Automatlåda fast i p-läge! - Focus

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
chrille
Erfaren
Namn: chrille
Kör: Ford och Honda

Automatlåda fast i p-läge! - Focus

Inlägg av chrille »

Idag har jag fått problem med automatlådan på Focus 1,6. Det är en 06:a. Automatlådan fastnar i parkeringsläge och går inte att röra växelspaken. Kunde ju inte bogsera bilen så jag ringde bärgaren som kom ut och genom att ta bort en liten plastlucka bredvid växelspaken och trycka ner en "flärp" kunde han frigöra växelspaken och det gick att växla igen. Men så fort jag ska parkera bilen måste jag lägga i p-läget och spaken fastnar igen.

Vad är det för fel? Ringde ford och dem hade aldrig varit med om detta tidigare. Och varför finns denna lucka och flärp för att kunna lossa p-läget? Känns idiotiskt att man inte har konstruerat bort ett sådant fel utan istället slängt dit en "resetknapp".

Finns inget i instruktionsboken och det känns verkligen surt att betala bärgaren för detta.

Användarvisningsbild
mrford
Legend
Namn: mikael k
Kör: Ny bliven focus ST ägare då! sierra cosworth rwd torino gran sport taunus osv mm

Inlägg av mrford »

låter konstigt som sagt! men det måste ju gå o fixa smörja eller justera eller byta ngn plast detalj

HaPe
Erfaren
Namn: Håkan
Kör: Lexus IS250

Inlägg av HaPe »

Sån "resetknapp" finns det nog på de flesta med automatlåda väl. På min IS250 sitter den helt öppet bredvid växelföraren. Aldrig behövt använda den dock.

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Som regel så styrs det av att man måste trampa på bromsen för att frilägga växelväljare och kan vara så enkelt att givaren på bromspedalen är ur läge,, eller trasig..

chrille
Erfaren

Inlägg av chrille »

Problemet var en trasig säkring till bromsljuset. Smått ironiskt att något sådant kan göra bilen nästan obrukbar:confused:

Man undrar om Fords utvecklingsavdelning vet vad en FMEA är ;)

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

Ärligt så är det inte bilen som e dum utan du.

Flärpen e till för just såna här tillfällen.
Meningen är att man pillar bort den o trycker ner spärren som låser växelspaken manuellt. inte krångligare än så.

När bilen funkar går den ju på strömmen från just bromsbrytaren precis som alla automater runt om i världen.

Detta finns väldigt bra beskrivet i din instruktionsbok. För den har du väl kollat i ???

I 2007 års utgåva av Focus handbok nr: 7M5J-19A320-AWA står det på sidan 171 eller 174 beroende på vilken typ av låda du har :)

Mvh
Martin

chrille
Erfaren

Inlägg av chrille »

Hehe, så kan man ju också uttrycka sig Baby blå och det stämmer säkert. Hittar tyvärr inget om detta i manualen. Och layouten över säkringarna i boxen(motorutrymmet och kupen) stämmer inte heller med instruktionerna.

Vad jag menar är att det är billigt och busenkelt att designa ett elsystem som har redundans för sånt här. Det är detta som jag tycker är ironiskt. Istället kör man med en manuell brygga.

Hur som helst så fungerar bilen igen:)

Skriv svar