AC-problem Ford Focus II -07
-
Mike N
AC-problem Ford Focus II -07
Är det någon som vet med säkerhet om själva AC-kompressorn på en Ford Focus II (Titanium) med ACC alltid är inkopplad eller om den slår till/från vid behov? På min bil går den konstant så länge den är aktiverad på panelen. Detta oavsett inställd temperatur.
-
SURfot
-
Mike N
ACC på min bil fungerar tillsynes som den skall dvs den håller inställd temperatur bra, inget klagomål där. Men om jag studerar kopplingen till kompressorn så går den till någon sekund efter jag startat motorn och sedan kopplar den aldrig ur kompressorn inte ens om jag ställer in 28 grader på panelen ( i Autoläge) när det är 15 ute dvs det borde inte finnas något kylbehov. Trycker jag in AC-off på panelen kopplar den ur direkt däremot.
Körde en Fiesta -08 med vanlig AC häromdagen. Där kunde man känna att kompressorn går till och från med ca 20 sekundersintervall under körning när den är aktiverad på panelen. Antar att den slår ifrån för att avfrosta emellanåt. Detta gör alltså inte kompressorn i min Focus.
Lämnade in bilen på verkstad pga av detta (nybilsgaranti) och fick kompressorn bytt men den nya fungerar precis likadant men jobbar betydligt tystare. Jag vill inte "köra ner" en kompressor till pga av eventuellt fel i styrningen av den.
Är det någon ägare till en Focus II:a med ACC som studerat kompressorn i sin bil och sett om den slår till och från eller jobbar kontinuerligt?
Körde en Fiesta -08 med vanlig AC häromdagen. Där kunde man känna att kompressorn går till och från med ca 20 sekundersintervall under körning när den är aktiverad på panelen. Antar att den slår ifrån för att avfrosta emellanåt. Detta gör alltså inte kompressorn i min Focus.
Lämnade in bilen på verkstad pga av detta (nybilsgaranti) och fick kompressorn bytt men den nya fungerar precis likadant men jobbar betydligt tystare. Jag vill inte "köra ner" en kompressor till pga av eventuellt fel i styrningen av den.