prestandafordon är den nya modellen en välkommen återkomst för Ford RS-märket. Detta är den andra Focus-modellen som axlar RS-manteln och utlovar ännu ett intressant kapitel i en spännande 40-årig historia som började i Tyskland i slutet av 1960-talet och spred sig över Europa genom lanseringen av 1970 Escort RS1600.
Capito kommenterar: "Vi vill att nya Focus RS ska vara en seriös prestandabil - lika mycket en bil för bilentusiaster som den föregående modellen och de tidigare, klassiska Ford RS-modellerna. Vi följer de centrala RS-principerna för att skapa en spännande, men samtidigt prisvärd prestandabil som man kan använda varje dag."
Bilen har en klargrön speciallack med inslag av metallicflingor - en uppseendeväckande, modern tolkning av 1970-talets färg "Le Mans Green" från Escort RS1600-epoken.
Panelerna fram och bak har ändrats för att ge utrymme för bredare hjulhus och en bredare spårvidd, som kompletteras av ändrade, djupare sidokjolar. Triangelformade ventiler med RS-märket är placerade bakom de främre hjulhusen som ytterligare en visuell påminnelse om bilens prestandapotential. Två huvgaller i klassisk stil är en stylingdetalj som påminner om kraften under huven och ett praktiskt krav för att behålla rätt systemtemperaturer.
Den helt nya främre stötfångaren för Focus RS har en djup framspoiler med en stor nedre grill med nätmönster i en förlängd trapetsoidform. Denna framträdande del är elegant och praktisk och är ett exempel på den senaste varianten av Fords formspråk "kinetic design" och är också lackad i "pianosvart". Ovanför detta framträder xenon-strålkastare, med kromade insatser, likt kattögon och de ramas in av höljen i matt svart med unika extraventiler undertill.
Baktill har en ny stötfångare en stor venturitunnel till den nedre kanten med små luftventiler i stötfångarens båda hörn, vilket lyfter fram bilens bredd. Två imponerande kromade avgasrör är placerade på vardera sidan av den svarta venturin, vilket skapar ett målmedvetet utseende.
Ovanför detta finns en unik, tvådelad svart RS-bakspoiler längs taklinjen på Focus RS. Den är hämtad från de båda tidigare RS-modellerna och VM-rallyvinnaren Focus WRC, som har fungerat som inspiration.
"Vi tror att det är mycket viktigt att en Focus RS ser ut både som en Focus och en RS - den måste vara individuell, distinkt och utpräglad i sin prestandastyling, men den måste också visa en tydlig vidareutveckling från och en relation till Focus ST", säger Stefan Lamm, chefskonstruktör för exteriör hos Ford Europa.
Kraftfull RS-grund
I grunden för den nya Focus RS finns en specialutvecklad, turboladdad version av den 5-cylindriga Duratec-motorn på 2,5 liter. Det här är ett kraftverk som genomgått stora förändringar för att ge höga prestanda, där målet varit en imponerande effekt på 300 hk och ett vridmoment på drygt 410 Nm, vilket bidrar till ett utmärkt kraft/vikt-förhållande.
Dessa stora ökningar beror inte enbart på att motorstyrsystemet eller turbotrycket ändrats: med utgångspunkt från Duratec-motorblocket på 2,5 liter utvecklade Ford RS-teknikerna unika kamaxlar, reviderat topplock och packning samt insugsgrenrör för bilen.
Även om bilen fortfarande är under utveckling fram till lanseringen i början av 2009 pekar tidiga prestandatest på en accelerationstid från 0-100km/h på under sex sekunder.
Förbättrat väggrepp
Under utvecklingen av Focus RS har Capito och hans team haft tydligt fokus på att skapa en bil som ger utmärkta prestanda och mycket bra väggrepp.
Med hjälp av olika innovationer, som utvecklats tack vare feedback från kunder som kört tidigare prestandamodeller från Ford, har teknikerna kunnat behålla framhjulsdriften för nya Focus RS med differentialbroms, samtidigt som höga mål för väggrepp, köregenskaper och styrning kan uppfyllas.
Nya Ford Focus RS är utrustad med ett innovativt system för framhjulsfjädring som kallas RevoKnuckle. Systemet är konstruerat för att minska oönskade störningar i styrningen och vridmomentsstyrning, d.v.s. vridmomentets inverkan på framhjulsdrivna fordon. Vridmomentsstyrning uppstår vid kraftig acceleration, kurvtagning och vid körning på ojämna underlag, då vridmomentet på drivhjulen är större än väggreppet. Det kännetecknas av en plötslig vridkraft i ratten och kan förstärkas hos fordon med breda däck och differentialbroms.
