Hackig gång...
-
mrrose
Hackig gång...
Hejsan första posten på forumet så hej på er alla, tänkte öppna med ett
problem lite trist men så är det ibland.
Jag har en Focus Hgv -00 74Kw...
Den rullar mycket landsväg, eftersom tjejen jobbar på många olika orter.
Problemet:
När man håller en jämn hastighet typ 110, 70 osv så bara den börjar
hacka och förlorar hastigheten tills man gasar till eller att den helt
enkelt slutar. Tänkte byta tändkablar osv, men när tjejen var
på Mekonomen för att inhandla, så vart man tvungen att ha med bilen
för att bestämma vilka man skulle ha, räckte alltså inte med regnr.
Då sa de att de inte trodde att det var tändkablar/tändstift utan
nått vid kattalysatorn. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall hitta på
är inte nöjd med Ford verkstaden jag brukar lämna in den på så jag
tänkte höra mig för så mycket som möjligt först.
Så har någon som känner igen problemet eller iaf har en idee?
MVH
Erik R
problem lite trist men så är det ibland.
Jag har en Focus Hgv -00 74Kw...
Den rullar mycket landsväg, eftersom tjejen jobbar på många olika orter.
Problemet:
När man håller en jämn hastighet typ 110, 70 osv så bara den börjar
hacka och förlorar hastigheten tills man gasar till eller att den helt
enkelt slutar. Tänkte byta tändkablar osv, men när tjejen var
på Mekonomen för att inhandla, så vart man tvungen att ha med bilen
för att bestämma vilka man skulle ha, räckte alltså inte med regnr.
Då sa de att de inte trodde att det var tändkablar/tändstift utan
nått vid kattalysatorn. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall hitta på
är inte nöjd med Ford verkstaden jag brukar lämna in den på så jag
tänkte höra mig för så mycket som möjligt först.
Så har någon som känner igen problemet eller iaf har en idee?
MVH
Erik R
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Hej och välkommen till FMCS! 
Just den motorn (även andra motorer kan få samma problem med såklart) är fruktansvärt känsliga på både stift, kablar, tändspole och oxidationer.
Börja med att tycka loss tändkablarna från spolen på förarsidan av motorn. Kolla efter oxidation, oftast är det kopparäckligt grön och oftast i tändkabelhålet frammåt närmast motorn men kolla såklart i alla hål och på kontakterna på tändkablarna.
Om inte det hjälper så kollar du efter oxidation vid stiften eller olja vid stiften. Oftast använder man inte 10-30 i den motorn av olika dumma anledningar och då svettas ventilkopspackningen.
Hjälper inte det byt stift och speciellt tändkablarna. Är fruktansvärt många med 1,6 motorn som fått göra det och det fungerar i 99% av fallen. Det kostar inte speciellt mycket heller. Kablar finns hos mekonomen, TG Racing eller Ford såklart. TG Racing har lite bättre kablar till bra priser som fungerar längre än de flesta andra std betonade kablarna.
Så, när kommer ni och kör bana med oss andra Focus HGV bansmiskare då? Vi är både killar och tjejer!
http://www.chicane.se/sidor/bild-focus-index.htm

Just den motorn (även andra motorer kan få samma problem med såklart) är fruktansvärt känsliga på både stift, kablar, tändspole och oxidationer.
Börja med att tycka loss tändkablarna från spolen på förarsidan av motorn. Kolla efter oxidation, oftast är det kopparäckligt grön och oftast i tändkabelhålet frammåt närmast motorn men kolla såklart i alla hål och på kontakterna på tändkablarna.
Om inte det hjälper så kollar du efter oxidation vid stiften eller olja vid stiften. Oftast använder man inte 10-30 i den motorn av olika dumma anledningar och då svettas ventilkopspackningen.
