Hög bränsleförbrukning Focus -01
-
makn
- Erfaren
- Namn: M Karlsson
- Kör: Ford Focus
Hög bränsleförbrukning Focus -01
Har en Ford Focus 2001 med 1.6liter motor på 100hk.
När jag köpte bilen kunde jag komma ca 70mil på en fulltank, vilket ger ett snitt på runt 0.76-0.8l/mil.
Sedan hände något i samband med servicen februari 2009.
Helt plötsligt kommer jag ungefär 50-55mil på en tank.
Och jag kan säga att det är ungefär samma sträckor jag kör som jag alltid gjort.
Har bytt tändstift, luftfilter som extra åtgärd efter service.
Var fortsätta felsöka?
Mvh
När jag köpte bilen kunde jag komma ca 70mil på en fulltank, vilket ger ett snitt på runt 0.76-0.8l/mil.
Sedan hände något i samband med servicen februari 2009.
Helt plötsligt kommer jag ungefär 50-55mil på en tank.
Och jag kan säga att det är ungefär samma sträckor jag kör som jag alltid gjort.
Har bytt tändstift, luftfilter som extra åtgärd efter service.
Var fortsätta felsöka?
Mvh
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Det var då lustigt, där just grejen med välservad bil skall hålla nere förbrukningen,,, fågan är baar vad som kan ha åtgärdats vad det verkar i samband med den servicen som resulterat i en klart högre bränsleförbrukning, du har inte hört vad den verkstaden säger om detta fenomen?
Men du har iaf verkligen kört så pass och fört tankjournal och efter trippen att förbrukningen verkligen gått upp så pass? Tänkte, är den nyligen besiktad så att dess avgasvärden är okey? Annars kan man misstänka att tex en defekt lambdasond kan bränsleanrika motorn som då ger högre bränsleförbrukning
Men du har iaf verkligen kört så pass och fört tankjournal och efter trippen att förbrukningen verkligen gått upp så pass? Tänkte, är den nyligen besiktad så att dess avgasvärden är okey? Annars kan man misstänka att tex en defekt lambdasond kan bränsleanrika motorn som då ger högre bränsleförbrukning
-
makn
- Erfaren
- Namn: M Karlsson
- Kör: Ford Focus
Vad jag minns från den servicen var att nivån för motoroljan låg över max.
Någon månad/månader senare då jag kontrollerade nivån, hade den gått ner, alltså dragit olja.
Besiktigade bilen i somras med följande avgasvärden:
CO 0.1 (0.3)
Co 2500 0.0 (0.2)
HC 004 (100)
LAMBDA 1.00 (0.95-1.09)
Så dessa ser ju bra ut tycker jag.
Kör någon blandning mellan landsväg/stad (mest landsväg dock) till jobbet, vilket ligger ca 5km från hemmet. Kallstarter under hösten kräver kanske lite extra soppa en längre stund än vanligt.
När vi var på semester drog bilen 0.7l/mil ungefär. Då 60% motorväg / 30% landsväg / 10% stad. Detta var i somras.
Hursom tycker jag den drar mer än vanligt.
Någon månad/månader senare då jag kontrollerade nivån, hade den gått ner, alltså dragit olja.
Besiktigade bilen i somras med följande avgasvärden:
CO 0.1 (0.3)
Co 2500 0.0 (0.2)
HC 004 (100)
LAMBDA 1.00 (0.95-1.09)
Så dessa ser ju bra ut tycker jag.
Kör någon blandning mellan landsväg/stad (mest landsväg dock) till jobbet, vilket ligger ca 5km från hemmet. Kallstarter under hösten kräver kanske lite extra soppa en längre stund än vanligt.
När vi var på semester drog bilen 0.7l/mil ungefär. Då 60% motorväg / 30% landsväg / 10% stad. Detta var i somras.
Hursom tycker jag den drar mer än vanligt.