I Focus RS fungerar RevoKnuckle tillsammans med en automatisk vridmomentfördelande differentialbroms från Quaife. Ford Team RS-teknikerna har haft ett nära samarbete med Fords Advanced Research Centre i Aachen i Tyskland för att utveckla RevoKnuckle-tekniken speciellt för Focus RS. Tekniken innebär att man kan använda en traditionell McPherson-fjädring, men med geometriinställningar som minskar störningarna i styrningen och vridmomentsstyrning, i princip en minskning av styrkompensationen.
"Ford Focus är en utmärkt bas för en högprestandabil - flexibel, följsam och stabil", säger Capito. "Vi ägnade lång tid åt att studera hur man på bästa sätt skulle kunna förbättra de här egenskaperna för en prestandamodell. Vårt arbete har tydligt visat att vår metod som handlar om att kombinera en justerad RevoKnuckle med Quaife-differentialbromsen är en perfekt lösning för en prestandabil med framhjulsdrift som Focus RS.
"Vi funderade förstås länge över fyrhjulsdrift, men genom att kombinera och finjustera de här komponenterna och dra lärdom av Fords kompetens när det gäller branschledande köregenskaper har vi kunnat slippa den vikt fyrhjulsdrift medför samtidigt som vi lyckats uppnå en balans mellan väggrepp, köregenskaper och prestanda som är klassledande.
"Det har gett en lätt konstruktion som ger rätt blandning av väggrepp och knivskarp kontroll - på ett sätt som ingen kunde ha väntat sig av en framhjulsdriven bil och vi tror att vi har gjort rätt val", konstaterar Capito.
Dynamisk, flexibel och följsam
En riktig Focus RS måste leva upp till och förbättra ryktet om att ha följsamma, exakta köregenskaper, något som Focus är känd för. Mycket arbete har lagts ner på att nya Focus RS ska klara detta.
De förbättrade köregenskaperna hos Focus RS handlar bland annat om utvecklingen av 40 mm bredare spårvidd, starkare, längre drivaxlar, reviderade fjädrar och dämpare och en tjockare, längre krängningshämmare bak. Samtidigt har styrsystemet finjusterats för att ge en ännu tydligare styrrespons och mycket exakt återkoppling.
Bromsarna har också uppgraderats, med ventilerade skivbromsar på 336 mm fram och 300 mm bak, vilket ger god bromskraft på väg eller i terräng. Stora bromsok skymtar bakom unika 19-tumshjul med lågprofildäck från Continental i dimensionen 235/35.
En specialversion av Fords ESP-system har också utvecklats för Focus RS. Det är konstruerat för att ge utrymme för en mycket sportig körstil innan det aktiveras. Ett intensivt arbete för att förfina bilens naturliga vägegenskaper har inneburit att ESP-systemet fått ett fullständigt avaktiveringsalternativ för entusiastiska bilförare och inte minst för körning på bana.
"Vi förfinar alla vägegenskaper hos Focus RS utan ESP, i syfte att förbättra den naturliga responsen, istället för att ta hjälp av ESP. Hos Focus RS är ESP enbart en säkerhetsfunktion", säger Capito.
Pålitlig och hållbar
I arbetet med nya Focus RS har Fords Team RS-tekniker varit tvungna att uppfylla samma stränga mål när det gäller pålitlighet och hållbarhet som gäller för resten av Focus-sortimentet.
Trots de många skräddarsydda tekniska komponenterna och stylingdetaljerna kommer Focus RS att helt och hållet byggas vid den stora produktionslinjen för Focus i Saarlouis i Tyskland. Bilen kommer att omfattas av samma garantier som övriga Ford modeller.
Ett fantastiskt arv
Nya Focus RS är en milstolpe i historien för varumärkena Focus och Ford RS.
Det är 10 år sedan Ford Focus första gången visades upp för världen på bilsalongen i Genève 1998. Detta banade väg för ett sortiment av Ford-fordon vars spännande design motsvarades av klassledande köregenskaper. Sedan dess har mer än 5,3 miljoner Ford Focus-modeller byggts i Europa, vilket inkluderar Ryssland. Bilen byggs och säljs även i Nordamerika och Asien.
Samtidigt innebär Focus RS en återkomst för det kända, men ovanliga Ford RS-märket, som senast syntes på första generationens Focus RS 2002 och som har en stolt historia som sträcker sig 38 år bakåt i tiden. Detta inkluderar modellerna Fiesta, Escort och Sierra.