Hjälper inte det byt stift och speciellt tändkablarna. Är fruktansvärt många med 1,6 motorn som fått göra det och det fungerar i 99% av fallen. Det kostar inte speciellt mycket heller. Kablar finns hos mekonomen, TG Racing eller Ford såklart. TG Racing har lite bättre kablar till bra priser som fungerar längre än de flesta andra std betonade kablarna.
Så, när kommer ni och kör bana med oss andra Focus HGV bansmiskare då? Vi är både killar och tjejer!
http://www.chicane.se/sidor/bild-focus-index.htm

Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
SURfot
Focusen är också känsliga på stiften, använder du inte det ford rekomenderar så kan det bli problem. när servade du bilen sist? finns många trådar om just detta problemet på focus klubben. http://www.ffcs.se
Ibland kan även någon tändspole vara på gång att gå sönder. även lambdasonden kan jäklas vilket till slut gör så att bilen går sämre. men om inte motorstyrningslampan lyser så kan det vara stiften som är dåliga om du inte servat bilen enligt service intervallen
Ibland kan även någon tändspole vara på gång att gå sönder. även lambdasonden kan jäklas vilket till slut gör så att bilen går sämre. men om inte motorstyrningslampan lyser så kan det vara stiften som är dåliga om du inte servat bilen enligt service intervallen
-
mrrose
Hejsan och tack för svaren, skall ge mig ut innan jobbet senare idag och
kika efter nya tändkablar och så.
Jo men vi gjorde en större service tror jag i höstas, det byttes
Filterinsats - Luftrenare
Tändstift
Filter - Lukt och partiklar
Bränslefilter
Oljefilter
Motorolja
Eftersom de bytte tändstift borde väl ha kikat på tändkablarna, fast
tänker göra ett försök iaf.
På tal om bana, hade iofs varit lite roligt, känns inte som min -00 skulle
klara detta haha kan bero på att jag tycker -00 e gammalt.
Vi kikar just nu på ny bil, eftersom tjejen kör så mycket så skulle det
kännas bra om det var en lite större nyare bil.
Har kikat lite på nya modellen Mondeo, fast är ju lite trött på Focusen krånglat
så mycket, vilket gör att man drar sig lite för Ford. Men Mondeon får man
mycket för pengarna helt klart
kika efter nya tändkablar och så.
Jo men vi gjorde en större service tror jag i höstas, det byttes
Filterinsats - Luftrenare
Tändstift
Filter - Lukt och partiklar
Bränslefilter
Oljefilter
Motorolja
Eftersom de bytte tändstift borde väl ha kikat på tändkablarna, fast
tänker göra ett försök iaf.
På tal om bana, hade iofs varit lite roligt, känns inte som min -00 skulle
klara detta haha kan bero på att jag tycker -00 e gammalt.
Vi kikar just nu på ny bil, eftersom tjejen kör så mycket så skulle det
kännas bra om det var en lite större nyare bil.
Har kikat lite på nya modellen Mondeo, fast är ju lite trött på Focusen krånglat
så mycket, vilket gör att man drar sig lite för Ford. Men Mondeon får man
mycket för pengarna helt klart
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Det är no problemo med en -00 1,6 Focus!
Både min och sambons med 24 och 20k mil på mätarna klarar tom av R däck med 225 bredd på med org bromsar. Så länge det är org (FoMoCo) klossar och skivor.
Min längsta stint med min vinröda var 18 varv eller något sådant i fulltempo på Mantorp senast vi var där. Det är mer än de flesta bilarna verkade palla där, var kanske bara 20% som var ute längre stinter... Det säger mycket om orginalbitarna i en Focus...
mvh C
Både min och sambons med 24 och 20k mil på mätarna klarar tom av R däck med 225 bredd på med org bromsar. Så länge det är org (FoMoCo) klossar och skivor.
Min längsta stint med min vinröda var 18 varv eller något sådant i fulltempo på Mantorp senast vi var där. Det är mer än de flesta bilarna verkade palla där, var kanske bara 20% som var ute längre stinter... Det säger mycket om orginalbitarna i en Focus...
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS