AC-problem Ford Focus II -07
-
Mike N
AC-problem Ford Focus II -07
Är det någon som vet med säkerhet om själva AC-kompressorn på en Ford Focus II (Titanium) med ACC alltid är inkopplad eller om den slår till/från vid behov? På min bil går den konstant så länge den är aktiverad på panelen. Detta oavsett inställd temperatur.
-
SURfot
-
Mike N
ACC på min bil fungerar tillsynes som den skall dvs den håller inställd temperatur bra, inget klagomål där. Men om jag studerar kopplingen till kompressorn så går den till någon sekund efter jag startat motorn och sedan kopplar den aldrig ur kompressorn inte ens om jag ställer in 28 grader på panelen ( i Autoläge) när det är 15 ute dvs det borde inte finnas något kylbehov. Trycker jag in AC-off på panelen kopplar den ur direkt däremot.
Körde en Fiesta -08 med vanlig AC häromdagen. Där kunde man känna att kompressorn går till och från med ca 20 sekundersintervall under körning när den är aktiverad på panelen. Antar att den slår ifrån för att avfrosta emellanåt. Detta gör alltså inte kompressorn i min Focus.
Lämnade in bilen på verkstad pga av detta (nybilsgaranti) och fick kompressorn bytt men den nya fungerar precis likadant men jobbar betydligt tystare. Jag vill inte "köra ner" en kompressor till pga av eventuellt fel i styrningen av den.
Är det någon ägare till en Focus II:a med ACC som studerat kompressorn i sin bil och sett om den slår till och från eller jobbar kontinuerligt?
Körde en Fiesta -08 med vanlig AC häromdagen. Där kunde man känna att kompressorn går till och från med ca 20 sekundersintervall under körning när den är aktiverad på panelen. Antar att den slår ifrån för att avfrosta emellanåt. Detta gör alltså inte kompressorn i min Focus.
Lämnade in bilen på verkstad pga av detta (nybilsgaranti) och fick kompressorn bytt men den nya fungerar precis likadant men jobbar betydligt tystare. Jag vill inte "köra ner" en kompressor till pga av eventuellt fel i styrningen av den.
Är det någon ägare till en Focus II:a med ACC som studerat kompressorn i sin bil och sett om den slår till och från eller jobbar kontinuerligt?
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Alltså..AC när den är inkopplad så är den konstant igång ja, oberoende om man har på kallt eller varmt. ACC är slaget annorlunda den skall ju hålla en given temperatur vilket gör att även den arbetar hela tiden.Mike N skrev: Är det någon ägare till en Focus II:a med ACC som studerat kompressorn i sin bil och sett om den slår till och från eller jobbar kontinuerligt?
Den skall ju även sköta luftrening och fukt nivåer etc. Den ska helt enkelt skapa ett klimat efter ditt behov inuti bilen.
Detta är nu principerna och jag vet inte om det svarar på din fråga. Du kanske vill veta tekniskt om/varför kompressorn arbetar hela tiden.
Det kan ju inte vara en svår fråga för Ford handlarna att svara på.
I äldre Ford bilar (90 tal) så var AC:n konstruerad att inte fungera under +4°C, vet inte kanske det är även nu så.
Konstig konstruktion det tycker jag, man vill ju även kunna använda AC.n runt 0an för att ta bort fukten i bilen. Nåja, jag är inte bombsäkert på detta men har def. läst det i en manual på en 94ans Mondeo jag hade tidigare.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
Du har en variabel kompressor på din bil som gör att den kan variera sin kompressorverkan utan att slå av o till hela tiden. Är till 99% säker på att din bil gör precis som den skall men kan bekräfta imon om du vill ha den sista %en imon.
Anl att ACn inte funkar under 4 grader har väl ändå med frostvakten att göra. För att förhindra frysning i systemet har man valt att bygga in denna säkerhetsspärren.
//
Anl att ACn inte funkar under 4 grader har väl ändå med frostvakten att göra. För att förhindra frysning i systemet har man valt att bygga in denna säkerhetsspärren.
//
-
Mike N
-
Mike N