"RS är mycket viktigt för oss när det gäller vår historia av prestandafordon och våra framgångar i rally-VM. Focus har samtidigt spelat en viktig roll för att etablera Fords mycket goda rykte när det gäller köregenskaper", säger John Fleming, koncernchef för Ford Europa. "Nya Focus RS är en hyllning till dessa båda traditioner - bilen kommer att vara en genuin RS och en genuin Focus och jag är säker på att den inte kommer att vara en besvikelse på något av områdena".
Ola Norberg
Communications & Public Affairs Manager
Ford Motor Company AB
-
- Legend
- Inlägg: 10136
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 3
Instämmer Johan! Det här kan bli mycket intressant. Frågan är bara hur man ska få "chefen" där hemma att förstå att man måste ha två RS:ar i garaget...J_P skrev:Vad är viktigast prestanda eller att det måste vara 4-krafs? Gamla Focus RS spöade Imprezan i Bilsports Superstage till exempel???
Man kanske ska se först vad den går innan man dömmer ut bilen, eller?
Förresten, det har inte sagts något om dess upplaga. Någon som vet om det blir en "löpande" produktionsbil eller en begränsad upplaga som mkI:an? Har hört rykten i UK om att det skulle bli en "årsmodell" utan någon speciell tilldelning och vet att *CENSUR*st motorer beställts från Volvo.
Jag antar att "riktpriser" är för tidigt att fråga om...
Artikel i Bilsport
/Per-Anders.
PS. Passade på och "merga" ihop de bägge trådarna om mkII:an till en... DS.
-
- Legend
- Inlägg: 10136
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 3
Martin:
Ännu fler bilder...Vi funderade förstås länge över fyrhjulsdrift, men genom att kombinera och finjustera de här komponenterna och dra lärdom av Fords kompetens när det gäller branschledande köregenskaper har vi kunnat slippa den vikt fyrhjulsdrift medför samtidigt som vi lyckats uppnå en balans mellan väggrepp, köregenskaper och prestanda som är klassledande.
-
- Legend
- Inlägg: 10136
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 3
Läste precis på the Sun (http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/mo ... 371761.ece) att Ford hoppas på att sälja 5000-7000 RS:ar. Detta ligger ju lite i linje med de 8000 motorer som jag hört ska vara beställda från Volvo...
Fråga är bara om priset £25.000GBP stämmer?! En fullutrustad ST kostar ju betydligt mer. Vad kostar t.ex en R32?
Fråga är bara om priset £25.000GBP stämmer?! En fullutrustad ST kostar ju betydligt mer. Vad kostar t.ex en R32?
-
- Legend
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
- Ort: Saltsjö Boo
Den ser ju riktigt rå ut men jag hoppades på fyrkraffs faktiskt.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se
http://www.Allbildelar.se
- C
- Legend
- Inlägg: 16519
- Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
- Namn: Christian L
- Kör: 458
- Ort: Sverige
Sydis:
Understyr? Närdå? När du med gasen våldar den ur en kurva så hårt så att om bilen hade varit bakhjulsdriven så hade du tittat åt andra hållet eller? Av personbilarna idag som Ford säljer så är tom. Galaxyn överstyrd (omäönn väldigt milt)!! En Sierra Cossie (och speciellt en ECos) oavsätt drivning understyr långt mycket mer än alla Focusar oavsätt version och åm... Kom till Gelleråsen så ska du få åka med farbor Christian så ska du få se och känna på rövdanns, oavsätt vilken bil jag får med mig dit.
(vill du ha rövdanns i en lugn vrå efter mörkret har lagt sig så föreslår jag att du hittar det någon annanstanns... Putte kanske ska med? )
mvh C
Understyr? Närdå? När du med gasen våldar den ur en kurva så hårt så att om bilen hade varit bakhjulsdriven så hade du tittat åt andra hållet eller? Av personbilarna idag som Ford säljer så är tom. Galaxyn överstyrd (omäönn väldigt milt)!! En Sierra Cossie (och speciellt en ECos) oavsätt drivning understyr långt mycket mer än alla Focusar oavsätt version och åm... Kom till Gelleråsen så ska du få åka med farbor Christian så ska du få se och känna på rövdanns, oavsätt vilken bil jag får med mig dit.
(vill du ha rövdanns i en lugn vrå efter mörkret har lagt sig så föreslår jag att du hittar det någon annanstanns... Putte kanske ska med? )
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS